וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האמנה החברתית" של חולדאי: כן לקיוסקים ותחבורה בשבת, לא לקניונים

13.1.2016 / 18:47

לאחר שח"כ מיקי זוהר טען כי תל אביב "אינה חלק מהמדינה", הצהיר ראש העיר כי היא "נחה בשבת לא פחות מערים אחרות", וכי יום השבת צריך להיות ברירת המחדל ליום מנוחה בעבור רובו המכריע של הציבור. עם זאת, לדבריו: "יש לשקול כיצד להמשיך להעניק לציבור שירותים נדרשים"

צילום: רוני כנפו; עריכה: ניר חן

(חבר הכנסת מיקי זוהר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS אודות "חוק השבת", החודש)

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שלח היום (רביעי) מכתב לחברי כנסת וראשי רשויות, המציע לגבש "אמנה חברתית" שבמסגרתה לא יתקיים מסחר בשבת, אך תותר תחבורה ציבורית ופתיחת מספר מצומצם של מרכולים וקיוסקים ברחבי העיר. "הדבר עדיף, לטעמי, מתרבות הקניות שהתפתחה כאן בשבתות", כתב חולדאי.

ראש העיר, שנדרש לסוגיה בעקבות הצעת "חוק השבת" של חבר הכנסת מיקי זוהר (ליכוד), הדגיש כי תפיסת העולם המנחה אותו כראש עיר היתה ונותרה כי יום השבת צריך להיות יום מנוחה, וכי מדובר בערך סוציאלי "ממדרגה ראשונה". הוא הוסיף כי "אך טבעי שכיהודים וכציונים נאמץ את יום השבת כיום המנוחה שלנו במדינת ישראל". השאלה הערכית-אזרחית שעל המדינה לשקול, לטענתו, היא כיצד ניתן להגדיר את "גבולות הגזרה" כך שיום שבת יהיה יום מנוחה עבור רובו המכריע של הציבור, בעוד "יינתנו בו השירותים הנדרשים לציבור כדי ליהנות מיום המנוחה".

לקריאה נוספת:
76% מהציבור היהודי: לפתוח עסקים בשבת
השרים אישרו הצעת חוק לאיסור פתיחת בתי עסק בשבת
דעה: הם סוגרים לנו את המדינה - ניסע אליהם בשבת לבני ברק

ביר גרדן. צילום: אנטולי מיכאלו,
"העיר משנה את פניה בשבת". מתחם שרונה בתל אביב, הפתוח בשבת/צילום: אנטולי מיכאלו

לשיטתו של חולדאי, המציאות בשטח ראוי שתיקבע בידי הרשות המקומית, ומכאן שלא "ניתן לגזור דין אחד" לתל אביב ולבני ברק. "כפי שמועצת העיר בבני ברק יכולה לסגור בשבת גם את מה שמותר בכלל המדינה, כך ראוי לכבד את סמכותה של מועצת העיר תל אביב-יפו לקבוע את אופייה של השבת ברחובותיה", הוסיף.

חולדאי ציין כי בחודש אוגוסט החליטה מועצת העיר תל אביב לתקן את חוק העזר העירוני, באופן שיתיר פעילות מספר מצומצם של כ-165 קיוסקים ומרכולים מתוך עשרות אלפי עסקים הפועלים בעיר. על פי חולדאי, גם לפני קבלת התיקון, היתה תל אביב עיר "שנחה בשבת לא פחות ואולי אף יותר מערים רבות אחרות". הוא הסביר כי העיר השוקקת "משנה את פניה לגמרי בשבת", ואת מקומה של הפעילות העסקית-מסחרית תופסת פעילות של תרבות ופנאי. "אפילו הקניונים הגדולים אינם פועלים בתל אביב-יפו, בניגוד למה שמקובל בערים רבות אחרות", טען ראש העיר.

נמל תל אביב. ראובן קסטרו
"אפילו הקניונים אינם פועלים". נמל תל אביב, הפתוח בשבת/ראובן קסטרו
רון חולדאי ראש עיריית תל אביב יפו. קובי אליהו
"אך טבעי שכיהודים, נאמץ את שבת כיום המנוחה". חולדאי/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully