וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: עיתונאים נעצרו יום לאחר הפצצת "שיירת סיוע" לסוריה

נפתח משפט נגד העורך הראשי של העיתון הטורקי "ג'ומהורייט" בגין "ריגול", לאחר שנחשף כי אנקרה העבירה משלוחי נשק לארגונים בסוריה. ארדואן הבטיח "לעקוב מקרוב"

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

העורך הראשי של העיתון היומי הטורקי "ג'ומהורייט", ג'אן דונדר, וכתב העיתון באנקרה, ארדם גול, נעצרו היום (חמישי) בגין "חברות בארגון טרור, ריגול וחשיפת מסמכים מסווגים" – כך דווח בעיתון "טודייס זמאן". על פי הדיווח, האישומים הצפויים עשויים להוביל לעונש מאסר עולם. השניים נעצרו במסגרת חקירה שנפתחה לאחר שבחודש מאי האחרון פרסם העיתון תיעוד של משלוח נשק שהעבירה לכאורה סוכנות הביון הטורקית MIT לסוריה.

לטענת הממשל הטורקי, השיירות שתועדו נשאו סיוע הומניטרי למיעוט הטורקמני בצפון סוריה, כפי שמועבר באופן שגרתי. זאת, בצל ההפצצה אתמול של שיירה שעל פי הדיווחים נשאה סיוע הומניטרי מטורקיה לסוריה. על רקע המתיחות בין טורקיה לרוסיה בעקבות הפלת מטוס הקרב הרוסי בגבול סוריה, דווח בטורקיה כי הרוסים אחראים להפצצה, אולם לא נמסר לכך כל אישור רשמי.

עוד בוואלה! NEWS:
פוטין: "טורקיה קונה נפט מדאעש"; ארדואן: "תוכיח"
נקמה רוסית על הפלת המטוס: "נקנה ירקות מישראל, לא מטורקיה"
צבא טורקיה: "לא ידענו שמטוס הקרב שהופל שייך לרוסיה"

צפו בתיעוד התקיפה היום בבאב אל-האווה:

"בהתחלה הממשלה הגיבה ואמרה, 'לא, אין שום דבר כזה, זה היה סיוע'", סיפר דונדר, "אז נחשף שהיו שם כלי נשק, והם אמרו שהם היו מיועדים לטורקמנים, ואז סגן ראש הממשלה טורול טורקש אמר 'אני נשבע לאל שזה לא היה מיועד לטורקמנים. מאוחר יותר, הטורקמנים אישרו שהם כלל לא קיבלו נשק". הנשיא רג'פ טייפ ארדואן הגיש באופן אישי את התביעה, והבטיח "לעקוב מקרוב אחר התיק".

העיתונאים דוחים מכל וכל את הטענות נגדם בדבר ריגול ובגידה במדינה, וטוענים כי "בסך הכול עשו את עבדותם העיתונאית". אולם ראש הממשלה אחמט דאווטאולו טען כי "זה לא עניין של אף אחד" מה הכילו המשאיות, והבהיר: "זהו מעשה בוטה של ריגול". מוקדם יותר החודש, "ג'ומהורייט" זכה במגן חופש העיתונות של "עיתונאים ללא גבולות".

בתוך כך, המתקפות באזור הגבול הטורקי-סורי נמשכות, ותושבי העיירה סראקב שבמחוז אידליב מסרו היום כי מטוסי קרב רוסיים הפציצו את האזור. לדברי התושבים, מאות כלי רכב עברו היום במעבר הגבול באב אל-האווה הסמוך. זאת, יום לאחר הפצצת השיירה הטורקית במעבר הגבול באב א-סלאם – התקיפה הרוסית הקרובה ביותר לשטח טורקיה, אם אכן בוצעה על ידי מוסקבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בכנס באיסטנבול, 25 בנובמבר 2015. רויטרס
"זה לא עניין של אף אחד". ארדואן/רויטרס

ארגון הסיוע הטורקי IHH פרסם אתמול תיעוד של המתקפה מהקרקע, ומסר כי לפחות 20 משאיות עלו באש. הארגון הבהיר כי השיירה לא אורגנה על ידו, וטרם התברר לאיזה ארגון היא שייכת. "הצוותים שלנו סייעו לכבות את האש", סיפר בכיר הארגון מוסטפא אוזבק, "המשאיות לא שלנו ואנחנו לא יודעים מי הפציץ אותם".

לפחות שבעה בני אדם נהרגו ועשרה נוספים נפצעו בהפצצה. על פי הדיווחים, השיירה הייתה בדרכה לעיירה אעזאז, בצפון-מערב סוריה. מאז ההפצצה, פורסמו דיווחים רבים בנוגע לסחורה שהעבירה השיירה, ולזהות התוקפים. אחד מעובדי הסיוע ששרד את המתקפה טען כי השיירה "הותקפה בכוונה". גם במקרה זה, דווח ב"ג'ומהורייט" כי השיירה לא נשאה סיוע הומניטרי – אלא נשק לארגוני מורדים. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות "הוואר", טורקיה העבירה כמה משלוחי נשק לארגון האיסלאמיסטי "ג'בהת א-נוסרה" ולארגוני טרור נוספים, תחת מעטה של סיוע הומניטרי.

פגישת פוטין וחמינאי, טהראן, 23 בנובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
"נקמה" רוסית? הנשיא פוטין, השבוע/צילום מסך, טוויטר

לאחר הפלת המטוס הרוסי, נטען בכמה דיווחים כי הרוסים "נוקמים" את מותו של אחד הטייסים, אולם מקורות אחרים מסרו כי המתקפות בוצעו על ידי כוחות סוריים. ללא התייחסות מפורשת לתקרית, הצבא הרוסי הכריז היום על כך ש"השמיד" את ארגוני המורדים שנמצאים באזור הפלת המטוס. "מרגע שחילצנו את אחד הטייסים, האזור הותקף באופן ממושך ומסיבי על ידי מפציצים רוסיים וכוחות הממשל הסורי", מסר דובר משרד ההגנה, איגור קונצ'נקוב. "כל הטרוריסטים והארגונים האחרים הפועלים באזור הושמדו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully