וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשק אל-הרג? 4 פלסטינים נהרגו מירי "רוגר" בשנים האחרונות

6.10.2015 / 22:06

צה"ל משתמש ברובה המיוחד לפזר הפגנות בגדה, אולם פגיעה מטווח קצר עלולה להיות קטלנית. כך היה אתמול בקבר רחל, כשמפגין פלסטיני נהרג בשוגג. "בצלם" קורא להפסיק את השימוש בנשק הזה. דווקא כעת הנשק נכנס גם לשימוש המשטרה

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: יאיר דניאל

(נתניהו קורא להרגיע את הרוחות לנוכח גל הטרור)

בשנים האחרונות נוהג צה"ל להשתמש ברובה "רובר" לפיזור הפגנות ברחבי יהודה ושומרון. הרובה בעל קליעים גדולים יחסית בקוטר של 0.22 אינץ', וזאת כאמצעי "אל הרג". הכדור כולל כמות קטנה של אבקת שריפה בהשוואה לכדור של רובה סער ולפיכך הוא לכאורה אמור רק לפצוע ולא להרוג. כחלק מכללי הבטיחות נדרשים חיילים שלא לעשות שימוש ברובה בטווחים של פחות ממאה מטרים מחשש לפגיעה קטלנית.

אלא שעל אף הכללים המחמירים, ולצד הניסיון של צה"ל למנוע מוות - ממידע של ארגון "בצלם" עולה כי בשנים האחרונות נהרגו ארבעה פלסטינים מירי קליעי "רוגר" במהלך פיזור הפגנות. כך קרה אתמול, במהלך הפרת סדר באזור קבר רחל. קצין בכיר בפיקוד מרכז הודה שבהפגנה ירו החיילים ב"רוגר" לעבר המפגינים. אחד מהם, בן 13, שהכוח ירה לעברו במטרה לפגוע בפלג גופו התחתון, נפגע מנתז של הקליע שפגע בקרקע, ונפצע אנושות. מאוחר יותר הוא מת מפצעיו בבית החולים.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS
קצין בכיר: הרג הפלסטיני בן ה-12 באזור בית לחם - בשוגג
תחקיר ראשוני של צה"ל: הפלסטיני שנהרג בטול כרם נפגע מאש חיה
בצל המתיחות: אבו מאזן מצהיר שהפלסטינים "לא רוצים הסלמה"

הקצין הבכיר טען כי לא היה נכון לפגוע בנער אלא במסית המרכזי או בגורמים שסיכנו חיים. יחד עם זאת הדגיש כי האלימות בקבר רחל סיכמה משפחות שמתגוררת במקום וכי הכוחות הונחו שהפגיעה בהן היא בגדר "קו אדום".

כוחות הביטחון מפזרים הפגנה בכניסה לכפר דומא. רויטרס
כוחות מג"ב מפזרים הפגנה בשומרון/רויטרס

גורם ב"בצלם" ציין כי מאז התגברו המהומות בשטחים, במיוחד בחודש האחרון, מרבים חיילי צה"ל לעשות שימוש ב"רוגר" בהפגנות. "אנחנו קוראים לצה"ל לחדול מהשימוש ברובה זה. אי-אפשר להשתמש בו בצורה מבחינה (אף שיש לו כוונת טלסקופית) אלא אם נשקפת סכנת חיים לכוח. לשימוש ברובה חייבים להיות תנאים מחמירים יותר, אף על פי שהצבא הבטיח כי כללי הפתיחה באש ב'רוגר' זהים לאלו של אש חיה".

ושוב, אף שכלי הנשק שנוי במחלוקת, דווקא כעת הוכנסו כמה רובי "רוגר" לשימוש שוטף של משטרת ירושלים ומשמר הגבול בירושלים. גם במשטרה הפקידו להדגיש כי הסבירות לפגיעה קטלנית היא נמוכה, אולם ממלא מקום מפכ"ל המשטרה ניצב בנצי סאו הסביר שזה עדיין לא יכול להיקרא "נשק אל-הרג". "הוא נמנה בקבוצה של הנשק הפחות קטלני, ונעשה בו שימוש בפלג הגוף התחתון. השימוש בנשק נעשה בהתאם להחלטת הדרג המדיני והחלטת הקבינט בשבועיים האחרונים", אמר סאו.

לפי נתוני המשטרה, מאז תחילת גל המהומות האחרון ועד היום, נעשה שימוש ברובה "רוגר" ב-12 מקרים, שבהם נפצעו 12 צעירים מפירי סדר מהירי, בעיקר בברכיים ובפלג הגוף התחתון.

פלסטינים מפגינים במהלך אירועי יום הנכבה באזור רמאללה, מאי 2015. רויטרס
פלסטינים מפגינים במהלך אירועי יום הנכבה באזור רמאללה, מאי 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully