וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"למה אנחנו יודעים לצטט את הגשש החיוור ואתם לא יודעים עלינו כלום?"

13.10.2015 / 8:07

ההפגנות, המהומות והפיגועים כבר נותנים את אותותיהם בנצרת ובבאקה אל-גרבייה, שמתבססות כמעט לגמרי על תיירות. בעלי העסקים צופים ימים קשים, אך מבקשים מהיהודים: "תנו לנו תחושה של שייכות, שתפו אותנו, תלמדו להתפשר"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

(הבעלים של חומוס לינה בעיר בעתיקה: "אין ישראלים, אין תיירים")

גל הטרור של העת האחרונה, בשילוב המהומות בערים הערביות, גורם ללא מעט יהודים להדיר את רגליהם ממקומות כמו נצרת. מעוז ינון, בעל אכסניית "פאוזי עזר" בעיר, כבר למוד ניסיון. מדובר במשבר הביטחוני החמישי במספר מאז שהקים את העסק, אחרי מלחמת לבנון השנייה ושלושת המבצעים האחרונים ברצועת עזה.

"יש לי כבר פרספקטיבה", אומר ינון. "תהיה כעת תקופה קשה, יהיו ביטולים ויהודים לא יגיעו לנצרת. אבל אני מאמין שכל שבר אפשר לאחות וחובה לאחות".

האכסנייה של ינון, שאותה הוא מנהל יחד עם סוריידה שומר-נאסר, נכדתו של עזר שעל שמו קרוי המקום, הוקמה לפני 11 שנים על ביתו הנטוש של בעל המקום, ומאז הפכה למנוע צמיחה עבור העיר הערבית הגדולה בישראל. "ימים כאלה ממלאים אותי מוטיבציה ואני מרגיש שחובתי לעשות יותר כדי לקרב בין יהודים וערבים", אמר. "אסור לנו להרים ידיים, כי אנחנו חייבים את זה לילדים שלנו. זה אתגר קשה שמחייב לעבוד קשה יותר".

לקריאה נוספת:
הקונים חוששים: ירידה במספר המגיעים למרכזי הקניות
מחשש לנקמת קיצונים: אבטחה כבדה סביב מסגד חסן בק ביפו
מכה לענף הבנייה: רק 20% מקבלני השיפוצים הפלסטינים הגיעו לעבודה

מהומות בנצרת. אוקטובר 2015. ערן גילווארג
מהומות בנצרת, השבוע/ערן גילווארג

גם שריף ספדי, מורה דרך מנצרת, יודע שאירועי הימים האחרונים יותירו את עקבותיהם ויפגעו בתיירות בעיר, שלה אין מקורות הכנסה משמעותיים. "כבר יש ביטולים של מבקרים יהודים", אמר. "ההשלכות עלולות להימשך חודשים. כרגע קשה לי לנבא איך זה יתפתח. אחרי האינתיפאדה השנייה לא הגיעו אלינו במשך כמה שנים. גם אחרי 'צוק איתן' חלפו כמה חודשים עד שהתחילו לחזור אלינו. למעשה רק לאחרונה התחלנו להתאושש מהקיץ שעבר".

ספדי מציין כי הדרת הרגליים של היהודים מהעיר "נובעת משתי סיבות: יש כאלה שבאמת חוששים לבוא ויש אחרים שמחליטים להחרים את האוכלוסיה הערבית". כמי שמצוי שנים רבות בענף התיירות הוא אינו אופטימי. "כל אירוע, קטן או גדול, מזין אירוע נוסף ומעכיר את האווירה. ייקח זמן עד שהתיירות תשוב ותתאושש. זה ענף רגיש שמגיב מידית לכל דבר. אנשים רואים תמונה של הפגנה בעיר והיא נשארת אצלם בראש להרבה זמן".

לדבריו, "לאחרונה יותר ויותר יזמים השקיעו ממיטב כספם ופתחו עסקים בעיר. אלה לא אנשים עשירים במיוחד שיוכלו לספוג הפסדים. הם השקיעו מתוך אמונה ותקווה בענף התיירות ותקופה של משבר עלולה לגרום להם נזק כבד".

"אנחנו חברה מוכה, תפסיקו להתנכר אלינו"

גם ג'מאל מג'אדלה, ממלא מקום ראש עיריית באקה אל-גרבייה, מקווה לחזרה לשגרת חיים עם התושבים היהודים באזור. "היהודים גם יכולים להפסיד מחרמות", הוא מדגיש. "הערבים גם כן יפסיקו לקנות ולבלות בקניונים ובמרכזי הקניות. כולם מפסידים מדבר כזה".

מג'אדלה ציין כי הוא כואב את הפיגוע שאירע שלשום סמוך לגן שמואל, שם מחבל מאום אל-פחם דקר ופצע ארבעה בני אדם. "התחושה קשה והאווירה לא טובה. אין מי שיצדיק את מעשה הנבלה הזה", אמר. כמי שחייו שלובים מאז ומתמיד עם האוכלוסיה היהודית, מג'אדלה משוכנע שהעתיד מחייב חיים משותפים: "אנחנו לא עוזבים ולא מוותרים על חיים עם היהודים, אבל לא מתוך תחושה שמישהו עושה לנו טובה - אנחנו פשוט חיים ביחד".

המסגד בבאקה אל-גרבייה עליו נמצאו כתובות מפעולת תג מחיר. דצמבר 2013. שלומי גבאי
"אנחנו לא עוזבים ולא מוותרים על חיים עם היהודים". באקה אל-גרבייה/שלומי גבאי

את השיחה הוא מסיים בזעקה לשילוב הערבים בחיי המדינה. "אנחנו בבתי החולים, באקדמיה, בבניין ובחקלאות. תנו לנו תחושה של שייכות, שתפו אותנו, תלמדו להתפשר. תלמדו להכיר ולכבד אותנו - את התרבות ואת השפה. תפסיקו להאמין לשקרים. למה אני יכול לדבר על משוררים, סופרים ויוצרים יהודים ולצטט את 'הגשש החיוור' ואתם לא יודעים עלינו כלום? אין לנו סופרים, זמרים יוצרים?".

המונולוג שלו קולח וכואב. הוא טוען כי יש יותר מדי צעירים חסרי תקווה החשים תסכול עמוק נוכח מצוקת דיור, אלימות גואה, עוני ומחסור משווע במוסדות תרבות ותרבות פנאי. "אנחנו חברה מוכה. תפסיקו להתנכר אלינו, חבקו אותנו וחברו אותנו לחיי המדינה", אמר.

דברים דומים אמר ראש עיריית נצרת, עלי סלאם, בריאיון שלשום לאולפן וואלה! NEWS. "מה שקורה במדינה מדאיג מאוד. זה חבל וצריך לפתור את הבעיה. ביבי ואבו מאזן וכל מי שצריך לשבת – צריך לגמור את העניין". סלאם פנה לחברי הכנסת הערבים וטען כי הם מגיעים לנצרת רק בשביל הסיקור התקשורתי ולא כדי למצוא פתרון ממשי לבעיה. "הפוליטיקאים פחדנים. הם באים, עושים תהלוכה ומשאירים את הצעירים לשרוף צמיגים ופחי אשפה. הם באים לצלם וללכת. הם לא יכולים להשפיע, אפילו לא על ילד אחד", תקף.

לדבריו, המצב במדינה משפיע על התיירות היהודית בעיר. "צריך למצוא פתרון ולחיות ביחד. אין דרך אחרת. השבת לא היה אפילו יהודי אחד. בכל שבת יש 30 אלף יהודים בעיר. אני קורא לכולם לבוא ולהתערב לפתור את הבעיה ושיהיה שלום אמיתי. נמאס לנו מכל השטויות האלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully