וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלגתו של ארדואן השיגה רוב בפרלמנט, אך לא תוכל לשנות החוקה

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS בטורקיה

1.11.2015 / 20:34

בתום ספירת רוב הקולות, עולה כי מפלגת השלטון שייסד הנשיא תרכיב קואליציה לבדה, אך לא יתאפשר לה לשנות את המשטר. הכורדים עוברים בקושי את אחוז החסימה. דאווטאולו: "ניצחון לדמוקרטיה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

מפלגת השלטון בטורקיה בדרך להבטיח רוב בפרלמנט - כך עולה מספירת כ-96% מקולות הבוחרים. מפלגת "הצדק והפיתוח" (AKP), שאותה הקים הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, זוכה בקצת פחות מ-50% מקולות הבוחרים כך שהיא תוכל להרכיב קואליציה לבדה. לצורך כך זקוקה המפלגה ל-276 מנדטים לפחות מתוך 550 המושבים בפרלמנט. ואולם, כדי לקרוא למשאל עם לשינוי החוקה זקוק ארדואן ליותר מ-330 מושבים, שאותם ככל הנראה לא ישיג. כדי לשנות את החוקה ללא משאל עם, נדרשים 367 מנדטים.

עוד עולה מהתוצאות כי מפלגת האופוזיציה החילונית (CHP) תגרוף 25.3% מהקולות וכי המפלגה הפרו-כורדית (HDP) תזכה ב-10.2% מהקולות - קצת יותר מאחוז החסימה הגבוה שעומד על 10%, אך 3% פחות מהישגה בבחירות בחודש יוני. המפלגה הלאומנית (MHP) מקבלת לפי התוצאות 12% מהקולות.

ראש הממשלה אחמט דאווטולו תיאר את התוצאות כ"ניצחון עבור הדמוקרטיה". כשתומכים רבים התאספו מחוץ לביתו בעיר קוניה, אמר דאווטולו כי "זהו ניצחון לדמוקרטיה שלנו ולעם שלנו. אנחנו מקווים שנשרת אתכם היטב בארבע השנים הקרובות ונעמוד מולכם פעם נוספת ב-2019". בהמשך הערב הוא צפוי לשאת נאום בבירה אנקרה.

עוד על הבחירות בטורקיה
"נסעו להורים להצביע": בטורקיה מנסים להימנע מבחירות בשידור חוזר
כשהחילונים ינהרו לקלפיות: תקוות המערב מפחידה את ארדואן
ארבעה ימים לבחירות: ארדואן השתלט על כלי תקשורת של האופוזיציה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מברך את תומכיו לאחר ההצבעה בקלפי באיסטנבול, 1 בנובמבר 2015. רויטרס
בדרך להבטיח רוב? הנשיא ארדואן אחרי שהצביע באיסטנבול, היום/רויטרס

בעקבות פרסום התוצאות, פרצו עימותים בין כוחות הביטחון לבין מפגינים בעיר הכורדית דיארבקיר שבדרום-מזרח המדינה. המשטרה ירתה גז מדמיע לעבר המפגינים, שהשליכו אבנים וחסמו את הכביש שליד מרכז העיר הגדולה ביותר באזור. האבטחה במחוזות בדרום-מזרח הייתה גדולה לאורך היום, וכלי רכב משוריינים הוצבו מחוץ לקלפיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
כלי רכב משוריין מחוץ לקלפי בדרום-מזרח טורקיה, 1 בנובמבר 2015. רויטרס
כלי רכב משוריין מחוץ לקלפי בדרום-מזרח המדינה, היום/רויטרס

זאת הפעם השנייה בתוך חצי שנה שבה הולכת טורקיה לקלפיות. בבחירות הקודמות בחודש יוני איבדה מפלגתו של ארדואן את הרוב המוחלט שבו החזיקה בעשור האחרון, בין היתר בגלל ההפתעה שרשמה המפלגה הפרו-כורדית, שנכנסה לראשונה לפרלמנט וקיבלה 80 מושבים.

מתנגדיו של ארדואן ראו בהצבעה הזדמנות להגביל את כוחו, שאותו הוא מבקש להגדיל. התקופה שבין שתי מערכות הבחירות התאפיינה בהידרדרות במצב הביטחוני, אחרי שהפסקת האש בין אנקרה למחתרת הכורדית (PKK) קרסה ובשורת פיגועים קטלניים, המרכזי שבהם בבירה אנקרה, שגבה את חייהם של יותר ממאה בני אדם.

הנשיא וראש ממשלתו הזהירו בחצי השנה האחרונה מהאפשרות שבה המערכת הפוליטית לא תהיה יציבה, בתקופה שבה, לטענתם, ישנם איומים גדולים על על עתידה של טורקיה. פרט למלחמה ארוכת השנים בכורדים שבשטחי המדינה, ארדואן הבהיר כי לא יאפשר לאחיהם שבצפון סוריה להקים מדינה עצמאית. זאת לצד הצטרפותה של אנקרה לקואליציה שמובילה ארצות הברית נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש).

(עדכון ראשון: 17:33)

תומכי מפלגת השלטון בטורקיה חוגגים את תוצאות הבחירות ומחזיקים בתמונתו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן בכיכר באיסטנבול, 1 בנובמבר 2015. רויטרס
תומכי ארדואן חוגגים באיסטנבול, הערב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully