וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות חשיפת וואלה! NEWS: פנייה ליועמ"ש לחקור מימון ארגון "עד כאן"

13.1.2016 / 14:15

ח"כ זהבה גלאון פנתה לווינשטיין במטרה שיחקור את מימון פרויקט "השתולים" של עמותת הימין. הבוקר נחשף כי היא ממומנת על ידי ועד מתיישבי השומרון הנתמך בכספי ציבור. ח"כ חנין: "השלטון מסמן שעירים לעזאזל". ח"כ אורן חזן: "צביעות של השמאל"

באדיבות "שוברים שתיקה"

(סרטון שפרסם היום הארגון "שוברים שתיקה", על פרויקטים שמומנו על ידי ועד מתיישבי השומרון)

חברת הכנסת זהבה גלאון הגישה היום (רביעי) פנייה דחופה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בדרישה שיחקור את מימון פרויקט "השתולים" של עמותת הימין "עד כאן". זאת בעקבות חשיפת וואלה! NEWS כי ועד מתיישבי השומרון – הממומן בחלקו הגדול מכספי מסים – נמנה עם התורמים לארגון. כמו כן, עמותת "שלום עכשיו" הודיעה שתפנה לרשם העמותות בבקשה לחקור את הפעלתן של עמותות קש על ידי "עד כאן", וכן העברה של כספי ציבור אליה.

במכתב לווינשטיין כתבה גלאון כי אסור לקבל מצב שבו הממשלה תומכת בעקיפין בפרויקטים כאלו. "אני פונה אליך בדחיפות בעקבות חשיפה בתקשורת ולפיה ועד מתיישבי השומרון מימן בשנים 2014-2015 בסכומים של עשרות אלפי שקלים את פרויקט 'השתולים' של ארגון הימין 'עד כאן', ששם לו למטרה לרגל, בשיטות המתאימות למדינות חשוכות, אחרי פעילות הארגונים הפועלים למען זכויות האדם של הפלסטינים בשטחים".

לקריאה נוספת:
ארגון "שוברים שתיקה" חשף פעיל ימין שהסתנן לשורותיו
"הוא אמר לילד שנכסח אותו": האזינו לעדות הפעיל שהסתנן ל"שוברים שתיקה"
"פאשיסטים": עימות סוער בכנסת בדיון על שוברים שתיקה. צפו

הפגנה של פעילי "אם תרצו". עומר מירון
הפגנה של תומכי "אם תרצו" נגד "שוברים שתיקה", יולי 2009/עומר מירון

לדבריה, "ועד מתיישבי השומרון ממומן בעיקרו מכספים המועברים לו על ידי מועצות מקומיות בשטחים. לא ייתכן כי כספי משלם המסים בישראל יועברו דרך המועצות המקומיות מעבר לקו הירוק למימון של פעולות 'שתולים' ומרגלים על דעת עצמם, שמטרתם קעקוע של ארגונים המעבירים ביקורת לגיטימית על מדיניות הממשלה בשטחים. כאשר הממשלה, כאחרון הקרימינלים, מממנת סוכנים אזרחיים שפועלים בתוך ארגוני וגופי אופוזיציה במטרה לפרק אותם ולחבל בפעולתם - אנו יודעים כי נחצה קו אדום בדמוקרטיה הישראלית".

גלאון ביקשה לפתוח בבדיקה בנושא, וכי אם המידע יאומת - לצמצם את תקצובה של הרשות המממנת. "לאור חומרת הדברים, אבקש כי תיערך בחינה דחופה אם השימוש שעשה ועד מתיישבי השומרון, והמועצות המקומיות המממנות אותו, בכספי הציבור, עומד באמות המידה של החוק והמינהל התקין. יש לזכור כי בעבר בג"ץ כבר קבע שלמועצות מקומיות אסור לעסוק בקידום תעמולה פוליטית שנויה במחלוקת. במידה ואכן נעשה שימוש בלתי ראוי בכספי ציבור, כצעד ראשון יש להפחית מתקציב המועצות המעבירות כספים לוועד מתיישבי השומרון את הסכומים שהועברו למימון הפעילות האמורה".

ח"כ שפיר: "ועד מתיישבי השומרון מזין את אש השנאה"

לדברי יו"ר ועדת השקיפות, חברת הכנסת סתיו שפיר מהמחנה הציוני, שקיימה השבוע דיון בנוגע לפעילות ועד מתיישבי השומרון, פעילות הוועד מתסיסה נגד צה"ל ואזרחי המדינה. "ועד מתיישבי שומרון נשען על כספי המסים של כולנו כדי לממן פעולות עבריינות נגד חיילי צה"ל והסתה מכוונת לאלימות. צריך להיות עיוור או שקרן כדי להכחיש שעמותת ועד מתיישבי השומרון היא היד שמזינה את אש השנאה והאלימות בחברה הישראלית.

"ראשי הוועדים המסיתים אמרו זאת בעצמם: 'אם אתה אלים ומוריד את שלטון המדינה על הברכיים, אתה תצליח'. וראשיהם הודיעו כי אותם ארגונים מסוגלים 'לבצע פעולות שאינן לרוחם של גורמים בממשלה או בממסד, פעולות שהרשויות המקומיות ביהודה ושומרון נרתעות מלבצע מסיבות מובנות, פעולות בתחום האפור'. רק לפני יומיים ערכתי דיון בוועדת השקיפות, שם נחשפו מיליוני השקלים שהועברו לוועדים על ידי המדינה מכספי המסים של כולנו. במקום להשקיע בחינוך, בבריאות וברווחה - מדינת ישראל תומכת בעמותות קיצוניות שחותרות תחת שלטון החוק. יש לעצור מידית את התקציבים השחורים והמסוכנים האלה".

סרטון היהודי הנצחי של ועד מתיישבי השומרון. צילום מסך
"נשען על כספי מסים למימון הסתה לאלימות". סרטון ה"דר שטירמר" של העמותה, בשנה שעברה/צילום מסך

חבר הכנסת דב חנין מהרשימה המשותפת הוסיף כי מדובר במדיניות מכוונת. "זה מה שממשלת הימין הקיצוני עושה עם כספנו: שותלת מעקבים בארגוני חברה אזרחית כדי לעשות דה-לגיטימציה למחנה השמאל, לכל מי שחושב אחרת. הפרסום הזה משתלב בתמונה כוללת יותר - השלטון כאן עסוק בסימון שעירים לעזאזל. הוא מסית כדי להסיט את תשומת הלב מהשפל אליו הוא מוביל אותנו בכל התחומים. הסתה היא מפלטו של הנכשל".

יו"ר השדולה נגד "תג מחיר", חבר הכנסת איציק שמולי מהמחנה הציוני, ביקש אף הוא מווינשטיין לפתוח בבדיקת המקרה. "העובדה שכספי המסים שלנו מוזרמים על ידי המדינה בדרכים עקלקלות ונסתרות כדי לממן משמרות פאשיסטיות כדי שיעקבו אחר ארגונים ופעילים מהשמאל זה דבר חמור מאוד שמזכיר משטרים שישראל ממש לא רוצה להידמות להם. אני דורש מהיועץ המשפטי לממשלה לבדוק במהירות האם אכן מתבצע מימון כזה ולהפסיקו לאלתר".

חברת הכנסת מיכל רוזין ממרצ הוסיפה: "כבר שנים שוועד מתיישבי השומרון הוא כינור ראשון בתזמורת ההסתה של ארגוני הימין ואחראי לכמה מהקמפיינים היותר מסוכנים שנראו כאן. למרות השם המתעתע, מדובר בגוף פוליטי לכל דבר, וככזה הוא יכול אולי ליהנות מהלגיטימיות שמעניק לו חופש הביטוי אבל בוודאי שלא ליהנות מכספי ציבור".

תחקיר עובדה: איך הצליחו פעילי ימין לחדור לתוך ארגוני השמאל הקיצוני ומה הם גילו שם?. צילום מסך
"מוסר כפול של השמאל". פעיל תעאיוש עזרא נאווי, כפי שצולם בתחקיר "עובדה"/צילום מסך

מנגד, חבר הכנסת אורן חזן (הליכוד) דוחה את הביקורת. "שוב אנו נתקלים במוסר הכפול ובצביעות שהם חלק בלתי נפרד מקשר השתיקה של השמאל ומנהיגיו בישראל. עד לרגע זה לא טרחו 'שוברים שתיקה', 'בצלם' ואחרים בשמאל לגנות את עזרא נאווי ושותפיו לפשע לכאורה, אך ממהרים לגנות את מי שחשף את האמת הערומה ופרצופו המכוער בגינת ההפתעות של השמאל".

לדבריו, "מדהים שבכל תחקיר עיתונאי - בין אם בחינוך או רווחה, בין בתעשייה או רפואה - לגיטימי להשתמש בתחקירן שייקח חלק בפעילות הארגון, כדי לחשוף אותו במערומיו, אך כאשר זה נוגע לאנשי השמאל קמה זעקת שבר. גם הפעם שבה אני הושתלתי בשוברים שתיקה הייתה פרויקט משותף של ועד מתיישבי השומרון, שהוכיח את עצמו. אם לא הייתי נבחר לכנסת והופך לפנים מוכרות, פרצופו של ארגון מסוכן זה היה נחשף כבר מזמן וייתכן שהיו נמנעות הכפשות רבות של שוברים נגד חיילי צה"ל ומדינת ישראל".

מארגון בצלם, שנגדו הועלו טענות קשות בתחקיר של "עד כאן" שפורסם ב"עובדה", נמסר כי השאלה המרכזית היא אם בתכנית בדקו את מימון הפרויקט. "לא מפתיע שארגון שפרסם סרטון הסתה אנטישמי, יבחר לרגל אחרי פעילים פוליטיים ופעילי זכויות אדם כדי להכפישם. אבל מן הראוי שמערכת עובדה תבהיר אם היא שידרה במודע תוכן שיווקי של ועד מתיישבי השומרון, ואם בדקה בכלל כיצד מומנו פעולות הריגול האלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully