וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "ההצתה בכפר דומא אינה אירוע טרור"

9.12.2015 / 15:30

חבר הכנסת מהבית היהודי אמר בהתכתבות ווטסאפ קבוצתית כי לא ניתן לקרוא למי שהביא למותם של שלושה מבני משפחת דוואבשה, אם הוא יהודי, "מחבל". "פשע שמבצע אזרח המדינה הוא לא טרור. מי שקורא לזה כך, חוטא לאמת ומוזיל את המונח"

צילום: חוננו, יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

(אמו של אחד החשודים בפיגוע ההצתה, השבוע)

"האירוע בדומא, עם כל חומרתו, הוא לא אירוע טרור" – כך אמר ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) בהתכתבות ווטסאפ פנימית, שהחלה בעקבות טענות השכנים של אחד העצור בפרשה, ולפיהן השב"כ נטפל אליו ללא כל סיבה ואין לו קשר לפיגוע. בהמשך, כתב אחד המשתתפים בשיחה כי מי שהצית את בית משפחת דוואבשה בכפר דומה והביא למותם של שלושה מבני המשפחה הוא מחבל. "אני מוחה בכל תוקף על ההשוואה ההזויה בין הטרור הרצחני של האויב הערבי לבין מעשים, חמורים ככל שיהיו, שעשו יהודים", כתב סמוטריץ'. "האירוע בדומא, עם כל חומרתו ואם חלילה הוא בוצע אכן בידי יהודים, הוא לא אירוע טרור! מי שקורא לו אירוע טרור חוטא לאמת, גורם לפגיעה חמורה בזכויות אדם ואזרח, שם עצמו מהאו"ם כמי שתפקידו לשמור על הסדר 'משני הצדדים', מוזיל את המונח טרור ולכן גם פוגע בסופו של יום באפקטיביות של המלחמה נגדו".

בהמשך, כתב כי לדבריו, האירוע לא יכול להיות מסווג כטרור אם בוצע בידי אזרח המדינה. "פשע הוא פשע הוא פשע ומערכות האכיפה חייבות למגר אותו, אבל פשע שמבצע אזרח המדינה הוא לא טרור והוא לא מצדיק התנהלות כפי שמתנהלים מול טרור, בוודאי לא מול המעגל השני והשלישי (בני משפחה וחברים – ולשיטתי כאמור גם לא מול החשוד עצמו)", כתב. "אם המערכת לא מבינה את ההבחנה הכל כך פשוטה ובעיקר מוסרית הזו אז אולי באמת אין מקום לתת לה כל כך הרבה כח וסמכות בידיים גם בתחומים אחרים".

עוד בנושא:
אם חשוד בפיגוע בדומא: "לא בוחלים בשום דרך כדי שיודה במה שלא עשה"
ארה"ב למשפחת חשוד בפיגוע בדומא: "נפנה לישראל בנוגע לתנאי מעצרו"
בכיר לשעבר בשב"כ על החקירות: "משתמשים באמצעים המותרים לפי חוק"

בצלאל סמוטריץ' נגד הקהילה הגאה. ניב אהרונסון,
"מוחה בכל תוקף על ההשוואה ההזויה בין הטרור הרצחני של האויב הערבי לבין מעשים, חמורים ככל שיהיו, שעשו יהודים". סמוטריץ'/ניב אהרונסון

חלק מן הנמענים השיבו לו כי "מי שרוצח אנשים חפים מפשע במסגרת תג מחיר לאומני הוא מחבל שעונה חזרה לאויב באותו מטבע". אחד מהם הוסיף: "אני לא מבין למה ההשוואה הזויה, הוא גורם מעבר לפגיעה בנפש, גם לנזק אדיר לעם ישראל".

סמוטריץ' הוסיף לענות וכתב: "כי הוא לא מחבל. גם רוצח נאלח שמטביע את הילדים שלו באמבטיה וראוי לבלות את שארית ימיו מאחורי סורג ובריח (ואולי אף גרוע מכך) הוא לא מחבל. זה בדיוק ההבדל. במדינה מתוקנת יש עבריינים ופושעים חמורים ויש מגוון דרכים לטפל בהם שמבוססות על ההליך הפלילי הרגיל, על סדרי הדין ודיני הראיות שלו שנועדו לאזן בין הצורך למצות איתם את הדין לבין האינטרס הציבורי העליון להימנע מהרשעות שווא של חפים מפשע (לכן יש כל מיני הגנות וזכויות שניתנות לחשודים ונועדו להבטיח הליך הוגן שיביא לחקר האמת ולא חלילה להיפך).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"במציאות של מלחמה מול אויב יש הצדקה 'לצאת מהסדר' ולהפעיל כלים חריגים שיש איתם אכן בעיה במישורים שונים של צדק אבל זה רע הכרחי במציאות חריגה של מלחמה מול אויב. (ככה אנחנו מרשים לעצמנו חהרוס בתים ולגרש משפחות מחבלים למרות שזה בהחלט בעייתי במצב רגיל וגם לתמוך בעונש מוות למחבלים למרות שכתפיסה המשפט המערבי מתרחק מעונש מוות מאחר והוא בלתי הפיך וכבני אדם אנחנו עלולים לטעות...). אנחנו מאוד לא רוצים להפוך את הכלים הדרקוניים האלה למשהו שהוא בתוך הסדר הרגיל, לא נגד רוצחים נאלחים, לא נגד משפחות הפשע וגם לא נגד פושעים בהתיישבות שמבצעים עבירות חמורות (אם חלילה יתברר שאכן מדובר ביהודים מה שלי כלל לא ברור). בשביל זה יש למערכת מספיק כלים גם במסגרת ההליך הפלילי הרגיל".

תגובת סמוטריץ': "ההתייחסות לרצח בדומא כטרור - איבוד עשתונות ערכי"

מח"כ סמוטריץ' נמסר: "ההתייחסות לרצח בדומא כטרור הוא איבוד עשתונות ערכי. אין ספק כי אם אכן יימצא שיהודים ביצעו את הפשע הנורא בדומא יש למצות איתם את הדין לאלתר ובאופן המחמיר ביותר. עם זאת, יש הבדל תהומי בין פשע לבין טרור. טרור הוא אלימות שמפעיל אויב במסגרת מלחמה נגדינו, הא ותו לא. המשוואה בין עבריינות לטרור מסוכנת לדמוקרטיה. השוואה שפירושה התרת הרסן בחקירת הנערים, התייחסות למשפחות הנערים כ'משפחות מחבלים' ולאוכלוסיית המתיישבים כאוכלוסייה תומכת טרור.

אותה סכנה לדמוקרטיה לא נשארה בגדר תאוריה, בשבוע האחרון שירות הביטחון הכללי החל במעצרים של רבנים, רכז נוער, בני משפחה של העצורים וכל אלו כאמצעי לחץ על אותם עצורים. צעדים אלו שייתכן ראויים במלחמה נגד הטרור אינם הגיוניים או ראויים כאמצעי נגד חשד לעבריינות, קשה וחמורה ככל שתהיה. זה מדרון חלק ומסוכן שאסור לנו להיתדרדר בו. היום זה בחקירת הרצח בדומא ומחר זה מול חשודים אחרים. אנחנו לא רוצים לחיות במדינה שאת סדרי הדין ודיני הראיות של ההליך הפלילי מחליפים הצעדים הדרקוניים של המלחמה בטרור. מישהו שם צריך להתעשת ומהר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully