וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטלטלה באמ"ן: כך נכשל הרמטכ"ל בניסיון לפייס בין בכירי המודיעין

12.1.2016 / 6:30

החלטת הפרישה הדרמטית של תא"ל אלי בן מאיר מאחד התפקידים הבכירים והחשובים בצה"ל מתקבלת בתקופה רגישה מבחינה ביטחונית ומדינית. עוצמת "המעריך הלאומי" שמאפיל על המטכ"ל

צילום: שי מכלוף, עריכה: מאיה בן ניסן

(הצצה למרכז העצבים של אמ"ן, נובמבר 2015)

בכירים בקהילת המודיעין לא נפלו מהכיסא כששמעו על התפטרותו של ראש חטיבת המחקר באמ"ן, תת אלוף אלי בן מאיר. בחדרי חדרים מספרים כי במשך תקופה ארוכה התפתחה לה מערכת יחסים מתוחה במיוחד בין ראש חטיבת המחקר, איש המודיעין הוותיק, לראש אמ"ן אלוף הרצי הלוי, איש המבצעים שזה תפקידו הראשון במטה הכללי.

לרבים בצמרת האגף היה ברור בשבועות האחרונים שמשהו הולך להתפוצץ. "לא מדובר בוויכוח על הערכות מודיעין אלא על סמכויות ובעיקר בעיות פרסונליות", אמר גורם ביטחוני שמצוי בפרטי ההחלטה הדרמטית. "הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, ניסה לפשר בין הצדדים לא פעם ולא פעמיים, ולא הצליח".

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי ההסכם על תקציב הביטחון, השאלה הגדולה: האם באמת תהיה שקיפות?
בתום מצוד של שעה: נתפסה באזור נהריה החשודה שהתכוונה לעשות פיגוע
סנגורי אולמרט יציעו לניצן: נמשוך הערעורים תמורת חפיפה בין עונשי המאסר

ראש אמ"ן אלוף הרצי הלוי, ראש חטיבת המחקר באמ"ן תת-אלוף אלי בן מאיר. דובר צה"ל
היה ברור שמשהו הולך להתפוצץ. אלוף הרצי הלוי/דובר צה"ל

ראש חטיבת המחקר באמ"ן הוא אחד התפקידים הבכירים והחשובים ביותר בצה"ל. יש מי שיאמר שבמובנים מסוימים דמותו מאפילה על דמויות במטה הכללי, זאת משום שהוא "המעריך הלאומי" ועצמאותו קובעה בדוח ועדת אגרנט שחקרה את אירועי מלחמת יום הכיפורים. ישנם מקרים שבהם ראש אגף המודיעין בצה"ל מדבר מגרונו של ראש חטיבת המחקר, ובפניו של ראש חטיבת המחקר דלתותיהם של שר הביטחון וראש הממשלה פתוחות תמיד.

רא"ל גדי איזנקוט בביקור בתרגיל חטיבת השריון 401, 23 ביולי 2015. דובר צה"ל
"ניסה לפשר בין הצדדים ולא הצליח". איזנקוט/דובר צה"ל

מהי חטיבת המחקר? "בראש ובראשונה, מוסד לבירור המציאות ובעיקר להבנתה", כתב ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר תא"ל (במיל') איתי ברון, בספרו "המחקר המודיעיני". "תפקידם של אנשי המחקר אינו מסתכם בבירור המציאות ובהצגתה למקבלי ההחלטות, אף שזהו, כאמור, ייעודם העיקרי. בשל מקומם הייחודי, בשל הידע שנמצא ברשותם ובשל יכולתם לפתח ידע רלוונטי חדש על האויב והסביבה, הם גם מעורבים, באופן עמוק, בתהליכים של עיצוב המדיניות ושל תכנון המבצעים ברמות השונות", ניסה ברון לתמצת את תכלית תפקידו של ראש חטיבת המחקר ואנשיו.

ברון הוסיף כי המחקר המודיעיני מספק נתונים, מידע וידע המיועדים לארבעה דרגים שונים - מראש הממשלה ושר הביטחון, דרך הרמטכ"ל, מפקדי הפיקודים והזרועות ועד ללוחמים הפועלים ביבשה, באוויר, בים ובמרחב הלחימה החדש - הסייבר. מדובר בארבעה סוגים שונים של מודיעין הנובעים מצרכי החשיבה, ההחלטה והפעולה הייחודיים של כל דרג: מודיעין לאומי, מודיעין אסטרטגי, מודיעין אופרטיבי-מערכתי ומודיעין מבצעי-טקטי, ומכאן נגזרת אחריותו ועוצמתו של התפקיד.

מתח מובנה בצמרת אגף המודיעין

התקופה שבה פעל תא"ל בן מאיר, מינואר 2015, הייתה מורכבת ונפיצה במיוחד על רקע ההסכם בין המערב לאיראן, האירועים בסוריה, התפתחות "המדינה האסלמית" (דאעש), כניסת הצבא הרוסי למזרח התיכון, אינתיפאדת הסכינים שלוותה בפיגועים רצחניים ואירועים נוספים שהצנזורה לא תתיר עוד שנים ארוכות לפרסם.

תא"ל אלי בן מאיר, ראש חטיבת המחקר באמ"ן. ספטמבר 2015. ראובן קסטרו
נמאס לו מההתנהלות כלפיו. תת אלוף בן מאיר/ראובן קסטרו

זקני קהילת המודיעין יודעים לספר כי המתח בצמרת אגף המודיעין מובנה, ובעבר כבר היו מתיחויות בין ראשי אמ"ן לדורותיהם לראשי חטיבות מחקר. חלק מהמתיחויות היו על רקע אישי וחלק בשל הבדלי גישות, כפי שציין ברון. היו כאלו שחשבו כי אנשי המחקר צריכים להיות מעורבים באופן העמוק ביותר בעיצוב המדיניות ובתכנון המבצעים ויש כאלו שחשבו כי מדובר בגישה מסוכנת שעלולה להשפיע על איכות התוצר המודיעיני ועל האובייקטיביות.

למרות מערכת יחסים רוויית יצרים באמ"ן, זו פעם ראשונה שראש חטיבת המחקר מניח את המפתחות ומבקש ללכת הביתה

למרות מערכת יחסים רוויית יצרים באמ"ן, זו פעם ראשונה שראש חטיבת המחקר מניח את המפתחות ומבקש ללכת הביתה. גורמים צבאיים לשעבר המקורבים לתא"ל בן מאיר אמרו אמש כי נמאס לו מההתנהלות כלפיו ולכן החליט להרים ידיים. מנגד, טוענים גורמים רשמיים בצה"ל כי המתח בין שני הקצינים הבכירים היה סביב סמכויות ובשום פנים ואופן לא היה ויכוח סביב הבעת דעה בפני מקבלי ההחלטות.

ההחלטה הדרמטית של תא"ל בן מאיר מתקבלת בתקופה רגישה מבחינה ביטחונית ומדינית והעובדה כי טרם מונה לו מחליף, על אף שכבר שבועות היה ברור במטה הכללי על כוונותיו, מעידה על כך שתהליך ההכשרה של קצינים בכירים מקהילת המודיעין לתפקיד ראש חטיבת המחקר כמו בתפקידים אחרים בצמרת הצבא לוקה בחסר. הרמטכ"ל דיבר רבות עם כניסתו לתפקיד על הסדרה והכשרה של צמרת הצבא, כולל דיוני השיבוצים שיעשו באופן סדור וקבוע כדי למנוע מתיחויות מיותרות. מבחנו כעת יהיה בחירה מהירה של מועמד בעל שיעור קומה לתפקיד וביציבות של אגף המודיעין שספג בימים אלו טלטלה. מינוי שנוי במחלוקת עשוי לטלטל שוב את אמ"ן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully