וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 נרצחים, 20 סיפורים: אלה הם קורבנות גל הטרור

23.11.2015 / 1:08

ריצ'רד לחם למען זכויות אדם, יעקב היה בדרך לשבת חתן לקראת חתונת בתו ואמא של אלון קיבלה את ההודעה על מותו 24 שעות לאחר הפיגוע. מאז רצח הזוג הנקין ב-1 באוקטובר בשומרון, האלימות שלחה גרורות לכל רחבי הארץ. כרוניקה של טרור

צילום: שלומי גבאי, עריכה: מתן חדד

הדר בוכריס בת ה-21 שנרצחה אתמול (ראשון) בפיגוע הדקירה בצומת גוש עציון הייתה הקורבן ה-20 שגבה גל הטרור, שהחל ב-1 באוקטובר עם הירצחם של בני הזוג נעמה ואיתם הנקין בקטע הכביש שבין ההתנחלויות איתמר ואלון מורה שבאזור שכם. הסבב הנוכחי לא פסח על אף אזור בארץ: באר שבע, ירושלים, עפולה ותל אביב הן רק חלק מהערים שהפיגועים הגיעו אליהן. המתיחות הביאה, בין היתר, לדריכות יתרה בקרב אזרחים ישראלים שלא אחת תקפו עוברי אורח מחשש שמדובר במחבלים שביצעו, או שמתכוונים לבצע פיגוע בסביבתם.

ב-3 באוקטובר, בשבת שלאחר הפיגוע שבו נרצחו בני הזוג הנקין, נרצחו הרב נחמיה לביא ואהרון בנט בפיגוע ברחוב הגיא בעיר העתיקה בירושלים, כאשר פלסטיני דקר את השניים למוות בסמוך לשער האריות. בתחילה נאבקה אשתו של בנט ונפצעה באורח קשה, ובנה הפעוט נפצע באורח קל. לביא נדקר לאחר שהגיע למקום לסייע לפצועים, אולם נדקר עוד בטרם הספיק להוציא את האקדח שנשא ולנטרל את המחבל.

שלומית יעקובי, שכנה של בני הזוג הנקין, סיפרה כי השניים עברו להתגורר עם משפחתם ביהתנחלות נריה לפני כשלוש שנים. "איתם ונעמה היו אנשים אציליים מאוד, אנשי מידות, אנשי רוח ואנשי מעשה. גם בחיי היומיום שלהם, כל אחד בפן האישי שלו התפתח ובאמת פרח כל אחד לכיוונו", סיפרה. "איתם לכיוונים של המחקר, של לימוד התורה, ונעמה לכיוון של הגרפיקה שהיא מאד פיתחה. במקביל, הם בנו זוגיות מיוחדת מאוד. תמיד היו ביחד, משפחה לתפארת. הם השקיעו מאוד בחינוך של הילדים, היו איתם תמיד, השקיעו גם בפן המידתי של הילדים וגם בפן החינוכי והלימודי של הילדים. זו אבדה גדולה".

גל טרור || סיקור מיוחד בוואלה! NEWS

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עשרה ימים לאחר מכן אירעו שני פיגועים רצחניים בירושלים - האחד החל בקו אוטובוס בשכונת ארמון הנציב והשני ברחוב מלכי ישראל בעיר. בפיגוע הראשון, עלו שני מחבלים בני 22 ו-24 על קו אוטובוס מספר 78, ופתחו בירי לעבר הנוסעים. בפיגוע נהרגו חיים חביב, אלון אנדרי גובברג וריצ'רד לייקין – שנפגע באורח קשה תחילה, אולם מת מפצעיו לאחר שבועיים בבית החולים הדסה עין כרם.

חביב, כבן 70, היה בעת הפיגוע ביחד עם אשתו, שושנה, בחזרה מקופת החולים. האישה נפצעה באורח קשה, ולאחר הפיגוע נאבקו על חייה בבית החולים שערי צדק. "חיים היה אדם שקט, ישר ואוהב אדם. הוא ורעייתו גידלו ילדים למופת", סיפר אחיינו, בני.

אלון אנדרי גובברג, עלה לארץ לפני כמה שנים ואין לו קרובי משפחה מדרגה ראשונה המתגוררים בישראל. כך, אמו קיבלה את ההודעה על מותו רק 24 שעות לאחר הפיגוע, כששהתה בישראל במקרה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הטלית של ישעיהו קירשיבסקי לאחר הפיגוע שבו נרצח/מערכת וואלה!, צילום מסך

ריצ'רד לייקין עלה לארץ בשנות ה-80' מארצות הברית. הוא תושב שכונת ארנונה הסמוכה לארמון הנציב והותיר אחריו שתי בנות. בארצות הברית, הוא ניהל בית ספר יסודי והיה פעיל זכויות אדם, ואף זכה לצעוד עם מרטין לותר קינג, מנהיג תנועת זכויות האזרח האמריקנית. לאחר מותו פעילי ימין השמיצו אותו בשל פעילותו הענפה בנושא זכויות אדם, והנושא זכה לגינוי רב הן ברשת והן מצד פוליטיקאים.

בהפרש של רבע שעה מהאירוע באוטובוס, החל פיגוע דריסה ודקירה ברחוב מלכי ישראל, שגבה את חייו של הרב ישעיה קרישבסקי. במהלך האירוע, ערבי תושב מזרח העיר פגע בעוצמה עם מכוניתו בתחנת אוטובוס ברחוב ולאחר מכן יצא ודקר כמה בני אדם בסכין קצבים. בשני הפיגועים שאירוע באותו היום, נפצעו בסך הכול כ-20 בני אדם.

קרישבסקי חזר מתפילה בבית המדרש בשכונת גאולה בירושלים, והיה בדרכו ללמוד עם החברותא הקבועה שלו. הפיגוע אירע בעת שהמתין בתחנת האוטובוס ושוחח עם אברך נוסף שהכיר. בחסידות תיארו את דמותו של קרישבסקי כ"יהודי תלמיד חכם". לדברי מרדכי, אחד מן החסידים, "הוא היה מוכר מאוד בחסידות ובירושלים החרדית". הוא הוסיף כי הוא "היה משמח יתומים ואלמנות והיה דואג להתקשר אליהם לשאול בשלומם ובמקביל דואג לצרכיהם. בכל ערב חג הוא היה מסתובב בבתים של נזקקים ומביא להם אוכל. היה לו גם מנהג להשתתף בבריתות ברחבי ירושלים והיה מביא משם עוגה ומאפים לקשישים יהודים כי זו סגולה".

פיגוע בשכונת ארמון הנציב, ירושלים, 13 באוקטובר 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
קו 78 בשכונת ארמון הנציב, מיד לאחר הפיגוע/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

חמישה ימים לאחר מכן, ב-18 באוקטובר, נדקר למוות חייל צה"ל סמל עומרי לוי בתחנה המרכזית בבאר שבע בידי מחבל שנעצר לאחר מכן. באירוע הוכה למוות גם מבקש המקלט הבטום זרהום, אשר הנוכחים בתחנה חשדו שהוא המחבל שביצע את הפיגוע. בתחילה הוא נורה על ידי קצין הביטחון בתחנה ולאחר מכן הוכה בפראות כאשר המון זועם הטיח ספסל בראשו. הוא נפגע אנושות, ובבית החולים סורוקה שבבאר שבע נקבע מותו.

מותו של עומרי לוי הוא הטרגדיה השנייה שמכה במשפחה בתוך זמן קצר, לאחר שאביו של עומרי, נועם, מת במפתיע לפני שלוש שנים. "הוא נולד במושב, בן בכור לנועם, ששירת כסמג"ד בצנחנים במילואים, ואפרת, מורה בבית ספר יסודי. נועם נפטר לפני שלוש שנים מדום לב, בחור מבריק", סיפר זאב פתאל, יו"ר ועד מושב שדי חמד. "הוא השפיע מאוד על עומרי, והוא למעשה בין הסיבות שגרמו לעומרי להתגייס לקרבי. הבן שלי הוא בן המחזור שלו, אנחנו חברים מאוד קרובים של המשפחה וראיתי אותו גדל לכל אורך חייו במושב".

ב-20 באוקטובר נדרס למוות אברהם חסנו בסמוך לקריית ארבע. לאחר שאבנים יודו על מכותינו של חסנו, שנסע ליד הפרת סדר שהתקיימה באזור, ירד מכלי הרכב שלו ובידיו מוט עץ, על מנת להניס את מיידי האבנים. כעבור זמן קצר, פלסטיני שנהג במשאית דרס אותו ובחקירתו אמר כי עשה זאת משום שפחד שחסנו יפגע בו. עם זאת, משרד הביטחון הכיר בהרוג כנפגע פעולות איבה.

שני בני אדם נהרגו בפיגוע ירי ליד עתניאל, נובמבר 2015. ספק 500
כלי הרכב המשפחתי שבו נסעה משפחת ליטמל לשבת חתן - לפני שהאב והבן נורו למוות/ספק 500

שוטר מג"ב סמ"ר בנימין יעקובוביץ נרצח ב-4 בנובמבר, בפיגוע דריסה בסמוך לחלחול, עת שהיה בפעילות מבצעית. בתחילה מצבו הוגדר אנוש, אולם חמישה ימים לאחר קבלת טיפול בבית החולים הדסה עין כרם – קבעו הרופאים את מותו. יעקובוביץ', בן 19 מקריית אתא, הותיר אחריו זוג הורים, אח ושתי אחיות. לבקשת משפחתו, אבריו נתרמו.

משפחת ליטמן נקלעה לפיגוע ירי ב-13 בנובמבר, כשהיו בני המשפחה בדרכם לאירוע שבת חתן במיתר שבדרום, לקראת חתונת בתם. במהלך הנסיעה, בסמוך להתנחלות עתניאל, מחבל פתח באש לעבר המכונית והרג את יעקב, אבי הכלה ובנו בן ה-18, נתנאל.

נתנאל הספיק להזעיק את כוחות הביטחון לפני שנרצח בדרכו עם משפחתו לשבת כלה במיתר. "מיד הוא התקשר למוקד החירום האזורי ואמר שיש הרוג אחד", סיפר אריאל ביגל, ארוסה של בתו של יעקב. "ישר הוא זיהה, כי הוא מתנדב במד"א, הוא הבין מיד מה קרה. הוא אמר לכולם להתכופף ושאל אם כולם בחיים ואז דביר, האח שישב לידו, קלט שנתנאל כבר לא מדבר אז הוא תפס את הפלאפון ודיבר איתם, ובדיוק אז הגיע האמבולנס של הסהר האדום ועצר לידם".

זירת פיגוע הדקירה, בניין פנורמה, תל אביב, 19 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו
זירת הפיגוע בתל אביב/ראובן קסטרו

ביום חמישי האחרון נרצחו אהרון יסייב, אבירם ראובן, יעקב דון, עזרא שוורץ ושאדי ערפה בשני פיגועים שונים. יסייב וראובן נרצחו בפיגוע דקירה בתל אביב בבניין פנורמה שבדרום העיר. מחבל שעבד במסעדה סמוכה דקר למוות את השניים, ופצע גבר נוסף באורח קל. בשעות הערב ערב פתח פלסטיני באש עם רובה עוזי שהיה ברשותו לעבר כלי רכב שעצרו בפקק בצומת גוש עציון. יעקב דון, עזרא שוורץ ושאדי ערפה נהרגו באירוע.

מתחילת הגל, כוחות הרפואה וההצלה פועלים במרץ על מנת להגיש סיוע ראשוני לפצועים ולפנות אותם לבתי החולים. על פי נתוני מגן דוד אדום, 192 פצועים בפיגועי דריסה, דקירה וירי, טופלו מאז תחילת הגל. 20 מהם היו במצב קשה, חמישה באורח בינוני עד קשה, 28 באורח בינוני, אחד קל עד בינוני ו- 138 פצועים באורח קל, בנוסף טיפלו צוותי מד"א ב 82 נפגעי חרדה.

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully