וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכנות הביון של דרום קוריאה: הניסוי של הצפון - לא בפצצת מימן

הסוכנות הבהירה כי עוצמת הפיצוץ נמוכה בהרבה מזו של פצצת מימן, ועל כן ייתכן שמדובר בניסוי בפצצת אטום, החלשה ממנה. מומחה לאסיה לאולפן וואלה! NEWS: הניסוי לא יפגע משמעותית בצפון קוריאה כל עוד קשריה עם סין נמשכים

עריכה: ניר חן

העולם סער הבוקר (רביעי) לאחר שקוריאה הצפונית הכריזה על ניסוי ראשון בפצצת מימן, שהסתיים בהצלחה. גינויים נשמעו מכל עבר ומועצת הביטחון של האו"ם תתכנס הערב לישיבה מיוחדת בנושא. עם זאת, סוכנות הביון של קוריאה הדרומית הביעה ספק בנוגע להודעה של של השכנה מצפון, והודיעה בפני מחוקקים במדינה כי ככל הנראה נערך ניסוי בפצצת אטום, ולא בפצצת מימן החזקה ממנה פי מאה.

"קוריאה הצפונית טוענת כי מדובר בפצצת מימן, אך ישנה אפשרות כי זה לא המקרה", אמר לי צ'ואול וו, חבר פרלמנט במדינה, בתום תדרוך בדלתיים סגורות של סוכנות הביון. לדבריו, הערכות סוכנות הביון מבוססות על העובדה שעוצמת פיצוץ של פצצת מימן צריכה להיות חזקה בהרבה מזו שנמדדה לאחר הניסוי הנוכחי.

עוד כתבות מהעולם:
צבא עיראק: "חיסלנו את 'שר המלחמה' של דאעש"
קוריאה הצפונית: ביצענו בהצלחה ניסוי גרעיני בפצצת מימן
תקנות הנשק בארה"ב: אובמה מנה את מקרי הירי - והזיל דמעה

קוריאה הצפונית: ביצענו ניסוי מוצלח בפצצת מימן. רויטרס
המנהיג קים חותם על ההוראה לביצוע הניסוי/רויטרס

לי אמר כי הסוכנות עדכנה את המחוקקים שבמהלך הניסוי נרשם פיצוץ בעוצמה של שישה קילוטון – עוצמה נמוכה אף מזו שנרשמה במהלך הניסוי הגרעיני משנת 2013, אז תועדה עוצמה של 7.9 קילוטון. עוד אמר המחוקק כי עוצמת פיצוץ של פצצת מימן קטנה היא כמה עשרות קילוטון. לדבריו, הסוכנות טענה כי הצפון ביצע את הניסוי כחלק ממאמציו להציג הישגים לעם.

במקביל, דובר ממשלת יפן אמר כי לא נמדדה קרינה חריגה באזור שבו אירע הניסוי. "עמדות הניטור של יפן לא קלטו קרינה חריגה", הדגיש הדובר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רעידת האדמה שנמדדה במהלך ניסוי בפצצת מימן בקוריאה הצפונית, יפן, ינואר 2016. רויטרס
רעידת האדמה שנמדדה לאחר הניסוי/רויטרס

בנוסף, מליסה האנהאם, חוקרת בכירה במרכז המחקר בנושא תפוצת הנשק הגרעיני בקליפורניה, אמרה כי "קוריאה הצפונית יצאה בעבר בהכרזות בנוגע לתכנית הגרעין והטילים שלה שלא עמדו במבחן המציאות". גם יאנג אוק, חוקר בכיר בנושא מקוריאה הדרומית, הוסיף כי "בהתחשב בעוצמה שנמדדה קשה להאמין כי מדובר בפצצת מימן. ייתכן כי הם ערכו ניסוי בפצצה בינונית, הנעה בין פצצת אטום לפצצת מימן, אך אם הם לא יציגו ראיות ברורות, קשה לסמוך על הטענה".

גם ד"ר גיא פודולר, מומחה לענייני אסיה באוניברסיטת חיפה, אמר כי ייתכן ולא מדובר בניסוי בפצצת מימן. עם זאת, הוא הדגיש כי דבר הניסוי, גם אם אינו עוצמתי כפי שדווח, מועיל לקוריאה הצפונית הן בזירה הבינלאומית והן בזירה הפנים-מדינתית.

"לתכנית הגרעין של קוריאה הצפונית יש מסר של עוצמה כלפי חוץ, בעיקר כלפי ארצות הברית", אמר פודולר והוסיף: "הצפון קוריאנים רואים בארצות הברית איום - יש עשרות אלפי חיילים אמריקנים ביפן ובקוריאה הדרומית". פודולר ציין כי הניסוי מעביר מסר של עוצמה גם לעם הצפון קוריאני, שצפה בהודעה החגיגית על מסכי ענק בפיונגיאנג.

השידור המבשר על הניסוי המוצלח בפצצת מימן בפיונגיאנג, בירת קוריאה הצפונית, ינואר 2016. רויטרס
דיווחים על הניסוי בקוריאה הדרומית, היום/רויטרס

פודולר ציין כי הניסוי אמנם עלול להוביל להחרפת הסנקציות הכלכליות על המדינה, אך הוא הדגיש כי הדבר לא צפוי לפגוע בה באופן משמעותי כל עוד נמשכים קשריה הכלכליים הענפים עם סין. "לסין יש קשרים טובים עם קוריאה הצפונית", אמר. "המערב יכול להמשיך להטיל סנקציות אך כל עוד הקשרים עם סין נמשכים זורם דלק לכלכלה הצפון קוריאנית".

פודולר הוסיף כי בשנים האחרונות נעשו רפורמות כלכליות במדינה, וציין כי השוק הפרטי, באופן מפתיע, מניע את הכלכלה מבפנים. "מסיבה זו", מדגיש פודולר, "המשטר יכול להרשות לעצמו להכעיס את העולם".

אזרחי קוריאה הצפונית צופים בהכרזה על ניסוי מוצלח בפצצת מימן בפיונגיאנג, ינואר 2016. AP
תושבי פיונגיאנג צופים בהכרזה על הניסוי/AP

יחד עם הודעה על הניסוי המוצלח, פיונגיאנג הבהירה כי היא תמשיך בחיזוק תכנית הגרעין שלה כדי להתגונן "מהמדיניות העוינת" של ארצות הברית כלפיה. בסוכנות הידיעות הדרום-קוריאנית "יונהאפ" דווח כי באזור המתקנים הגרעיניים בצפונה של קוריאה הצפונית נמדדה רעידת אדמה בעוצמה של 5.1 דרגות בסולם ריכטר בסמוך למועד הניסוי.

התגובות מהעולם לא איחרו לבוא. הבית הלבן מסר כי ארצות הברית לא יכולה לאשר את הטענות של קוריאה הצפונית בשלב זה. אולם, הובהר כי בוושינגטון מגנים כל הפרה של הנחיות מועצת הביטחון של האו"ם וכי היא תגיב בהתאם לכל פרובוקציה כדי להגן על בנות בריתה.

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, אמר לאחר ההודעה כי מדינתו תגיב בנחישות למהלך, וקרא לניסוי "איום על ביטחון יפן". אבה הדגיש כי יפן לא תוכל לסבול את הניסויים הגרעיניים מצד צפון קוריאה. במקביל הודיע דובר הממשלה כי יפן עשויה להציע במועצת הביטחון להטיל כמה סנקציות כלכליות על קוריאה הצפונית, בשיתוף פעולה עם ארצות הברית, אך לא ציין באילו סנקציות מדובר.

נשיאת קוריאה הדרומית פארק אמרה כי המדינה תנקוט באמצעים נגד כל פרובוקציה נוספת מצד השכנה מצפון ותעבוד עם הקהילה הבינלאומית כדי לוודא שקוריאה הצפונית תשלם על הניסוי. כמו כן, שר החוץ הבריטי פיליפ המונד אמר כי הניסוי הוא "פרובוקציה שאני מגנה בכל תוקף" וכן "הפרה חמורה" של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם. את הדברים כתב המונד בחשבון הטוויטר שלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קוריאה הצפונית כבר נתונה לסנקציות מצד האו"ם, שהוטלו עליה בשל תכניות הגרעין והטילים שלה. עד כה, היא ערכה שלושה ניסויים גרעיניים: ב-2013, ב-2009 וב-2006, כולם בפונגי-רי, אותו האזור שבו אירע הניסוי הנוכחי. גם לאחר הניסוי שנעשה ב-2013 נרשמה רעידת אדמה בעוצמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully