וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבית הלבן מודים: אין סיכוי להסכם ישראלי-פלסטיני בשנה הקרובה

6.11.2015 / 7:08

בכירי הממשל אמרו לקראת ביקור נתניהו בוושינגטון כי הם צופים שעד תום כהונת הנשיא לא תחול פריצת דרך מדינית. בירושלים חוששים שהדברים יעודדו התערבות גוברת מצד אירופה, שעלולה לפרסם את ההנחיות לסימון מוצרים מההתנחלויות תוך כדי הביקור

צילום: באמצעות מצלמת וואווי, עריכה: ניר חן

(עוד נושא שיעלה במהלך ביקור נתניהו בוושינגטון: מינויו של ראש מערך ההסברה החדש)

ביום שני הקרוב ייפגשו בבית הלבן נשיא ארצות הברית ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו. זו תהיה פגישתם הראשונה של השניים מאז הסכם הגרעין עם איראן, ושני הצדדים מקווים שהיא תהיה חיובית, כאשר הנושא המרכזי על סדר היום יהיה חבילה ביטחונית נרחבת ומשופרת שיציעו האמריקנים לישראל, בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים לאורך העשור הקרוב, בעקבות הסכם הגרעין.

אלא שעל רקע גל האלימות בחודש האחרון, גם הנושא הפלסטיני צפוי לעלות לדיון בפגישה. אמש (חמישי) התייצבו כמה מבכירי ממשל אובמה למסיבת עיתונאים מיוחדת לקראת הביקור, והציגו מסר פסימי אך מפוכח בנושא זה. השורה התחתונה של דברי יועציו הבכירים של הנשיא: בשנה הקרובה אין סיכוי להסדר קבע ישראלי-פלסטיני, וגם הסיכוי למשא ומתן בין הצדדים נמוך במיוחד. במקום זאת, יש לחשוב על "דרכים אחרות" לקדם את פתרון הסכסוך.

לקריאה נוספת:
נתניהו לקרי: "אבחן מחדש את מינויו של ברץ"
בזמן הביקור בוושינגטון: נתניהו ינאם במכון המזוהה עם הדמוקרטים
אבו מאזן בז'נבה: "לספק הגנה בינלאומית לעם הפלסטיני"

בנימין נתניהו ברק אובמה. AP
יתפייסו? אובמה ונתניהו בבית הלבן/AP

במסיבת העיתונאים התייצבו שלושה: השגריר האמריקני בישראל דן שפירו, היועץ הבכיר לענייני המזרח התיכון רוברט מאלי ויועץ התקשורת הבכיר בן רודס. אין הרבה אנשים בממשל האמריקני שעסקו בנושאים הקשורים לישראל בשנים האחרונות יותר מאשר השלושה הללו. האמירה שלהם בנוגע לחוסר התוחלת של משא ומתן מדיני מייצגת היטב את תחושתו של הנשיא אובמה עצמו. אחרי הכישלון המהדהד של הניסיון האחרון להביא להסכם שלום, שאותו הוביל שר החוץ ג'ון קרי, אין כיום אף אחד בבית הלבן שמעוניין לעסוק בנושא.

במקום זאת, צפוי הבית הלבן להתמקד בצעדים מעשיים שישראל והפלסטינים יבצעו כדי "לשמר את פיתרון שתי המדינות", לשון היועצים. מאחורי הניסוח המעורפל הזה עומדים כמה רעיונות. אחד מהם הוא הקפאת בנייה ברוב שטחי יהודה ושומרון - מה שבכל מקרה קורה היום, ללא הכרזה רשמית של הממשלה. רעיונות נוספים הם חיזוק הרשות הפלסטינית ובעיקר כוחות הביטחון שלה, והעברת שטחי C בגדה המערבית לידי הפלסטינים, לצורך עידוד פעילות כלכלית והקמת תשתיות. על פתרון כולל לסכסוך, על כל פנים, אין מה לדבר.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בירדן, אוקטובר 2015. רויטרס
רשם כישלון מהדהד בניסיון להביא להסכם בין הפלסטינים לישראל. פגישתו של קרי עם אבו מאזן בירדן, בחודש שעבר/רויטרס

לכאורה, ההודעה הזו של הבית הלבן צריכה לספק את ראש הממשלה נתניהו, שכן היא אומרת שהממשל האמריקני לא ילחץ על ישראל לוויתורים בנושאים רגישים כגון ירושלים, פליטים והסדרי ביטחון - לפחות ב-14 החודשים שנשארו לאובמה בתפקיד. אלא שבירושלים רואים גם את הצד השני של המטבע: כאשר ארצות הברית מתייאשת ומושכת ידיה מהנושא הישראלי-פלסטיני, אירופה מגבירה את פעילותה בנושא, ומקדמת יוזמות שישראל מתנגדת להן בתקיפות.

התהליך של התרחקות ארצות הברית מהסכסוך שלנו והגברת מעורבותה של אירופה לא החל אמש. נכתב עליו כאן כבר כמה חודשים, מאז תחילת המאבק על הסכם הגרעין עם איראן בחודשי הקיץ. בשעה שממשל אובמה החליט להתמקד בנושא האיראני ולזנוח את הנושא הפלסטיני, באירופה גובשו הנחיות לסימון מוצרים מההתנחלויות, ומדינות חשובות ביבשת - בראש ובראשונה צרפת - מנסות להביא להחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם בנושא הקמת מדינה פלסטינית.

בהקשר של נסיעת נתניהו לארצות הברית, ישנו חשש שהאירופים יפרסמו את ההנחיות המלאות לסימון מוצרי ההתנחלויות תוך כדי הביקור שלו בוושינגטון, אולי אפילו באותו היום שהוא ייפגש עם אובמה. בשנת 2011 התרחש מקרה דומה, כאשר תוך כדי פגישה טעונה של נתניהו והנשיא, פירסם הקוורטט הבינלאומי הודעת תמיכה בהכרזתו של אובמה על כך שהגבול העתידי בין ישראל לפלסטין יתבסס על גבולות 1967 עם חילופי שטחים. נתניהו היה רוצה מאוד למקד את הפגישה עם אובמה בנושא הסיוע הביטחוני, אבל ייתכן שימצא את עצמו מיד אחריה עוסק דווקא במתקפה האירופית על ההתנחלויות.

פרשת רן ברץ תעיב גם היא על הביקור בוושינגטון

אל תוך המצב הבעייתי הזה השתחלה ביממה האחרונה גם פרשת מינויו של רן ברץ לראש מטה ההסברה הלאומי. הבית הלבן הגיב אמש באיפוק למינוי, אבל הבהיר לנתניהו שאם ברץ אכן ייכנס לתפקיד, למרות דבריו הקשים במיוחד נגד הנשיא אובמה, יהיה לכך מחיר.

דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט אמר אתמול: "ראש הממשלה נתניהו יחליט בעצמו מי מייצג אותו". או במילים אחרות: אם זה הדובר של נתניהו, לא יעזרו האמירות על כך ש"דבריו לא מייצגים את ראש הממשלה". הרי כל מהות התפקיד של דובר היא לייצג את מי שהוא מדברר עבורו.

שיחת טלפון עם גילה גמליאל על השרים המתנגדים למינוי רן ברץ. מערכת וואלה!
"ראש הממשלה נתניהו יחליט מי מייצג אותו". ראש מערך ההסברה המיועד ברץ/מערכת וואלה!

בקהילה היהודית בארצות הברית התגובות היו חריפות ונחרצות יותר. אייב פוקסמן, פעיל הציבור הוותיק שעמד במשך שנים בראש "הליגה נגד השמצה", פנה לנתניהו ואמר כי במקרה הזה התנצלויות והסברים לא יעזרו - הפתרון היחיד הוא לא למנות את ברץ לתפקידו. האמירה של ברץ לפיה הנשיא אובמה אנטישמי דווחה בהרחבה בכלי תקשורת אמריקניים בולטים.

נתניהו צפוי לחזור ארצה מוושינגטון עם הישג נאה בדמות החבילה הביטחונית הנדיבה. ההישג הזה הופך את דבריו של ברץ כי אובמה אנטישמי למגוחכים והזויים במיוחד - נשיא אנטישמי לא היה נותן לישראל סיוע בהיקף כמו זה שאובמה הולך לתת לישראל בשבוע הבא.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully