וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיסי לקראת הביקור בלונדון: "'האחים המוסלמים' – חלק ממצרים"

ערב ביקורו בבריטניה, הנשיא הציג טון מרוכך, והגן על המדיניות הביטחונית השנויה במחלוקת: "אף אחד במדינה לא סובל מדיכוי". גורמי אופוזיציה יצאו נגד הביקור – ימים ספורים לאחר ביקור נשיא סין: "בוז לזכויות אדם ולדמוקרטיה"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(אחוזי הצבעה נמוכים בבחירות לפרלמנט במצרים, לפני כשבועיים)

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי אמר היום (רביעי) בריאיון לרשת הבריטית BBC כי ארגון "האחים המוסלמים", שהוצא מחוץ לחוק והוגדר ארגון טרור לאחר הדחת הנשיא מוחמד מורסי בשנת 2013, הוא "חלק ממצרים, ולכן העם המצרי חייב להחליט מה יהיה תפקידו". בשינוי דרמטי למדי מהקו שהובילה קהיר בשנים האחרונות, סיסי אמר את הדברים ערב ביקורו הרשמי בלונדון.

"הבעיה היא לא בממשלה ולא אצלי", הוסיף סיסי, "אלא בדעת הקהל, אצל המצרים. המצרים הם עם שוחר שלום והם לא אוהבים אלימות. הם אלה שהגיבו נגד 'האחים המוסלמים' והם מאוד חוששים מהם". עם זאת, טען: "המדינה גדולה מספיק בשביל כולנו".

עוד בוואלה! NEWS:
ללא "האחים המוסלמים", מיליוני מצרים יצביעו היום לפרלמנט
עונש מוות ומשפט מזורז: התכנית של א-סיסי למלחמה בטרור
המופתי של מצרים אישר: עונש מוות לנשיא לשעבר מורסי

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בנאומו באו"ם, 28 בספטמבר 2015. רויטרס
"הבעיה היא לא בממשלה ולא אצלי". סיסי בנאומו בפני עצרת האו"ם, ספטמבר/רויטרס

ביקור סיסי בבריטניה זכה לביקורת חריפה מצד מפלגות האופוזיציה הבריטיות ומצד ארגוני זכויות אדם, שחלקם טענו כי דבריו המרוככים בנוגע ל"אחים המוסלמים" הם לא יותר מניסיון לזכות בחיבתם של הבריטים. ג'רמי קורבין, מנהיג מפלגת האופוזיציה "לייבור", טען כי הביקור הוא "בוז לזכויות אדם ולדמוקרטיה, ושם את הממשלה שטוענת לקידום שלום וצדק במזרח התיכון ללעג".

יותר מ-50 מחוקקים חתמו על הצעת חוק הקוראת לביטול הביקור, וכ-150 מפגינים התאספו היום מחוץ למעון ראש הממשלה ברחוב דאונינג 10, וקראו: "דייוויד קמרון, אתה לא רואה? סיסי הרג את הדמוקרטיה!". דוברו של קמרון הבהיר כי בפגישתם של שני המנהיגים מחר "אף נושא לא יוסר משולחן הדיונים". הביקור מגיע ימים ספורים לאחר ביקורו של נשיא סין שי ג'ינפינג, שעורר אף הוא את מחאתם של פעילי זכויות האדם במדינה.

מוחמד מורסי בבית המשפט בקהיר, מאי 2015. צילום מסך, "אל ג'זירה", צילום מסך
"אנו חיים בזמנים יוצאי דופן". הנשיא לשעבר מורסי בבית המשפט, מאי/צילום מסך, צילום מסך, "אל ג'זירה"
"לעולם לא עוד יהיו המצרים תחת שלטון בניגוד לרצונם"

כוחות הביטחון המצריים הרגו מאות מתומכי "האחים המוסלמים" בהפגנות ובעימותים במהלך השנתיים האחרונות. אלפים נוספים נעצרו, ובית המשפט גזר על כמה מבכירי הארגון עונש מוות. לטענת הממשל, יש צורך בהסדרי ביטחון חמורים על מנת "להגן על מצרים ממתקפות טרור". בדברים שאמר ל-BBC, הוסיף סיסי כי אלה שעליהם נגזר עונש מוות ככל הנראה לא יוצאו להורג, מכיוון שמרביתם נשפטו בהיעדרם ואחרים פתחו בהליכי ערעורים נגד העונש.

לדבריו של הנשיא, שהיה רמטכ"ל צבא מצרים עד להפיכה בשנת 2013, שיפור הדמוקרטיה המצרית היא "תהליך בעבודה", שעשוי לקחת זמן. "כעת, נשיא יכול לכהן רק במשך כהונה אחת או שתיים. לעולם לא עוד יהיו המצרים תחת שלטון בניגוד לרצונם". לטענתו, "אף אחד לא מדוכא במצרים, אך אנו חיים בזמנים יוצאי דופן. מצרים לא רוצה להיות כמו מדינות אחרות באזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully