וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע הקטלני בטורקיה: "כל הסימנים מצביעים על דאעש"

גורמי ביטחון טורקיים מסרו לרויטרס כי הראיות בשטח מצביעות על מעורבות דאעש בפיגוע שגבה את חייהם של 97 בני אדם, בדומה לפיגוע במהלך הפגנה בסורוץ' ביולי האחרון. עם זאת, גורמים כורדים מאשימים דווקא גורמים לאומניים המבקשים להחלישם לקראת הבחירות הקרבות

צילום: רויטרס עריכה: מתן חדד

אינדיקציות ראשוניות מחזקות את החשד כי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) אחראי לפיגוע הכפול שאירע אתמול באנקרה וחקירת האירוע מתמקדת באנשי הארגון האיסלאמיסטי הקיצוני – כך מסרו היום (ראשון) שני גורמי ביטחון טורקיים לסוכנות רויטרס. אחד מהגורמים אמר כי הפיגועים, שלפי נתונים רשמיים גבו את חייהם של 97 בני אדם, דומים במאפייניהם לפיגוע התאבדות שאירע ביולי בעיירה סורוץ' ליד הגבול הסורי, אז נהרגו 34 בני אדם ואת האחריות עליו הטילו הרשויות על דאעש. "סגנון המתקפה היה דומה לזה בסורוץ' וכל הסימנים מעידים כי הוא הפיגועים אתמול היו העתק של הפיגוע לפני שלושה חודשים. כך שכל הסימנים מובילים לדאעש", אמר הגורם. המקור השני אישש את אמירה זו והוסיף כי "החקירה מתמקדת בדאעש".

יממה לאחר הפיגוע הקטלני ביותר בהיסטוריה של טורקיה המודרנית, ממשיכות הרשויות לחקור מי עומד מאחורי המתקפה הרצחנית, שבה נהרגו עשרות ונפצעו 248. שני מחבלים מתאבדים התפוצצו בסמוך לעצרת למען השלום של גורמים כורדים. החשוד המיידי הוא כמובן ארגון דאעש, המאיים לערוך מתקפה בטורקיה מאז שהממשל החל לתקוף את מטרותיו בסוריה ביולי האחרון. בחודש שעבר פרסם הארגון הודעה ברשת לפיה "הממשל והצבא הטורקי הם מגדולי הכופרים", ובסרטון שפרסם הארגון ביולי קרא אחד הלוחמים לטורקים "לכבוש את איסטנבול, שאותה הבוגד (הנשיא רג'יפ טייפ ארדואן) מעוניין להעניק למערבים".

עוד כתבות מעולם:
לאחר הפיגוע הקשה בתולדות טורקיה: 10,000 מפגינים נגד ארדואן
קים ג'ונג און בהופעה נדירה: "מוכנים למלחמה עם ארה"ב"
תיעוד: כך מציפה מצרים את מנהרות חמאס ברצועת עזה

עשרות הרוגים ופצועים בפיגוע באנקרה, בירת טורקיה, אוקטובר 2015. רויטרס
דאעש אחראי? הפיגוע הקטלני בטורקיה, אתמול/רויטרס

כאמור, זו אינה הפעם הראשונה השנה שדאעש עורך מתקפות במהלך הפגנות שמאורגנות על ידי גורמים כורדים. ביולי האחרון אירע הפיגוע הקטלני בסורוץ' במהלך כינוס פוליטי של הכורדים. בעקבות התקיפה החלה טורקיה לשנות את הגישה כלפי הארגון הקיצוני. המדינה תקפה כמה מטרות של הארגון בסוריה ואפשרה לארצות הברית לצאת למתקפות משטחה. עם זאת, דאעש או כל ארגון אחר מעולם לא קיבלו אחריות עליו.

דניאל ניסמן, יו"ר ארגון החוקר את המזרח התיכון, מאמין כי העוצמה של הפיגוע והתיאום בין שני המחבלים המתאבדים מצביעים על מעורבותו של דאעש. ניסמן אמר לרשת CNN כי דאעש נוהג לתקוף מיעוטים במדינות הנמצאות מחוץ לאזורי שליטתו, כמו השיעים בערב הסעודית, במטרה להגביר את המתח בין המגזרים השונים. ואכן, התקיפה נגד הכורדים בסורוץ' הובילה במהירות להתמוטטות הפסקת האש בין טורקיה וה-PKK, שהאשים את הממשל בכל שאפשר לדאעש לתקוף את הכורדים. מאז חידוש המאבק בין ה-PKK לממשל, נהרגו מאות בני אדם.

"זהו האינטרס של דאעש לעורר את האלימות בין הכורדים לממשל, שכן זה מחליש את הכורדים הלוחמים נגדם ומעסיק את הצבא הטורקי בבעיות אחרות", אמר ניסמן. בנוסף, ניסמן ציין כי דאעש הקים תאים בתוככי טורקיה בשנתיים האחרונות. למרות שלאחרונה ערכה המשטרה במדינה מעצרים המוניים של גורמי דאעש, מומחים שונים טוענים כי זה בלתי אפשרי לעצור את כל פעילי הארגון במדינה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
עשרות הרוגים ופצועים בפיגוע באנקרה, בירת טורקיה, אוקטובר 2015. רויטרס
דקות לאחר הפיגוע/רויטרס

עם זאת, ראש הממשלה אחמט דאווטאולו אמר אתמול כי לצד דאעש, חמושי המחתרת הכורדית PKK ואנשי תנועת השמאל הקיצוני DHKP/C הם חשודים אפשריים. "הפעולות ההכרחיות נעשות כדי לזהות את אותם אנשים הנמצאים מאחורי המתקפה, ולהביא אותם במהירות לדין", נכתב בהצהרה מטעמו של דאווטאולו. ה-PKK מנהל מאבק בממשל הטורקי כבר 30 שנה, וה-DHKP/C אחראית לפיגוע ההתאבדות בשגרירות ארצות הברית באנקרה בשנת 2013. אלא שקשה להאמין כי שני הארגונים יתקפו עצרת למען השלום, המתנגדת למדיניותו של הנשיא רג'יפ טייפ ארדואן.

דאווטאולו ציין כי בימים האחרונים נעצרו מחבלים מתאבדים שחצו מצפון עיראק – דבר שיכול לאשש את ההנחה שמדובר בגורמים מה-PKK הפועלים באזור, ומקטין את האפשרות לכך שמדובר בדאעש שאינה שולטת באותו השטח. אך טענה זו נחלשת לאור העובדה שדאעש שולט במקומות הסמוכים לגבול עם טורקיה כך שגם ללוחמיו יש גישה נוחה למדינה.

הפגנת אופוזיציה בכיכר תקסים, איסטנבול, אוקטובר 2015. רויטרס
הפגנה באיסטנבול במחאה על הפיגוע, אתמול/רויטרס

כמו כן, ישנם המאשימים קבוצות לאומניות-קיצוניות בפיגוע. בין קבוצות אלו נמצא ארגון "הזאבים האפורים" הקיצוני וגורמים קיצוניים אחרים בתוך מנגנוני הביטחון הטורקיים. על פי הטענות, גורמים אלו פעלו לפני הבחירות, שיתקיימו ב-1 בנובמבר, במטרה למנוע מהמפלגה הפרו-כורדית (HDP) להיכנס לפרלמנט.

בבחירות הקודמות ביוני האחרון לא הצליחה מפלגת ה-AKP של ארדואן להשיג רוב בפרלמנט, ובפעם הראשונה חצתה ה-HDP את אחוז החסימה הגבוה. מטרת הקיצוניים היא להשיב את קולות הבוחרים למפלגת שלטון, ולטענתם, הסלמת המתח בין הכורדים לממשל יביא להתגברות התקיפות נגד ה-PKK – דבר שיחזק את התמיכה ב-AKP . גורמים מה-HDP אף ציינו כי כמה פיגועים קודמים נגד הכורדים יוחסו לגורמים לאומניים-קיצוניים, כמו הפיגוע במחוז דיארבקיר ביוני האחרון שבו נהרגו ארבעה בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully