וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה יצאה לדרך? בדואר ישראל עדיין מחכים שבועות רבים לחבילה

רועי שרוני

16.8.2015 / 12:43

רפורמת ההתייעלות בדואר יצאה לדרך, אך התלונות של אזרחים הממתינים שבועות וחודשים לחבילות לא מפסיקות. פרופ' דני גוטוויין, מומחה במדיניות הפרטה: "מצבו של הדואר - תולדה של מדיניות מכוונת להכשלתו"

עריכה: ניר חן

(ריאיון עם פרופ' שלמה אבינרי על קריסת דואר ישראל)

דואר ישראל ידע עליות ומורדות רבות במשך שנות קיומו, אלא שבחודשים האחרונים שירותיו נמצאים בקריסה של ממש. לאחרונה אף יצאה לדרך בחברה תכנית הבראה, שאמורה הייתה לשים סוף לכשלים בשירותי הדואר ולהביא לשינוי דרסטי באיכות השירות ובזמני ההמתנה הארוכים. כעת מתברר כי לא כך הדבר, וצרכנים רבים עדיין מתלוננים על עיכובים בהעברת דברי דואר, זמני המתנה ארוכים מן הרגיל בסניפים, הגעת חבילות באיחור או במצב פגום וחוסר סבלנות מצד פקידי הדואר שקורסים תחת העומס.

בהנהלת הדואר מודעים למצב ועל כן, בחודש אפריל גובשה תכנית הבראה והתייעלות לשיקום החברה. התכנית כללה בין היתר פיטורים, ומאז כניסתה לתוקף ועד היום, עשרות עובדים הועזבו. עד לשנת 2018 יפוטרו בסך הכל כ-1,200 עובדים.

עוד בוואלה! NEWS:
תושב כפר מרר הוכה למוות בקטטה משפחתית, שניים מבניו נעצרו
ארה"ב סירבה לשחרר עציר גואנטנמו ששובת רעב מזה 8 שנים
"מנהיג דאעש אנס את החטופה האמריקנית בזמן השבי"

סניף בנק הדואר בחדרה,אוגוסט 2012. שלומי גבאי
למרות הרפורמה המקיפה בדואר ישראל - הלקוחות ממשיכים להתלונן על תורים ארוכים ושירות לקוי/שלומי גבאי

במסגרת הרפורמה הורחבו שעות הפעילות בכ-100 סניפים, הפועלים עתה עד השעה 20:00 בערב. יתר על כן, בכ-180 סניפים ניתן כיום לקצר את זמן ההמתנה על ידי הזמנת תור מראש באמצעות אתר החברה או באמצעות האפליקציה. כחלק מהמאמצים של הדואר לייעל את שירות חלוקת החבילות, הגיעה החברה להסכמים עם כ-50 בתי עסק ברחבי הארץ לפתיחת נקודות חלוקה שאינם סניפים, בהם "שופרסל", "אופיס דיפו" ועסקים קטנים. בנוסף, ימי החלוקה ואף תיבות הדואר האדומות הפזורות ברחבי הערים יצאו משימוש בשל שימוש מועט עד אפסי.

צעיר לפני גיוס: "חושש שכשלי הדואר יפגעו במיון לצה"ל"

"לקראת סוף חודש יוני ביצעתי הזמנה באחד מאתרי הקניות הבינלאומיים ומאז ועד היום לא קיבלתי את החבילה", סיפרה דורית לנדס, תושבת ראשון לציון שממתינה לחבילה מסוף חודש יוני. "אני תוהה אם מישהו בדואר 'אימץ' את החבילה שלי או שהיא אבדה", הוסיפה. לדבריה, פנתה כמה פעמים דרך פניות הציבור לדואר ישראל, שם הציעו לה לגשת לבית הדואר המרכזי בעיר לבדוק האם החבילה שלה מצאת בין אלו שלא נמסרו לבעליהן בשל היעדר פרטים מזהים או בעקבות פגם. "בעלי ניגש לסניף המרכזי וביקש מהפקיד שיבדוק האם החבילה נמצאת אך הפקיד ענה בזלזול שיש יותר מידי חבילות בשביל שהוא יתחיל לחפש עבורו. כרגע אני ממתינה בציפייה לחבילה, אבל לצערי אני מאמינה שהיא כבר לא תגיע", אמרה לנדס.

בר דהן, צעיר מתל אביב אשר נמצא בהליכי מיון לצה"ל, סיפר כי במהלך החודשים האחרונים בעקבות השיבושים בדואר הוא נעדר מכמה מיונים שאליהם הוא זומן. "בעקבות הכשלים בדואר, במשך כמה שבועות לא קיבלתי צווים וזימונים מהצבא, ובעקבות כך יצא שפספסתי כמה מיונים שציפיתי להם", אמר. "בנוסף, קרה שלא התייצבתי בלשכת הגיוס לבדיקות מאחר שקיבלתי את הזימון יומיים לאחר המועד המקורי. אני ממש חושש שזה יפגע בתהליך ההתמיינות שלי לצבא וישפיע על העתיד שלי", הוסיף.

תיבות דואר. שרון בוקוב
במסגרת הרפורמה, התיבות האדומות ברחבי הערים הוצאו מכלל שימוש/שרון בוקוב

אזרחית נוספת שנפגעה מהשיבושים בהתנהלות הדואר היא אלונה געתון, תושבת ראשון לציון, שביצעה הזמנה של מוצרי טיפוח מחו"ל במאי. ספק המוצרים עמד בהתחייבותו לשלוח אותם לאחר 30 יום, אלא שגעתון לא קיבלה זימון לסניף הדואר, והמוצרים המתינו בסניף כמה שבועות. "לאחר 30 יום בדקתי עם הספק והוא אמר לי שההזמנה כבר ממזמן הגיעה לארץ ושהייתי צריכה ללכת לאסוף אותה. ניגשתי לסניף בשכונה והתברר לי שפשוט שכחו אותי בכל התהליך הזה", סיפרה געתון.

"הפרטת הדואר - טובה רק לממשלה ולתאגידים"

פרופ' דני גוטוויין, חבר בחוג לתולדות ישראל באוניברסיטת חיפה ומומחה במדיניות ההפרטה, הפנה אצבע מאשימה לממשלה בשיחה עם וואלה!NEWS. "מצבו של הדואר בישראל הוא תולדה של מדיניות ממשלתית המכוונת להכשיל אותו", אמר. "במדינת ישראל, לצערי, ישנה מדיניות שיטתית להפריט ולנוון את הדואר בדומה לניסיון הפרטת רשות השידור".

עד שנת 1987 היה דואר ישראל משרד ממשלתי, אז הפך לרשות. בשנת 2006 הוקמה חברת "דואר ישראל", חברה ממשלתית לקראת הפרטה, אלא שמאז, החברה מתמודדת עם משבר אחר משבר. פרופ' גוטוויין הסביר: "בשנת 2006, כאשר נעשתה הפרטה חלקית והקימו את חברת 'דואר ישראל', הכוונה הייתה מראש להקים חברה 'נכה' שהיה ברור למדי שסיכוייה לשרוד בשוק התחרותי הוא אפסי. זה נועד לספק סיבה עתידית להפרטה מלאה של הדואר לאור תלונות רבות מצד הציבור".

בתהליך ההפרטה, הפסיד הדואר חלקים רווחיים מהפעילות שלו לטובת חברות פרטיות, ונאלץ לעמוד בפני משברים רבים. "מאז שהחל תהליך ההפרטה והוקמה חברת 'דואר ישראל' הממשלה הפריטה את השירותים הרווחים של הדואר, ומנגד לא אפשרה לה להתחרות באופן הוגן בשוק הפתוח. לא ייתכן שהחברה תצטרך מצד אחד להתמודד עם שוק תחרותי, ובמקביל לספק שירותים לא רווחיים ולשמור על מחירים מוזלים משאר החברות המתחרות", הסביר פרופ' דני גוטוויין.

פרופסור דני גוטוויין, חבר בחוג לתולדות ישראל באוניברסיטת חיפה ומומחה במדיניות ההפרטה. 16 באוגוסט 2015.. צחי לרנר, מערכת וואלה! NEWS
"הציבור צריך לדרוש להפוך את הדואר לרשות ממשלתית שתספק שירותים נחוצים לציבור". פרופ' גוטוויין/מערכת וואלה! NEWS, צחי לרנר

גוטוויין אף הזהיר מפני סכנת ההפרטה וקרא לציבור לדרוש מהממשלה להפוך את הדואר לרשות ממשלתית בחזרה. "הפרטת הדואר לא תהיה טובה לאף אחד למעט הממשלה ובעלי תאגידי הענק. לשלטון יש עניין לייצר חברה שמנוהלת על ידי השוק, אך הדבר לא טוב לעובדי הדואר. ככול שמפריטים את שירותי הדואר פירוש הדבר, העובדים והדוורים הופכים להיות נטולי זכויות עבודה, כמודל העסקה קבלני, מצב שגורם להיעלמות אלמנט הביטחון התעסוקתי והביטחון הפנסיוני". לדבריו, "הציבור צריך לדרוש להפוך את הדואר לרשות ממשלתית שתספק שירותים נחוצים לציבור ולא לצפות שחברת 'דואר ישראל' תשרוד בשוק התחרותי כאשר הממשלה קושרת לה את הרגלים והידיים".

מחברת "דואר ישראל" נמסר בתגובה: "חברת 'דואר ישראל' מיישמת בימים אלו תכנית מקיפה לשיפור השירות בכל רחבי הארץ וניצניה כבר מורגשים בשטח. עם תחילת יישום התכנית אכן חלו עיכובים, אך כעת ככלל חלוקת הדואר מתבצעת באופן סדיר. בין היתר כוללת התוכנית המיושמת את הארכת שעות פעילותיהם של כ-100 סניפים ברחבי הארץ עד 20:00 בערב שלוש פעמים בשבוע, שירות חדש לזימון תורים באתר האינטרנט המאפשר קבלת שירות מהיר ב-180 סניפים, פתיחת עשרות מרכזים ייעודיים למסירת חבילות ודברי דואר הפעילים עד שעות הערב ועוד. יישומה של התוכנית יימשך בחודשים הקרובים, ובסיום התהליך יזכו לקוחות החברה לשירות משופר העונה על צרכיהם ותואם את השינויים שחלו בתחום הדואר והסחר המקוון".

לפניות לכתב רועי שרוני: roi.sharon@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully