וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות ברחבי הארץ: בקבוקי תבערה בנצרת, בחיפה קראו יהודים "דמנו אינו הפקר"

אלי אשכנזי, עמרי נחמיאס, עדי חשמונאי, שלומי גבאי, דנה ירקצי, אבי אשכנזי ויהושע בריינר

10.10.2015 / 22:31

בנצרת עשרות צעירים יידו אבנים והבעירו פחים, בחיפה הפגינו ערבים מול היהודים וקראו "בדם ואש נפדה את פלסטין". בעפולה מאות השתתפו בהפגנה תמיכה בכוחות הביטחון, שלושה נעצרו. כ-200 פעילי מרצ מפגינים מול בית ראש הממשלה בירושלים

צילום: אבי כהן יהושוע בריינר שלומי גבאי ערן גילווארג יותם רונן עריכה: שניר דבוש

(הפרות סדר לאחר הפיגוע הבוקר בשער שכם בירושלים)

על רקע המצב הביטחוני נערכות היום (שבת) מחאות בכל רחבי הארץ. עשרות מפגינים, חלקם רעולי פנים, התאספו ברחוב פאולוס בנצרת והחלו ליידות אבנים ולהצית פחי אשפה. נוסף על כך, הם השליכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון. אין נפגעים באירוע.

במקביל, עשרות יהודים מפגינים בשדרות בן גוריון שבמושבה הגרמנית בחיפה תחת הסיסמה "דם יהודי אינו הפקר". רוב המפגינים, ככל הנראה, שייכים לארגון הימין "לה פמיליה". שדרות בן גוריון נסגרו לתנועה. פעילי הימין קוראים "הר הבית בידינו", בעוד מולם מפגינים ערבים שצועקים "בדם ואש נפדה את פלסטין וננצח את הכיבוש". במקום מאות שוטרים שחוצצים בין המחנות.

לקראת ההפגנה קראו המארגנים להגיע עטופים בדגלי ישראל. "לזכר ארבעת הנרצחים בפיגועים האחרונים, החלטנו להוכיח לכל אותם אנשים שחושבים שמקומנו לא כאן כי הם טועים", נכתב. בין המשתתפים גם צעירי הליכוד.

"בשלב זה הסדר נשמר", אמר ממלא מקום מפכ"ל המשטרה ניצב בני סאו. "אנחנו פרוסים בכמה ערים כדי לשמור את עיקרון חופש הביטוי. היכן שהסדר לא יישמר אנחנו נבצע מעצרים". עוד הוא הוסיף כי הוא מתכנן להגיע היום לירושלים להערכת מצב עם הפיקוד הבכיר.

לקריאה נוספת:
פיגוע דקירה בירושלים: שני פצועים בינוני וקל, המחבל חוסל
הסערה הבאה? חוק שיכשיר מאחזים יועלה לוועדת החקיקה
צוות חדשות טלוויזיה נפגע מרימון שהשליך כוח מג"ב בירושלים
מאוחדים על טהרת השנאה: ציד הערבים של להב"ה ולה פמיליה

הפגנה בחיפה. אוקטובר 2015. ערן גילווארג
"לזכר ארבעת הנרצחים בפיגועים האחרונים". מפגינים בחיפה, הערב/ערן גילווארג

במקביל, כ-200 פעילי מרצ מפגינים נגד בית ראש הממשלה בירושלים. "ראש הממשלה עומד בראש ממשלת פירומנים, מי שלא מזהה איום כזה וממשיך לעסוק בהתקרבנות ותירוצים הוא ראש ממשלה כושל שצריך ללכת הביתה", אמרה יו"ר מרצ זהבה גלאון. "אנשים בכל רחבי הארץ ובעיקר בירושלים נשחטים בפיגועי דקירה, נפגעים בפיגועי דריסה ונרגמים באבנים. בעוטף עזה כבר משמישים את המקלטים לקראת הסבב הבא של הרקטות. כל הארץ בלהבות ובמקום קולות של תקווה והרגעה אנחנו שומעים מסרי שנאה, הסתה וגזענות מצד ארגונים שביצעו פשעי שנאה ומצד פוליטיקאים מהימין".

עוד היא הוסיפה: "לבנו עם פצועי הפיגועים, ועם משפחות הפצועים וההרוגים. התבערה שמשתוללת בישראל בשבועות האחרונים הגיעה לשיא, ומי שאחראי עליה הוא בראש ובראשונה איש אחד: בינימין נתניהו. כבר שש שנים שהוא עומד בראש ממשלה של פירומנים, וכל מה שהוא עושה זה לנסות ו"לנהל את הסכסוך". כבר שנים שאנחנו אומרים לו שאת הסכסוך אי אפשר להחזיק על אש קטנה, כי האש הזאת יושבת על חבית חומר נפץ."

לדבריה, "גורמי ימין ניסו למנוע מאיתנו לקיים את ההפגנה הזאת. השיטה הזו כבר הפכה להיות חלק מהנוהל שממשלת הימין מנסה להרגיל אותנו אליהן: יחד עם הטרור, ההרג ושפיכות הדמים מגיעים ניסיונות ההשתקה והדה לגיטימציה מצד הימין לכל מי שמעז לדרוש מהממשלה לקחת אחריות על המצב אליו היא הביאה אותנו. מעשי הנקם והאלימות כלפי אזרחים ערבים שראינו לאחרונה, והיד הקלה על ההדק של אנשי המשטרה וכוחות הביטחון כלפי ערבים, הם המקום שבו נפגשים גזענות, פחד, הסתה, אלימות והרגשה שאין מבוגר אחראי".

ראש מועצת שומרון יוסי דגן, שהיה מול בית ראש הממשלה בירושלים, אמר לוואלה! NEWS: "אנחנו יושבים כאן כבר עשרה ימים מחוץ לבית ראש הממשלה, ובשונה מקומץ אנשי השמאל הקיצוני שמפגינים כאן, לא באנו נגד ראש הממשלה, לא באנו לכבול את הידיים של צה"ל ואנשי הביטחון, להיפך. באנו לדרוש מנתניהו לעשות את מה שהוא מאמין בו גם אל מול הלחצים מעבר לים - ביטחון וחיזוק ההתיישבות. זו התשובה האמתית לטרור".

הפגנה בעפולה. אוקטובר 2015. שלומי גבאי
מפגינים בעפולה, הערב/שלומי גבאי

בעפולה 200 מפגינים צעדו ממקום הפיגוע לכיכר המרכזית, נשאו דגלי ישראל ושרו "עם ישראל חי, מוחמד מת". אחד מהמפגינים, גבר כבן 30, שצעק "מוות לערבים" נעצר בחשד להסתה. שני צעירים נוספים נעצרו בגין הפרעה לשוטרים.

בכניסה לכפר טורעאן שבצפון עשרות צעירים, חלקם רעולי פנים, יידו אבנים. המשטרה עצרה חשוד בן 17, תושב הכפר, בחשד למעורבות בהפרות הסדר. בכפר קאסם פרצו עימותים, ועשרות מפגינים מיידים אבנים ומבעירים צמיגים. בתל אביב עשרות חברי המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה מפגינים מול בית ז'בוטינסקי שברחוב קינג ג'ורג'. המפגינים מוחים על אזלת ידה של הממשלה בנוגע למצב הביטחוני הרעוע. גם בכפר מנדא שבצפון הפגינו עשרות בני אדם תוך שהם מבעירים צמיגים וחוסמים את הכניסה לכפר. בכפר כנא עשרות מתפרעים יידו אבנים וירו זיקוקים. כוחות משטרה הדפו אותם לרחובות הכפר. לא היו נפגעים.

באום אל-פחם עשרות צעירים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כוח משטרה. המשטרה עצרה תשעה חשודים במעורבות במהומות. מתוכם, שבעה קטינים ושני בגירים. מחר יובאו החשודים לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום שבחדרה.

נושא: הפגנת צעירי מפלגת העבודה נגד מדיניות הממשלה בתל אביב, 10 באוקטובר 2015.. צעירי מפלגת העבודה,
חברי המשמרת הצעירה מפגינים בתל אביב, הערב/צעירי מפלגת העבודה

מוקדם יותר היום מאות בני אדם הפגינו ברחוב ביאליק שברמלה. במהלך ההפגנה יודו אבנים לעבר כוחות הביטחון, שעצרו עשרה בני אדם בחשד להפרת סדר. מפגין אחד נפצע באורח קל ופונה לקבלת טיפול בבית החולים אסף הרופא שבצריפין. המפגינים צעקו לעבר כוחות הביטחון "אללה וואכבר" ו"בדם ואש נפדה את אל אקצא". "באנו למחות על כל מה שקורה באל-אקצא, גם לנו ברמלה אכפת מהאחים שלנו", אמר אחד המפגינים.

ערבים מפגינים בכיכר ביאליק ברמלה, 10 באוקטובר 2015. יהושע בריינר
המפגינים צועקים "אללה וואכבר" ו?בדם ואש נפדה את אל אקצא?. רמלה, היום/יהושע בריינר

בשעות הצהריים החלה הפגנה בנצרת שארגנה תנועת חד"ש נגד "התוקפנות הישראלית וההתקפות באל-אקצא". לדברי המארגנים, כ-3,000 איש הגיעו לתהלוכה. בתום ההפגנה עשרות צעירים הציתו פחי אשפה, יידו אבנים והחלו להתקדם לעבר כוחות המשטרה הפרוסים סביב העיר נצרת. הכוח, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, הדף את המתפרעים וציר פאולוס הראשי בעיר נפתח לתנועה. באירוע לא היו נפגעים ושבעה מפגינים נעצרו.

ראש העיר עלי סלאם אמר: "אני מודאג מהמצב במדינה, בשטחים ובעיר שלי. אני רוצה שנחיה כאן בשלום, די עם כל מה שקורה. הגיע הזמן לשבת ולדבר ולכונן שלום אמיתי. אני משלם מחיר משנת 1948 ואני אומר שהדרך היחידה שעומדת בפנינו היא דרך של חיים משותפים, ואני מאמין שכך יהיה". הוא הוסיף כי "בכל סוף שבוע מגיעים לבלות אצלנו כ-30-20 אלף יהודים, היום הגיעו בקושי אלף".

הפגנה בנצרת. אוקטובר 2015. ערן גילווארג
הפגנה "למען אל-אקצא" בנצרת, היום/ערן גילווארג

במחוזות חוף וצפון של המשטרה נערכו לאפשרות להפרות סדר בהמשך היום. במשטרה אמרו כי בתום הערכת מצב שהתקיימה הבוקר בראשותו של סגן מפקד מחוז חוף, תת-ניצב ג'מאל חכרוש, נערך מחוז חוף בכמה גזרות לקראת שעות הערב. כוחות משטרה יפקחו על צירי התנועה הבינעירוניים, בדגש על כביש 2, בתחום תחנת זכרון יעקב, ומחלף בקה בכביש 6. כוחות משטרת אום אל-פחם בשיתוף לוחמי מג"ב יוצבו בתחום העיר בכדי למנוע הפרות סדר. שוטרי תחנת חיפה בשיתוף לוחמי מג"ב ויס"מ וכן הזרוע המבצעית של אגף התנועה נערכו החל משעות אחר הצהריים להפגנה בחיפה.

(עדכון ראשון: 16:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully