וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקוות הקצינים המאוכזבים: הוועדה למינוי בכירים תפסול את הירש

26.8.2015 / 9:12

קציני המשטרה המאוכזבים הלוי, סאו ודביר, שהסתמנו בתור המועמדים המבטיחים, נותרו כעת בידיים ריקות - אך בונים על סיבוב שני. "מקווים שזה לא סוף פסוק". פורום קציני משטרה בדימוס: "זה כמו שרופא עיניים ינהל מחלקה כירורגית"

עריכה: קשת סידי

המינוי המפתיע של תת-אלוף (במיל') גל הירש למפכ"ל המשטרה, שעליו הוכרז אמש (שלישי), הגיע בתום יום מתוח ודרמטי במיוחד עבור הניצבים שהתמודדו על התפקיד - ממלא מקום המפכ"ל בנצי סאו, מפקד מחוז צפון זהר דביר ומפקד מחוז דרום יורם הלוי. שלושתם נראו מועמדים מבטיחים, אולם ההחלטה למנות אדם מחוץ לשורות המשטרה השאירה את כולם, לפחות בשלב זה, בידיים ריקות. מעבר לקצינים המאוכזבים, גם הורים ששכלו את ילדיהם תחת פיקודו של הירש בצבא הביעו את מורת רוחם מהמינוי, ואף הבהירו כי ימחו מול ביתו של השר גלעד ארדן.

יומם של סאו, דביר והלוי החל אתמול בישיבת סגל הפיקוד הכללי של המשטרה במטה הארצי בירושלים, שם עוד הספיקו להתלחשש בנוגע לסיכוייהם. בשעות הצהריים חזרו סאו - המשמש גם מפקד מחוז תל אביב - הלוי ודביר איש איש למחוזו.

עוד בנושא:
מינויים רגישים ושיפור התדמית: אתגרי המפכ"ל הנכנס
"במחבלים צריך לירות": ה"אני מאמין" של המפכ"ל החדש גל הירש
ארדן: "לרצח במצעד היה קשר להחלטה על מינוי מפכ"ל מבחוץ"

יורם הלוי, מפקד המחוז הדרומי במשטרה. אוגוסט 2015. משטרת ישראל, אתר רשמי
הביע תרעומת על מינוי אדם שאינו משורות הארגון. הלוי/אתר רשמי, משטרת ישראל

את הזימון למשרד השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, קיבל הלוי אחר הצהריים, באמצע ישיבת עבודה במטה ימ"ר נגב בבאר שבע. "תגיע למשרד השר בתל אביב, הרגע הגיע", נאמר לו ולשני הניצבים האחרים, וכך עשו. בזה אחר זה הם נכנסו אל ארדן, רק כדי לשמוע שאת התפקיד יקבל הירש. הלוי כעס מאוד על המינוי, ואף הביע בתחילה תרעומת כי "מצניחים" תת-אלוף למשטרה על גבם של ניצבים. עם זאת, החליט באופן מפתיע שלא לשבור את הכלים והודיע לארדן כי בשלב זה ימשיך "לשרת את הציבור" ולשמש מפקד המחוז הדרומי.

על פי גורמים במשטרה, מאחורי דבריו של הלוי מסתתרת התקווה כי מינויו של הירש לא יעבור את הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה. "קציני משטרה מקווים שזהו לא סוף פסוק מבחינת המינוי למפכ"ל הנוכחי", אמרו. "בשל כך המהלך שעשה הלוי הוא הכי חכם. הוא מקווה שיהיה סבב שני, לאחר שגל הירש ייפול בוועדת טירקל ובסופו של יום לא ימונה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניצב נוסף שלא הסתיר את אכזבו הוא בנצי סאו, שמאז שמונה לממלא מקום מפכ"ל המשטרה סומן כמועמד מוביל לעמוד בראש הארגון. סאו גם לא הסכים לקבל את תפקיד סגן המפכ"ל, שאותו הציע לו ארדן. בשיחה בין השניים אמר סאו: "אם המצב הוא כזה, אני אשקול את דרכי במשטרה ואפרוש".

בניגוד להלוי ולסאו, ניצב זוהר דביר - שיש בסביבתו של ארדן אנשים הרואים אותו כמפכ"ל אחרי הירש - קיבל את הבשורה בהבנה. כניצב צעיר, נראה כי דביר לא יפרוש מהמשטרה. בנוסף, ייתכן שהוא אף ימונה לסגן המפכ"ל באם סאו והלוי יפרשו שניהם לאחר אישור הירש בוועדת טירקל - אפשרות שככל שעובר הזמן נראית יותר ויותר סבירה.

בנצי סאו, מפקד מחוז תל אביב, בטקס הוקרה למתנדבי השירות הלאומי. אוגוסט 2014. משטרת ישראל, אתר רשמי
"הוא צריך לשבת עם עצמו". סאו/אתר רשמי, משטרת ישראל

עם זאת, מאוחר יותר מסר מקורב לסאו כי האחרון טרם הגיע להחלטה סופית. "כרגע ניצב בנצי סאו צפוי לשוב ולפקד על מחוז תל אביב עד שיחליט על המשך דרכו", אמר. "הוא צריך לשבת עם עצמו, לגבש עמדתו לגבי העתיד ולאחר מכן לשבת עם השר ולהחליט". סאו עצמו אף הוציא הודעה שלפיה הוא עדיין שוקל את צעדיו. זאת, לפחות עד ל-1 בספטמבר, התאריך שבו הוא מסיים את תפקידו כממלא מקום המפכ"ל.

כמו כן, פורום הניצבים ורב-ניצבים בדימוס יערוך היום כינוס חירום בתל אביב בעקבות המינוי. חברי הפורום, המונה כ-70 קצינים, יתכנסו כדי לגבש את עמדתם בנושא ולבחון אם ניתן לנקוט בצעדים כלשהם נגד המינוי. קצין בכיר לשעבר שיגיע הערב לכינוס אמר: "זה מינוי לא ראוי ובעייתי מאוד למשטרה, כמערכת שרוצה לתת שירות לציבור. זה כמו שאני אקח רופא עיניים להיות מנהל מחלקה כירורגית".

אב שכול: "גל הירש הוא אלוף הדיבורים, הוא לא ראוי"

יואב צור, ששכל בנו במלחמת לבנון השנייה, אמר באולפן וואלה! NEWS כי הירש אינו אלא "אלוף הדיבורים". "האיש הזה לא ראוי, עשו נגדו מרד בצבא", אמר צור. "גל הירש הוא אלוף הדיבורים. רב-אלוף הדיבורים. לא זכיתי לראות אותו לוקח אחריות. אני מצפה ממפקד אוגדה לבוא למשפחות שכולות ולהסביר".

צור הוסיף כי ההתנהלות של הירש הייתה בלתי מתקבלת על הדעת בצבא. "הוא שלח את הטנק לרדוף אחרי מחבלים, למרות שהורו לו לא לעשות זאת. המרחק בין מה שהוא אומר למה שהוא עושה הוא עצום. הוא שלח את אחד המ"פים למשימת התאבדות", אמר. "אתה לא ראוי, לא דאגת ללוחמים שלך, ועכשיו אתה מספר לנו סיפורים על יכולות שלך".

לדבריו של צור, למרות הגיבוי שמקבל הירש מצה"ל, ההורים השכולים לא מתכוונים להניח לו בקרוב. "צמרת צה"ל נרתמה לטובתו. הוא הביא צוות שלם כדי לעזור לו להיבחר. אנחנו, כל ההורים השכולים נתאסף ליד ביתו של ארדן ולע נעזוב אותו עד שיפסיק עם הרעיונות העוועים שלו".

זהר דביר, מפקד המחוז הצפוני, בהתפרעויות בכפר כנא. נובמבר 2014. שלומי גבאי
מסתמן כמועמד מוביל לתפקיד המפכ"ל ה-19. דביר/שלומי גבאי

מנגד, רון קובי, ששירת תחת הירש בצה"ל, טען כי הופכים אותו לשעיר לעזאזל של מלחמת לבנון השנייה. "אין לוחם בצנחנים שלא מצדיע לאיש הזה", אמר. "אין ספק שבמלחמת לבנון השנייה חיפשו שעיר לעזאזל, וגל היה שעיר לעזאזל. הוא תפקד כמעט 40 יום תחת אש ותחת לחצים שאף גנרל לא עמד בהם. במלחמה שכזו, בטח ובטח כשצה"ל היה כמעט לא מוכן, אז יש ביקורת. אבל הנה, עובדה שמינו אותו". לדבריו, הירש הוא האדם שישיב את האמון במשטרה. "הוא נותן מעצמו יום ולילה. כל מי שניסו להשחיר אותו ראו שהוא מקבל תפקיד חשוב, ועכשיו הם קמים ומנסים לעשות מעשים. אל. אין ראוי מגל. זה האדם הנכון במקום הנכון".

ראש אגף המבצעים לשעבר, אלוף במיל' ישראל זיו, אמנם דיבר במשדר וואלה! NEWS בשבחו של הירש, אך הבהיר כי מדובר במינוי בעייתי משום שמדובר בשני גופים שונים. "האיש ערכי, קצין אמיץ, ויש לו מנהיגות שמסוגלת לסחוף ולבצע תהליכים, אבל הוא לא יוכל ליהנות מהמעמד של שוטר מספר אחת, כי הוא לא", אמר. "הוא יצרך לרכוש את המנהיגות ובלי שיתוף פעולה וגיבוי הוא לא יוכל להצליח בתפקיד".

ישראל זיו מתארח באולפן וואלה! . יולי 2014. בן קלמר
"לא פוסל את האפשרות שזה יצליח". אלוף במיל' זיו/בן קלמר

אלוף במיל' זיו הוסיף: "מדובר במינוי בעייתי. יש פער מקצועי די גדול. זה לא שני דברים מאותו סוג, צבא ומשטרה. יש פה את עניין הפעילות בקרב הציבור, שעומדת בטבור העבודה המשטרתית וזה לא מובן מאליו. זה לא 'תפקיד בן דוד' שעוברים אליו מיד. אני מעריך את גל שלקח על עצמו את התפקיד". לדבריו, "אני חושב שצריך לתת לזה גיבוי, לא פוסל את האפשרות שזה יצליח".

(עדכון ראשון: 07:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully