וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי כ-400 הצבעות: אושר תקציב המדינה ברוב של 61 ח"כים

לאחר הפסקה בהצבעות בעקבות בלבול של השר אריאל, אינהלציה לח"כ חזן וחגיגת יום הולדת לכחלון - אושר תקציב המדינה לשנים 2016-2015 בקריאה שנייה ושלישית. אישורו מבטיח את יציבות הקואליציה עד מרץ 2017

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק

04:22: חוק ההסדרים אושר בקריאה שלישית בתוך פחות משעה וחצי

חוק ההסדרים אושר בקריאה שלישית. 57 חברי קואליציה הצביעו בעדו, ו-55 ח"כים הצביעו נגד. החוק אושר בתוך פחות משעה וחצי ללא עיכובים מצד האופוזיציה, אף שבתחילת הערב הבטיחו שיעמדו על כך שתיערך הצבעה על כל אחת ממאות ההסתייגויות שהגישו, אולם לבסוף הסירו רבות מהן - מה שקיצר את התהליך באופן משמעותי.

03:41: מיכאלי מסרבת לחזן להתקזז עם ח"כ מהמחנה הציוני וללכת הבייתה

לאחר תחילת ההצבעות על חוק ההסדרים ח"כ אחמד טיבי, ח"כ טלב אבו עראר, השר סילבן שלום והשרה איילת שקד התקזזו ועזבו את המליאה. חזן פנה לראש סיעת המחנה הציוני מרב מיכאלי בניסיון להתקזז עם ח"כ מהמפלגה וללכת הבייתה, אולם היא סירבה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצבעה על תקציב המדינה, נובמבר 2015. יואב דודקביץ'
ראש הממשלה מוצא רגע של נחת בין ההצבעות/יואב דודקביץ'

03:21: החלו ההצבעות על חוק הסדרים

לאחר אישור התקציב, החלו ההצבעות על חוק ההסדרים. האופוזיציה הסירה כמה מן ההסתייגויות ומאפשרת לסעיפים לעבור במהירות.

03:08: יש תקציב: המליאה אישרה את תקציב המדינה ברוב של 61 ח"כים

מליאת הכנסת אישרה, לאחר כ-400 הצבעות, את תקציב המדינה לשנים 2016-2015 בקריאה שנייה ושלישית. 61 חברי הקואליציה הצביעו בעדו, ו-59 חברי האופוזיציה הצביעו נגד. אישור התקציב מבטיח, הלכה למעשה, את יציבות הקואליציה עד חודש מרץ 2017. כעת תחל ההצבעה על חוק ההסדרים, שצפויה להיארך עד שעות הבוקר המוקדמות.

אביגדור ליברמן בהצבעה על תקציב המדינה, נובמבר 2015. יואב דודקביץ'
מנסה להתעורר. ליברמן/יואב דודקביץ'

00:07: חלפה השעה חצות והשר כחלון חוגג יום הולדת

לאחר חידוש ההצבעות ולקראת המשך הלילה הלבן במליאה, חלפה השעה חצות, התחלפה יממה והחל יום הולדתו של משה כחלון. מאחורי המליאה, חוגג שר האוצר יום הולדת 55 בחברת ראש הממשלה בנימין נתניהו וח"כ אלי כהן (כולנו).

שר האוצר משה כחלון חוג יום הולדת בהצבעה על התקציב, נובמבר 2015. ספק 500
כחלון, נתניהו וח"כ אלי כהן בחגיגות בין הצבעה להצבעה/ספק 500

23:45: התחדשו ההצבעות במליאה

לאחר שהשר אורי אריאל הצביע בטעות נגד סעיף תקציב משרד התקשורת, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הודיע על הצבעה מחדש. לאחר שהופסקו מעט לפני השעה 21:00, חודשו ההצבעות.

23:00 תם הדיון בוועדת הכספים, ההצבעה תתקיים לקראת חצות

הסתיים הדיון בוועדת הכספים בנוגע לסעיף תקציב משרד התקשורת. האופוזיציה ביקשה ריוויזיה (הצבעה מחדש). יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הכריז כי היא תיערך ב23:45.

22:00 ח"כ מיקי לוי מתחבר לדת

גפני הוציא מהאולם את חברי הכנסת מאיר כהן, קארין אלהרר ויעל גרמן מיש עתיד, לאחר שאלו טענו כי הוא מנסה להתחיל את ההצבעה על סעיף תקציב משרד התקשורת ללא דיון. ח"כ מיקי לוי אמר לגפני: "עכשיו אני מבקש לקיים תפילת ערבית, לזה לא תוכל לסרב". ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת הוסיף בבדיחות: "יש שר שהצביע נגד הממשלה, לפי תקנון הממשלה חייבים לפטר אותו".

21:15 באופוזיציה מצייצים משמחה על רקע הדרמה במליאה

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג (המחנה הציוני) וח"כ יאיר לפיד מיהרו לעקוץ את הקואליציה, ובראשה ראש הממשלה בנימין נתניהו, על השוויון בהצבעה על סעיף הנוגע לתקציב משרד התקשורת.

הרצוג צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "דווקא תקציב סתימת הפיות של 'שר התקשורת' הנוכחי לא עבר", והדגיש כי מדובר בצדק פואטי. לפיד צייץ אף הוא: "מעניין שנפל הסעיף על תקציב התקשורת. כשאין שר לא צריך תקציב".

20:50 דרמה: שוויון בהצבעה על אחד הסעיפים, ההצבעות הופסקו

בהצבעה על תקציב משרד התקשורת נרשמה דרמה: שוויון 60-60 בהצבעה על סעיף 39, לאחר שהשר אורי אריאל התבלבל והצביע נגד הקואליציה. מחיאות כפיים רמות נשמעו באולם. יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני מיהדות התורה: "מבקש למשוך את הסעיף לדיון מחודש בוועדת הכספים". ההצבעות הופסקו.

בהצבעה אם לאשר את הדיון בוועדה התקבלה התוצאה 61 בעד לעומת 59 נגד. הוועדה מתכנסת בשעה זו כדי לאשר את הסעיף מחדש ולהחזירו למליאה.

ישיבת הכנסת בהצבעה על חוק תקציב המדינה. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
דרמה בכנסת. שוויון בין הקואליציה לאופוזיציה בהצבעות/נועם מושקוביץ
מירב מיכאלי בישיבת הכנסת בהצבעה על חוק תקציב המדינה. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
עוד טיפה. ח"כ מרב מיכאלי/נועם מושקוביץ

20:15 אחרי הרצוג, גם נתניהו מראה סימני עייפות

נתניהו נצפה ממתיק סוד עם שני יועצים בפינת האולם במהלך ההצבעה השמית על ההסתייגויות. מזכירת הכנסת קראה בשמו, אך הוא לא שם לב ואחד היועצים מסב את תשומת לבו. הוא מיד מכריז "בעד", מזכירת הכנסת חוזרת שוב, ונתניהו שם לב לטעות וממהר לתקן לנגד.

לפני שהתבלבל, שוחח נתניהו - בזמן שהותו במליאה - עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד והביע בפניו את הזדהות ישראל עם צרפת במאבקה בטרור. השניים קבעו להיפגש בפריז בעוד עשרה ימים, במהלך ביקורו של ראש הממשלה בוועידת האקלים בעיר.

תיעוד נדיר: נתניהו משוחח בנייד

בנימין נתניהו בישיבת הכנסת בהצבעה על חוק תקציב המדינה. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
משוחח עם נשיא צרפת. נתניהו במליאה/נועם מושקוביץ

20:02 בנט מביט מהצד בהנאה

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט התפטר בחודש שעבר מהכנסת בהתאם לחוק הנורבגי. משמעות הדבר היא שבנט ימשיך לכהן כשר החינוך, אך לא כחבר כנסת. ההצבעות המייגעות הערב גרמו לו לצייץ בחשבון הטוויטר שלו בהנאה למראה חבריו לקואליציה ומהאופוזיציה: "אני שוקל לטוס הלילה לאוסלו להודות לנורבגים".

יאיר לפיד ויצחק הרצוג בישיבת הכנסת בהצבעה על חוק תקציב המדינה. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
עוקצים את נתניהו. לפיד והרצוג/נועם מושקוביץ

19:50 במחנה הציוני מחכים למהדורות החדשות

חברי הכנסת מיקי רוזנטל ואיתן ברושי (המחנה הציוני) נראו דרוכים לפי מהדורות החדשות. בתמונות כאן למטה הם נראים מעודכנים למדי: עיתונים פתוחים, חדשות ערוץ 10 על מסך המחשב וחדשות ערוץ 2 בצג הסלולרי.

איתן ברושי ומיקי רוזנטל מחכים למהדורות החדשות. נובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
ברושי ורוזנטל/צילום מסך, טוויטר

19:30 ההצבעות חודשו

ההצבעות על התקציב חודשו אחרי שחברי הכנסת חזרו מהפסקה של חצי שעה.

משה כחלון בישיבת הכנסת בהצבעה על חוק תקציב המדינה. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מצביעים ונהנים. טיבי, רגב וכחלון במליאה/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

19:00 יוצאים להפסקה

מליאת הכנסת יצאה לחצי שעה הפסקה לארוחת ערב.

אורן חזן בישיבת הכנסת בהצבעה על חוק תקציב המדינה. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
אחרי שהתאושש, חזן חזר להצבעות/נועם מושקוביץ

17:00 ח"כ חזן נזקק לאינהלציה, נתניהו "בדק שהכול בסדר"

האופוזיציה דורשת על אחד הסעיפים הצבעה שמית, שבה כל חבר כנסת צריך להצביע בתורו. חבר הכנסת אורן חזן מהליכוד, שזה עתה השתחרר מבית החולים עם קוצר נשימה, מנצל את ההפוגה שנמשכת עשר דקות לטיפול אינהלציה בתוך אולם המליאה.

ח"כ אלי כהן מכולנו צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "דיוני התקציב, חזן עובר אינהלציה. ביבי בודק מקרוב שהכול בסדר. כל קול קובע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טיפול אינהלציה בכנסת. ח"כ חזן/מערכת וואלה!, צילום מסך

16:37 הרצוג מתבלבל ומצביע ביחד עם הקואליציה

הרצוג מתבלבל לרגע ומצביע עם הקואליציה, דבר שגורר פרצי צחוק רמים במליאה.

יצחק (בוז'י) הרצוג אחרי שהצביע בטעות עם הקואליציה בהצבעות על תקציב המדינה, מליאת הכנסת, נובמבר 2015. ערוץ הכנסת
אופס, התבלבלתי. הרצוג מושך ידיים לאחר הטעות בהצבעה/ערוץ הכנסת

16:33 הנגבי מציג: המדריך לחבר הקואליציה המבולבל

בקואליציה ובאופוזיציה חל בלבול: האם להצביע בעד ההסתייגות, כלומר נגד הקואליציה, או נגד ההסתייגות ובעד הקואליציה? כדי למנוע טעויות, הניף יו"ר הקואליציה צחי הנגבי שלט "נגד" לעבר חברי הכנסת של הקואליציה במהלך ההצבעות.

חבר הכנסת צחי הנגבי בישיבת הכנסת בהצבעה על חוק תקציב המדינה. נובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
חבר הכנסת צחי הנגבי מסביר לעמיתיו לקואליציה כיצד להצביע/צילום מסך, טוויטר

16:18 הח"כים מצביעים שוב בשל תקלה

כבר בהצבעה השנייה, מפסיק יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין את ההצבעה. זאת לאחר שהתגלתה תקלה במערכת, כאשר התוצאה בהצבעה על ההסתייגות של ח"כ סתיו שפיר "התקציב מזוייף", הייתה 47:43 לטובת האופוזיציה, למרות למרות שכל חברי הכנסת נכחו במליאה.

באופוזיציה טענו כי ההסתייגות שלהם התקבלה, אולם אדלשטיין דחה את הדברים ואמר כי לא כל מסכי ההצבעה האלקטרוניים עבדו. "תצביעו שוב, לא משנה מה, רק תצביעו, אני רוצה לראות אם המחשב עובד". כעבור כמה הצבעות נוספות מחליט אדלשטיין להתחיל את כל הליך ההצבעה מחדש.

16:15 ההצבעות יוצאות לדרך

החלו ההצבעות על כ-700 סעיפים בתקציב ובחוק ההסדרים במליאת הכנסת.

ח"כ כבל מוכן להצבעות

חבר הכנסת איתן כבל בישיבת הכנסת בהצבעה על חוק תקציב המדינה. נובמבר 2015. מתוך פייסבוק, צילום מסך
יו"ר ועדת הכלכלה והעוזרת הפרלמנטרית שלו נערכים "לקרב על ההצבעות"/צילום מסך, מתוך פייסבוק

לפני ההצבעות

מליאת הכנסת נפתחה אחר הצהריים במרתון הצבעות בקריאה שנייה ושלישית על תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2016-2015. בשעה 14:45 נפתחה המליאה, כאשר שר האוצר, משה כחלון, עלה לדוכן הנואמים וקרא לחברי הכנסת להצביע בעד התקציב. לאחר מכן החל מרתון של כ-700 הצבעות על התקציב ועל חוק ההסדרים, תהליך שיימשך שעות ארוכות ברצף, עד יום חמישי בבוקר.

ההצבעות היו אמורות להתחיל בשעה 11:00, אולם המועד נדחה כדי לאפשר לנתניהו, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג וחברי כנסת נוספים להשתתף באזכרה הממלכתית לזכרו של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, במדרשת שדה בוקר.

ישיבת הכנסת בהצבעה על חוק תקציב המדינה. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
כץ, שלום, נתניהו, כחלון וארדן במליאה/נועם מושקוביץ

אמש כשלו הניסיונות להגיע להסכמות בין האופוזיציה והקואליציה על שינוי סדרי הדיון באופן שיקצר את הליך ההצבעות. זאת, לאחר שהאופוזיציה דרשה להצביע על לא פחות מ-32 אלף הסתייגויות שונות שהוגשו, בניסיון לעכב את מועד אישור התקציב אל מעבר ליום חמישי בחצות, המועד האחרון לאישורו בקריאה שנייה ושלישית. לאחר מועד זה, הממשלה עלולה ליפול.

666965881306656768

הקואליציה סירבה, כצפוי, לאפשר את קיומן של 32 אלף הצבעות, ובין הצדדים החלו גישושים על עסקה שבמסגרתה הקואליציה תעניק לאופוזיציה הישג, למשל בדמות אישור פרק ממסקנות ועדת אלאלוף לצמצום ממדי העוני. בתמורה, האופוזיציה תוותר על חלק גדול מן ההצבעות. מגעים אלה לא הבשילו, ולכן הקואליציה כפתה אתמול באמצעות הצבעה בוועדת הכנסת סדרי דיון מקוצרים, שעל פיהם תצביע הכנסת על כל סעיף בספר התקציב ולא על כל הסתייגות בנפרד (ניתן להגיש כמה הסתייגויות לכל סעיף, ע"נ). הליך זה הפחית את כמות ההצבעות ל-700 בלבד.

בכירים באופוזיציה זעמו על הצעד. "אם עד אתמול עוד שקלנו לוותר על חלק מההסתייגויות ולבוא לקראת הקואליציה, הרי שלאחר שהם החליטו לכפות עלינו סדרי דיון מקוצרים, נעמוד על כך שכל 700 ההצבעות יתקיימו ויהי מה", אמרו אמש לוואלה! NEWS. "ההצבעות ייערכו עד חמישי בבוקר, ואנחנו מציעים להם להתכונן ללילה ארוך".

ח"כ אביגדור ליברמן, ישיבת סיעת ישראל ביתנו. נועם מושקוביץ
"דיון עלוב". ח"כ ליברמן/נועם מושקוביץ

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), הסביר טרם ההצבעות כי הצעד שבו נקטה הקואליציה נועד למנוע מצב שבו האופוזיציה מנסה להפיל את הממשלה באמצעות משיכת ההצבעות מעבר למועד האחרון. "אנו בסיטואציה ייחודית כשבגלל הבחירות אין אפשרות של הארכה נוספת של שלושה חודשים לאישור התקציב. כלים פרלמנטריים זה דבר יפה, אבל ניצלו אפשרות להגיש הסתייגויות באופן לא סביר ולרעה. לאור הנסיבות אנו עלולים להוביל את המדינה לבחירות חדשות. 99.5% מההסתייגויות לא רלוונטיות וסתמיות, וכל מטרתן לשים מקלות בגלגלי הממשלה", אמר.

לדבריו, "אנו לא פוגעים במוסד ההסתייגויות, אלא קובעים שמצביעים לפי סעיפים, כל סעיף בפני עצמו. אני מוכן ללכת לפשרה, אבל לא מוכן שיהיה ניצול ציני של הסתייגויות למשיכת זמן שיביאו לבחירות חדשות".

ח"כ מיכאלי: "לרצות להפיל ממשלה זה תפקיד האופוזיציה וזכותה להשתמש לצורך זה בכל הכלים"

הנגבי הוסיף כי "סיעות הקואליציה עשו מאמץ עילאי להגיע להסכמות עם האופוזיציה בעניין סדרי הדיון וההצבעה על חוקי התקציב, אך נתקלו באטימות חסרת אחריות. האופוזיציה ניסתה לגרור את המדינה לבחירות מוקדמות ויקרות באמצעות שימוש מניפולטיבי בהליכי ההסתייגויות לחקיקה. הוגשו 32 אלף הסתייגויות מופרכות ומגוחכות, שכל תכליתן לעכב ולדחוק את ההצבעות אל מעבר לשעת חצות ביום חמישי. אילו הייתה המזימה עולה יפה, ישראל הייתה נותרת ללא תקציב, והייתה מוצגת בעולם כמדינה חסרת משילות, שהפרלמנט שלה מוכן לסכן את מעמדה ואת יציבותה הכלכלית בשל אינטריגות פוליטיות. לאור זאת פעלה הקואליציה לסכל את המהלך המופקר בעודו באיבו".

יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה לאחר החלטת ועדת הכנסת על צמצום מספר ההצבעות. "פיליבסטר זה כלי פרלמנטרי ממדרגה ראשונה. הסתייגויות הן כלי לגיטימי גם אם הן לא ענייניות בעיני הקואליציה. לרצות להפיל ממשלה זה תפקיד האופוזיציה וזכותה להשתמש לצורך זה בכל הכלים. האופוזיציה טרחה לכתוב 32 אלף הסתייגויות. אף אחד שלא ישים עצמו כשופט התוכן הבלעדי. זכותנו, גם התקנונית, לדרוש להצביע על כל הסתייגות".

ליברמן על חברי הקואליציה: "עלובי החיים"

ההצבעות על התקציב חותמות יומיים של דיונים במליאת הכנסת, שהתאפיינו בנוכחות נמוכה ובחוסר עניין מצד חלק גדול של חברי הכנסת. אלו מבין חברי הכנסת שנאמו בזמן הדיון בהסתייגויות, עשו זאת לא פעם אל מול מליאה ריקה.

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס לנוכחות הדלילה במליאת הכנסת ואמר בנאומו אמש: "מאז שנת 1996 הייתי מעורב בכל התקציבים ואני לא זוכר דיון כזה עלוב על התקציב, שמתאים לקואליציה העלובה והממשלה העלובה הזו, וזו התוצאה. לא היה ב-20 השנים האחרונות דיון כזה עלוב. יש מסורת ששר האוצר יושב במליאה, מקשיב, רושם הערות, שואל שאלות. פה זה לא קרה. עלובי החיים".


(עדכון ראשון: 8:30)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully