וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך לעולמו תומאס בלאט, ניצול השואה מסוביבור שהעיד נגד דמיאניוק

2.11.2015 / 18:18

בלאט, שנולד בפולין ואיבד את שני הוריו ואחיו הצעיר בתאי הגזים בסוביבור, מת ביום שבת בביתו בסנטה ברברה שבקליפורניה. "אדם שקט וצנוע שסבל מסיוטים ומדיכאון עד יומו האחרון"

תומאס בלאט ניצול מסוביבור שמשמש כתובע במשפט דמיאניוק. רויטרס
תומאס בלאט/רויטרס

תומאס בלאט, אחד הניצולים היחידים ממחנה השמדה סוביבור שהצליח לברוח ממנו ב-1943, וששנים לאחר מכן שימש כעד מפתח במשפטו של שומר המחנה ג'ון דמיאניוק הלך לעולמו והוא בן 88. כך נמסר היום (שני) לסוכנות הידיעות אי-פי.

בלאט, שנולד בפולין איבד את שני הוריו ואת אחיו הצעיר בתאי הגזים בסוביבור, מת ביום שבת בבוקר בביתו בסנטה ברברה שבקליפורניה. חברו אלן הית' היה זה שמסר לסוכנות את ההודעה על מותו.

הית סיפר כי בלאט היה "אדם שקט וצנוע" שסבל מסיוטים ומדיכאון עד יומו האחרון, עם זאת מעולם לא ביקש נקמה בגרמנים בגין השואה או בפולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים והתגוררו באזור שבו גדל.

עוד בוואלה! NEWS:
שלושה פצועים, שניים מהם באורח קשה, בפיגוע דקירה בראשון לציון
תמלול חקירת רוצחי הזוג הנקין נחשף: "האב והאם נאבקו בנו"

בית המשפט הגרמני שעל דוכנו העיד בלאט הרשיע את דמיאניוק, שמת ב-2012, על סמך העדויות וגזר עליו חמש שנות מאסר. אולם הוא שוחרר לאחר ערעור. בית המשפט קבע כי דמיאניוק היה סוהר במחנה הריכוז סוביבור שבפולין, אף שהוא הכחיש זאת בטענה כי היה אסיר מלחמה.

דמיאניוק הורשע למעשה ללא אף ראיה חותכת שקשרה אותו להרג היהודים, אלא אך ורק בהתבסס על הקביעה כי שימש שומר במחנה, ועל סמך עדויות רבות לגבי התפקיד הפעיל שמילאו השומרים במחנה בתהליך ההשמדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully