וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חממת טרור": כך הפכה טורקיה לאויב הציבור ברוסיה

6.12.2015 / 2:11

ארדואן הוא "טוני סופרנו", אנקרה מוכרת "מוצרים מסרטנים" וגל הפליטים לאירופה הוא "מבצע מיוחד" של המשטר - עם תעמולה בניחוח סובייטי, התקשורת הרוסית מצאה מטרה חדשה אחרי תקרית הפלת המטוס שמסרבת לגווע

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

אחרי מדינות המערב ואוקראינה, בימים אלו מצאה התקשורת ברוסיה אויב חדש בדמותה של טורקיה. מאז תקרית הפלת המפציץ בגבול סוריה לפני כשבוע וחצי שעבר, נצבעה המדינה שלחופי הים השחור צבעים שחורים, בדמותו של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). הרשתות המגויסות למען הקרמלין מציגות אותה כחממה לטרור וכמי שמממנת את הארגון הקיצוני שפועל מעבר לגבולה הדרומי.

מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה, היחסים בין שתי המעצמות התערערו בשל האינטרסים הסותרים שלהם. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן דורש את הדחתו של בשאר אסד מהשלטון ותומך בארגונים הנלחמים במשטרו, ואילו עמיתו ולדימיר פוטין הוא מבעלי הברית האחרונים שנותרו לנשיא סוריה והמשמעותי ביותר שבהם. ואולם, גם בתקופה זו הצליחו אנקרה ומוסקבה לשמור על קשרים קרובים וחילוקי הדעות ביניהן הובעו בעיקר מאחורי הקלעים.

קריאה נוספת:
כוחות של צבא טורקיה נכנסו לאזור מוסול; עיראק דרשה מהם לסגת
ראש ממשלת טורקיה: הסנקציות של רוסיה "לא יורידו אותנו לברכיים"
דאעש מאיים בסרטון חדש על רוסיה: "מרגל רוסי" הוצא להורג

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בוועידת האקלים העולמית בפריז. נובמבר 2015. AP
פוטין בוועידת האקלים, השבוע/AP

טורקיה נחשבה במשך שנים רבות יעד מועדף עבור התיירים הרוסים, מקור לייבוא ירקות ובגדים ושותפה אמינה במיזמי בנייה, בהם הקמת המתקנים האולימפיים במשחקי החורף שהתקיימו בסוצ'י בשנה שעברה – אך לא עוד הדבר. סירובה להתנצל על החלטתה לנסות ולהרתיע את רוסיה מטיסות לאורך הגבול, הביא להכנסתה לרשימה השחורה שמנהלת התקשורת נגד המדינות הנחשבות לאויבות הקרמלין.

התעמולה המופצת נגד אנקרה וארדואן מזכירה את זו ששטפה את המסכים במהלך השנה שעברה, אז היה המשבר באוקראינה בשיאו. ציורה של השכנה ממזרח כפשיסטית המפלה לרעה את תושביה הרוסים סייע לפופולריות של פוטין לנסוק לשיאים חדשים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בוועידת האקלים בפריז, 30 בנובמבר 2015. AP
מסרב להתנצל בפני הרוסים. ארדואן/AP

טורקיה "היא לא מה שחשבתם"

"בעקבות התקרית הזאת, טורקיה עוררה שאלה קשה עבור נאט"ו: האם היא יכולה להיות חברה בברית בזמן שהיא תומכת בטרור?", תהה ולדימיר סולוביוב, מגיש תכנית אירוח פופולרי בערוץ "רוסיה 1", יממה אחרי שהמטוס ושני טייסיו התרסקו לקרקע. "מדינה שמסייעת לטרור ובאותו זמן חברה בנאט"ו פוגעת בברית כולה".

דימיטרי קיסליוב, פרשן בכיר בערוץ שטען בעבר שיש לשרוף איברים שתרמו הומואים ושרוסיה מסוגלת להפוך את ארצות הברית לאפר רדיואקטיבי, הקדיש בתחילת השבוע שעבר את כל תכניתו לעימות החדש שמנהלת ארצו עם מסר ברור – טורקיה "היא לא מה שחשבתם". סדרת דיווחים בתכנית הציגה את המשטר של ארדואן כמי שמגבה את "המדינה האיסלאמית", מאפשר קריאות פומביות לג'יהאד, מייצא מוצרים פגומים ואף מסרטנים לרוסיה ושחרר גל של פליטים של אירופה כחלק מ"מבצע מיוחד".

בילאל ארדואן ביום חתונתו ב-2003. AP
גרף רווחים מעסקאות חשאיות עם דאעש? בילאל ארדואן/AP

באחד הקטעים נטען כי בילאל, בנו של נשיא טורקיה, גורף רווחים מעסקאות חשאיות עם דאעש, ובאחר נאמר כי ארדואן עצמו תומך ב"זאבים האפורים", ארגון טורקי לאומני קיצוני, במאבקו בכורדים ובנשיא סוריה בשאר אסד. "לא רק שארדואן התמכר לנפט זול מטרוריסטים, הוא חולם על תחייתה של אימפריה עות'מאנית גדולה ומזין את הארגון הפשיסטי של 'הזאבים האפורים'", המשיך קיסליוב להשתלח בארדואן.

הוא אף זעם על כך שטורקיה סירבה להתנצל את הפלת הסוחוי Su-24 ונזכר שב-1829, אז רצחה כנופיה אנטי-רוסית את השגריר בטהראן, שלח השאה יהלום ענק למוסקבה כאות התנצלות. "כיום כבר לא שולחים יהלומים", ציין, "אך התנצלות היא עדיין מנהג מקובל". קיסליוב האשים את ארדואן בכך שהוא לוטש את עיניו לעבר קרים, חצי האי שסופח בידי רוסיה מידי אוקראינה בשנה שעברה, ששם מתגוררת אוכלוסייה של מוסלמים טטרים התומכים בממשל בקייב ושומרים על קשרים טובים עם טורקיה עוד מתקופת האימפריה העות'מאנית.

"ארדואן הוא 'הטוני סופרנו' של הפוליטיקה הבינלאומית"

ברשת Russia Today) RT) פורסמו מאז הפלת המטוס עשרות כתבות וטורים שמכפישים את מי שעד לא מזמן הייתה שותפה אסטרטגית חשובה. "אין סיכוי שהמערב לא ידע על עסקאות הנפט בין טורקיה לדאעש", נכתב באחת הפרשנויות, שהתבססה על הממצאים לכאורה שהציג בשבוע שעבר משרד ההגנה הרוסי, שנועדו לאמת את הטענות המופרכות שנשמעות מצדה של מוסקבה על נתיבי המסחר שמתקיימים בין הארגון לבין אנקרה.

"ארדואן הוא 'הטוני סופרנו' של הפוליטיקה הבינלאומית", השתלחה פרשנות אחרת בנשיא טורקיה, שאותו דימתה לדמות הטלוויזיניות הבלתי-נשכחת של המאפיונר מניו ג'רזי, שהתעלמה מעובדות ברורות - אם יש מנהיג בעולם שבוחר להשתמש בכוח הזרוע כל אימת שהדיפלומטיה נכשלת, הוא פוטין, שלא היסס בשנים האחרונות למחוץ את גיאורגיה, להחריב את מזרח אוקראינה ולשקוע בסוריה.

מנגד, גם כלי התקשורת בטורקיה לא נותרו חייבים. סוכנות הידיעות הטורקית פרסמה שורת "עובדות" שנועדו להפריך את עלילות הקרמלין, שאותן כינתה תעמולה בסגנון סובייטי. "רוסיה הפעילה את מערכת התעמולה של 'פראבדה' (פראבדה היה העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית בתקופת ברית המועצות) נגד טורקיה כפי שעשתה במשבר באוקראינה בהתאם לאינטרסים הפוליטיים שלה", נכתב במאמר המערכת שנכתב אתמול.

ב"דיילי סבאח", עיתון המזוהה עם מפלגת השלטון, מיהרו להדגיש את ההצהרות ששחררה וושינגטון, שהפריכו את הטענות של מוסקבה לגבי קשרי מסחר בין אנקרה לדאעש. "רוסיה היא זאת שתסבול בסופו של דבר מהסנקציות שהטילה על טורקיה", הסבירו מומחים לעיתון, שהתייחסו לעיצומים הכלכליים שהשית הקרמלין, הכוללים רשימה שחורה של מוצרים האסורים לייבוא מטורקיה וביטול כל חבילות הנופש למדינה.

"עכשיו יש אויב חדש שמקיף אותנו", הסביר אנדריי קולסניקוב, בכיר במכון מחקר לא-ממשלתי במוסקבה, לוול סטריט ג'ורנל. "'המבצר המאוים' יהיה חזק עוד יותר כתוצאה מכך. הוא ינסה להגן על עצמו בצורה נחושה יותר, יתאחד סביב המנהיג בצורה פעילה יותר וישנא את שאר העולם אף יותר", הוסיף בנימה ביקורתית כלפי החלטתו של פוטין שלא להרגיע את רוחות המשבר.

(עדכון ראשון: 18:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully