וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ספג כדורים והמשיך להילחם": סיפורי הדרוזים במלחמות ישראל

דב גיל-הר

20.9.2015 / 9:07

42 שנים אחרי מלחמת יום כיפור, יוצא ספר חדש שפורס את תרומתם רבת השנים של הלוחמים הדרוזים למערכת הביטחון ולצה"ל. לאולפן וואלה! NEWS הגיעו מחבר הספר אילן כפיר ותת-אלוף (במיל') אמל אסעד, שייסד אירוע להנצחת הנופלים הדרוזים

מערכת וואלה

405 לוחמים דרוזים נפלו במערכות ישראל. השבוע, 42 שנים למלחמת יום הכיפורים, יוצא לחנויות ספר חדש של אילן כפיר ודני דור שפורס את סיפוריהם של הלוחמים הדרוזים במערכות השונות. "כתבנו ספר על חטיבת גולני בהר החרמון, שם נחשפנו לסיפורם של הדרוזים במלחמת יום הכיפורים והוא הרשים אותנו", אמר אילן כפיר בראיון לאולפן וואלה! NEWS על ספרו החדש "דרוזי, לוחם, אמיץ, ישראלי גאה". "מצאנו סיפורים מרתקים. למשל, בקרב על החרמון היה לוחם דרוזי שספג כדורים ועדיין נלחם וזרק רימונים. יצאנו למסע ארוך של שנתיים בעקבות הדרוזים בצה"ל וכך נולד הספר הזה", סיפר כפיר.

תת-אלוף (במיל') אמל אסעד, לוחם דרוזי שהקים את מפעל ההנצחה לנופלי העדה, "בשביל הבנים", נזכר באולפן בימיו הראשונים בצה"ל. "הגעתי לבקו"ם ורציתי להיות צנחן. היינו 29 דרוזים בגיבוש ומתוכם רק ארבעה התקבלו". עוד הוסיף אסעד כי "היה לי קשה עם השפה העברית, אבל בגדוד 890 - המכונה גם גדוד אפעה - הרגשתי בבית עד היום שבו עזבתי את החטיבה".

עוד סיפר אסעד על ביקורו הראשון בביתו של חבר מהטירונות: "לראשונה ראיתי בית של יהודי ושלכל ילד יש חדר משלו, אנחנו היינו עשרה ילדים בחדר. זה היה מוזר ומרגש עבורי ועד היום אנחנו חברים". אסעד נפצע בקרב על החווה הסינית בזמן מלחמת יום הכיפורים. "באחד הימים חזרנו לבסיס ונפלה פצצה שהרגה תשעה לוחמים. משם לקחו אותנו לחווה הסינית ואת המאגיסטים לקחו קדימה להיות ליד המג"ד; שם חטפתי פגז ונפצעתי מהרסיסים".

עוד בוואלה! NEWS:
שגרה של טפטופים: הירי מעזה מסמל את תום הרגיעה?
סוף עצוב: גופתו של הישראלי שנעדר באומן נמצאה באגם
תיעוד: שוטר מרסס גז מדמיע במלון, לאחר שהותקף בידי אורח

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אמל אסעד עם שייח' דרוזי לבנוני הידוע ביכולות הנבואה שלו, 1998/מערכת וואלה, צילום מסך

בין ה-29 ל-30 באוקטובר השנה יתקיימו שני אירועים מסורתיים גדולים להנצחת 405 הנופלים הדרוזים. האירועים יתקיימו בהובלת אסעד, שאיבד את אחיו לפני 22 שנים ולזכרו ייסד את "בשביל הבנים" - מפגש למשפחות הנופלים בני העדה הדרוזית. האירוע יכלול שישה מסלולי רכיבה, ריצה והליכה במוחרקה, שבהר הכרמל.

ב-29 באוקטובר, יום לפני המפגש, ייחנך לראשונה מסלול "שביל הבנים". מסלול מסומן בן 226 ק"מ בהרי הכרמל, העובר דרך 18 נקודות יישוב ותצפית דרוזיות. את האירוע יחנכו במקביל בכל נקודה 18 מחלקות משטרתיות וצבאיות יחד עם כ-2,000 לובשי מדים. "'שביל הבנים' הוא מצעד הנצחה חי ונושם לזכר אחי שנהרג", אמר אסעד והוסיף: "הוא מנציח את זכרם של 405 לוחמים דרוזים שנפלו על הגנת ישראל. לאירוע החניכה יגיעו שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל גדי אייזנקוט".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"היום הדרוזים נמצאים בכל מקום"

אילן כפיר סיפר ש"ברית הדמים" בין הדרוזים למדינת ישראל החלה בפגישה בזמן אחת ההפוגות במלחמת השחרור. "זה קרה בקרב על רמת יוחנן, בין הדרוזים לצה"ל בקיץ 1948", אמר כפיר והוסיף: "בקרב הזה נפל אחיו של משה דיין, זוריק. כמה קצינים דרוזים שאלו את עצמם אחרי הקרב, 'למה אנחנו בעצם נלחמים ביהודים?'". לאחר מכן ההנהגה הדרוזית, לדברי כפיר, ביקשה להיפגש עם מפקדי צה"ל ומשה דיין שאמר להם: "אחי נפל בקרב, אבל אם אתם מוכנים להצטרף אלינו ותעמדו לצדנו כמדינת ישראל - אני מוכן להושיט לכם יד".

כפיר הוסיף כי "היום הדרוזים נמצאים בכל מקום. כמה חודשים לפני אסעד, אלוף-משנה נביל מרעי, שנהרג מירי של צלף פלסטיני, התנדב לצנחנים. הוא פרץ את הדרך לאמל שעשה את הזינוק הגדול. היום, כשצעיר דרוזי מתגייס הוא רוצה ללכת לקרבי וזה בעקבות אסעד".

בערב יום הכיפורים יפורסם בוואלה! NEWS באופן בלעדי פרק מהספר שעוסק בעדה הדרוזית בזמן מלחמת יום הכיפורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully