וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבנה צבאי ותפקיד בכיר חדש: המהפכה שמתכנן אלשיך במשטרה

30.10.2015 / 8:00

בעוד שבועיים יתיישב רוני אלשיך בכיסא המפכ"ל, והוא מתכוון להכניס לארגון מודל שהוכיח את עצמו בצה"ל ובשב"כ, שכולל שורת שינויים בצמרת ובשטח. אחרי שניצב יורם הלוי החליט להישאר בשירות, הרכב המטה הבכיר יתבהר כאשר ניצב בנצי סאו יודיע על עתידו

עריכת וידאו: יאיר דניאל

בעוד שבועיים ייכנס המפכ"ל החדש, רוני אלשיך, ללשכתו במטה הארצי בירושלים. בכך תסתיים כהונתו של ממלא מקום המפכ"ל ניצב בנצי סאו, שמילא את התפקיד בארבעת החודשים האחרונים. על אף הסאגה שאפפה את תהליך המינוי, במשטרה מאמינים שהעבודה שנעשתה בחודש האחרון מאז פרץ גל הטרור החזירה את אמון הציבור במשטרה, הרבה בזכות ההתנהלות השקטה וההימצאות בשטח בכל עת.

נראה כי אלשיך, שבימים אלו מתכונן בקדחתנות לקראת כניסתו לתפקיד המפכ"ל, רוצה לראות לצדו שני אנשים מרכזיים: את ניצב סאו ואת ניצב יורם הלוי, מפקד המחוז הדרומי. גם בסביבתו של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן מביעים את אותו הרצון. הלוי החליט בימים האחרונים להישאר במשטרה על מנת להתמודד על תפקיד המפכ"ל בסבב הבא. הרכב המטה הבכיר יושלם כאשר סאו יודיע אם הוא מסיים את דרכו אחרי החפיפה עם אלשיך, או אם הוא נשאר במדים.

הכוונה של אלשיך והאיתותים שמקבלים במטה הארצי באשר לחלוקת תפקידים היא ברורה: ליצור מבנה "צבאי" במטה המשטרה. בין היתר כולל המודל הזה סגן מפכ"ל עם סמכויות נרחבות שאחראי על החקירות, תכניות להר הבית והצבת כוחות בשטח.

לקריאה נוספת:
השב"כניק מהמקהלה: תושבי כוכב השחר מספרים על השכן אלשיך
ועדת טירקל אישרה את מינויו של אלשיך לתפקיד המפכ"ל
חברו של אלשיך: "הוא ויתר על ראשות השב"כ עבור תענוג יותר מפוקפק"

סגן ראש השב"כ רוני אלשיך, 1 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
ירצה לראות בסביבתו את ניצב סאו וניצב הלוי. המפכ"ל המיועד אלשיך/נועם מושקוביץ

בנוסף, מתגבש תפקיד נוסף וחדש: ראש מטה במשטרה, בדומה לתפקיד הניהולי בצה"ל ובשב"כ. התפקיד, שיהיה השלישי בחשיבותו בארגון ומקביל לסגן המפכ"ל, יתמקד בעיקר בגיבוש התכניות העתידיות של המשטרה, כמו גם בגיוס משאבים. ראש המטה יהיה אחראי על התכנון הלוגיסטי בארגון, וסמכות זו תצא מאחריותו של הסמפכ"ל.

"כפי שזה מסתמן, נראה שאלשיך מתכוון להפוך את המודלים הקיימים בצבא ובשב"כ, ואשר הוכיחו יעילות בארגונים אלו, גם למודל המבוקש במשטרה", אמר גורם בכיר במשטרה. "מודל השב"כ הוא מודל מצליח. למה שלא יצליח במשטרה?". המפכ"ל החדש צפוי לצמצם תקן של ניצב אחד, כאשר אגף התכנון הלוגיסטי, בראשות ניצב דני חן הפורש, יאוחד עם אגף התמיכה הלוגיסטית, בראשות ניצב דוד ביתן, שמעוניין לקבל תפקיד מפקד מחוז בעתיד.

במשרת הסמפכ"ל ובמשרת ראש המטה היו במשטרה רוצים לראות את שני הקצינים הבכירים - סאו והלוי. לסאו, בעיקר לאור ההצלחה הגדולה בעת ניהול מוצלח של הכוחות במהלך גל הטרור והודות לשיפור מעמדה של המשטרה, יש קדימות לתפקיד הסמפכ"ל. גורמים במשטרה אמרו כי אם יחליט סאו להישאר, אין עוררין גם במטה המשטרה כי הוא האיש הראוי ביותר לקבל את תפקיד הסמפכ"ל עם הסמכויות הנרחבות. במצב כזה, הלוי, שהחליט כבר כי יישאר, לא ישמש כראש מטה, כי אם בתפקיד שטח נרחב יותר. שלוש אפשרויות מרכזיות עומדות בפני הלוי, בהן תפקיד מפקד מחוז תל אביב, שאותו יפנה סאו עם כניסתו של המפכ"ל החדש. זו גם האפשרות הריאלית ביותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ניצב בנצי סאו לביתו של אפרים ברכה, מודיעין. יולי 2015. יותם רונן
בשל הצלחתו, יהיה בעל קדימות לתפקיד הסמפכ"ל. ניצב סאו/יותם רונן

אפשרות נוספת היא שהלוי, ששימש בעבר ראש להב 433, ישמש במסגרת סבב ניצבים כראש אגף החקירות והמודיעין, שמאויש כעת בידי ניצב מני יצחקי. אפשרות שלישית היא פיקוד על מחוז גדול אחר, כמו מחוז ירושלים. במשטרה אמרו כי משום שמחוז ירושלים צפוי לקבל תגבור וגיוס של 3,000 שוטרים, זה יהיה המחוז המשמעותי והחשוב ביותר במשטרה, ולא מן הנמנע כי הלוי יקבל את המחוז הזה, עד לסבב הבא.

סאו עצמו, כאמור, טרם החליט אם להישאר במשטרה. עם זאת, נראה שהתקופה שבין התפר והכהונה בת החצי שנה כממלא מקום מפכ"ל המשטרה היטיבה עם המשטרה. סאו, שמכיר היטב את גזרת ירושלים, ידע כיצד להגיב למצב. עם ניסיון מהאינתיפאדה השנייה, אז שימש כמפקד מג"ב ירושלים, הוא הציב כוחות תגבור כמעט בלתי נגמרים. בזכות הכוח המשטרתי, בזכות הניהול ובזכות דריכות ומקצועיות של השוטרים, לא רק שאמון הציבור גדל – גם בלשכת השר ארדן לא נשארו אדישים.

"אם השר היה בוחר מפכ"ל בתקופה הנוכחית, אני בטוח שהוא היה בוחר בסאו", אמר גורם המעורה בפרטים. "אין ספק שסאו מפקיד בידיו של אלשיך משטרה הרבה יותר טובה ממה שהייתה לפני כמה חודשים. המטרה המרכזית שהייתה במהלך למינוי מפכ"ל מבחוץ הייתה החזרת אמון הציבור לאור שורה של פרשיות וטלטלות שעברו על המשטרה. הכהונה הקצרה של בנצי החזירה את האמון במשטרה".

על אף שבימים אלו עובר אלשיך הכנה לקראת כניסתו לתפקיד המפכ"ל, עד כה הוא לא נראה בשטח. סאו לעומת זאת מבקר כמעט מדי יום את השוטרים במחוז ירושלים ובמחוזות נוספים. בסביבת אלשיך אמרו שהוא מתייעץ לא מעט עם הבוס הקודם שלו, ראש השב"כ יורם כהן, בנוגע להצעדת המשטרה קדימה, ושהוא בונה גם תכניות בעצמו.

לפניות לכתב יוסי אלי: yossieli1982@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully