וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוויכוח על חופש הביטוי: "לא לכולם יש עור עבה מספיק לעמוד בביקורת"

6.12.2015 / 17:30

בדיון בבג"ץ על גבולות חופש הביטוי, במסגרת ערעור של איש ימין שהורשע בהעלבת הרב הצבאי הראשי לשעבר - נותרו הדעות חלוקות. הסנגור טען ש"אף מאמר לא ראוי להעמדה לדין", ואולם נציג המדינה התריע: "כבר היו מקרים שאנשים התאבדו בגלל פוסט"

צילום: דניאל אליאור, עריכה: שניר דבוש

האם מותר לקרוא לקצין בכיר "רוצח"? בצעד חריג התכנסו היום (ראשון) תשעה שופטי בית המשפט העליון על מנת לדון בערעורו של פעיל הימין הקיצוני אליצור סגל שהורשע בעבירה של העלבת עובד ציבור. זאת, בעקבות מאמר מ-2004 שהעלה באתר "מנהיגות יהודית" נגד הרב הצבאי הראשי לשעבר תא"ל ישראל וייס ובו כתב בין היתר כי "הרב הצבאי הראשי שותף לגילוי עריות - איסור ייהרג ובל יעבור". הוא גם טען במאמר שהרב שותף לחילול שבת, דבר שדינו סקילה לדידו, ושהוא "שותף להאכלת אלפי יהודים באיסורי דאורייתא".

אליצור סגל, פעיל ימין קיצוני. יהושע בריינר, מערכת וואלה!
סגל/מערכת וואלה!, יהושע בריינר

סגל הורשע בעבירה הן בבית משפט השלום והן בבית המשפט המחוזי בירושלים אולם בשל חשיבות הסוגיה של חופש הביטוי, כונס היום הרכב מורחב של שופטים.

"אדם הקורא לרב מחלל שבת ואומר כי מדובר באיסור של סקילה, האם אין בכך קריאה לסקול אותו?", תהה השופט חנן מלצר, "לא כל מי שקורא את האתר הזה מכיר את ההלכה -שרק בית דין יכול להביא לסקילה. לא כל מי שקורא מבין את הדקויות של ההלכה".

מנגד, טען סנגורו של סגל, עו"ד יצחק בם, כי מדובר במאמר ביקורת לגיטימי. "אף מאמר פובליציסטי לא ראוי להעמדה לדין של כותבו, והמציאות המשפטית כיום מביאה למצב שבו מאמר זוכה לפחות הגנה מאשר סתם קללות. כל עוד מדובר בביקורת עניינית ולא בדברי נאצה, המשפט הפלילי לא צריך להתערב בסוגייה. לעובדי ציבור בכירים צריך להיות עור מספיק עבה כדי להתמודד עם הביקורת".


עוד ידיעות בוואלה! NEWS
"דבר לא עצר אותו": השר לשעבר יוסי שריד מובא למנוחות
כשהתיאום הביטחוני ייפסק: תרחיש האימים לקריסת הרשות הפלסטינית
"ח"כ חזן ניסה להסתיר עובדות מעברו המפוקפק"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"צריך עור עבה"

לצדו של סגל, איש ימין מובהק, התייצבו אנשי האגודה לזכויות האזרח - שהגנו על הזכות לחופש הביטוי ואף קראו לביטוח הסעיף של העלבת עובד ציבור. בין היתר הם הביאו דוגמאות שבהם אזרחים קיללו שופטים במשפטים כמו "אני יזיין אתכם", מה שהוביל לא פעם להרשעה. "אם כבר, הייתי מעמיד לדין על העברית הבלתי-תקינה", אמר עו"ד דן יקיר מהאגודה, "אבל אין כאן מקום לכתבי אישום. העבירה הזו של העלבת עובד ציבור צריכה להתבטל כי אין לה מקום במדינה דמוקרטית".

נשיאת העליון השופטת מרים נאור תקפה את עו"ד אריה פטר מפרקליטות המדינה שטען כי היה מקום להגיש כתב אישום במקרה הזה. "האם אדם במעמדו של הרב הצבאי לא מסוגל לתפקד אם נכתבים עליו כאלה דברים?", תהתה.

פטר הזכיר בהמשך דבריו את המקרה שבעקבות "שיימינג" התאבד לכאורה אריאל רוניס, איש משרד הפנים בתל אביב. "אדם שלח יד בנפשו בגלל פוסט שהאשים אותו בגזענות. לא לכולם יש עור של פיל. עובדי ציבור אינם חיים בווילות, ולרבים מהם יש רק את שמם הטוב. מה נותר להם חוץ מזה? בסופו של דבר, חופש הביטוי הוא לא קלף מנצח בכל מקרה. במגזר הדתי יש לדברים שנכתבו משמעות כשהם נאמרים כלפי רב ראשי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully