וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש מצא: הפיג'מה של הזברה הורגת אותה

16.8.2015 / 9:45

בניגוד לתפיסה המקובלת שהפסים של הזברה עוזרים לה לחמוק בקלות מטורפים - מחקר חדש טוען שהפסים של הזברה דווקא הופכים אותה לטרף קל יותר

צילום חובבים, יוטיוב

הדעה הרווחת אצל מומחים לשאלה מדוע הזברה לובשת פיג'מה (או בעצם - למה יש לה פסים) היא שהפסים השחורים והלבנים עוזרים לה לחמוק בקלות רבה יותר מטורפים. אולם כעת מתברר שהתשובה אחרת לגמרי. חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' טוענים כי הפסים של הזברה לא מגנים עליה מפני אריות ונמרים רעבים - אלא להפך - גורמים לה להיתפס בקלות יותר.

חוקרים רבים שיערו שהפסים עוזרים לזברות ליצור אשליה אופטית כשהן בתנועה - כדי שטורפים ייתקשו לשפוט את מהירותן ואת כיוון הריצה שלהן בזמן תקיפה - וכך בעצם לסכל אותה. אפקט הפסים והבלבול שהם יוצרים הוא גדול יותר – על פי ההנחה - כשהזברות נאספות בעדר. עיקרון "סינוור התנועה" שמגיע מהזברה אומץ גם בשתי מלחמות העולם כשלעיתים קרובות ספינות נצבעו בתבניות מורכבות דומות כדי לבלבל את האויב.

זברות בסוואנה. GettyImages
יש לנו חדשות רעות בשבילכן/GettyImages

כדי לבחון את התיאוריה, החוקרים ביקשו מ-60 מתנדבים לשחק במשחק מחשב שבו היה עליהם "לתפוס" כתמים מלבניים כשהם צצים על צג המסך. חלק מהכתמים היו בצבעי אפור, חלק היו עם פסים אופקיים בשחור-לבן וחלק עם פסים אנכיים בשחור-לבן. לפעמים כתמים מכל הסוגים הבזיקו על המסך ביחד - בניסיון לחקות את התהליך שהמוח עובר כשאנו מסתכלים על עדר של זברות. המגזין הזואולוגי Zoology דיווח שבכל אחד מהמקרים - גם כשהופיע על המסך רק סוג אחד של כתמים וגם כשהמגוון היה שונה - אלו עם הפסים האופקיים נלכדו מהר יותר מאלו האנכיים - ואלו האנכיים נלכדו מהר יותר מאלו שהיו באפור מלא. "באופן מפתיע לא מצאנו יתרון לפסים, למרות ההשערה שזברות אמורות להיות יעלות במיוחד במצבים קבוצתיים", סיפרה החוקרת אנה יו ל- Daily Mail.

עוד באותו נושא

צפו: איך הגיבו שימפנזות שראו את עצמן במראה בפעם הראשונה?

לכתבה המלאה
משחק מחשב שבודק האם הפסים של הזברה הופכים אותה לטרף קל. Hughes et al. Frontilers in Zoology 2015, מערכת וואלה! NEWS
זה משחק המחשב שבדק האם זברות קלות לתפיסה/מערכת וואלה! NEWS, Hughes et al. Frontilers in Zoology 2015

"יש שפע של סיבות מדוע התבנית הזו כל כך נפוצה בטבע - לא רק אצל זברות, אלא גם אצל בעלי חיים רבים אחרים, כולל כמה נחשים ודגים", היא מוסיפה.

אז מהו בכל זאת תפקידם של הפסים? מוקדם יותר השנה, חוקרים אמריקאים הגיעו למסקנה שהפסים של הזברה עוזרים לה להתקרר תחת השמש האפריקאית החמה. לטענת החוקרים, הבדלי הצבעים בפרווה סופגים ופולטים את החום בצורה שיוצרת זרמים מרעננים של אוויר. כמו כן, הפסים משמשים כדי להדוף זבובים הנושאים מחלות. מוזר ככל שזה נשמע, מחקרים מוכיחים שלזבובים קשה יותר לנחות על פסים. בנוסף, צבעי הזברה עוזרים בהסוואתה ביערות - אך ידוע שזברות גם ככה מבלות את רוב זמנם בשטח הפתוח של הסוואנה - כך שהיתרון הזה לא באמת יעיל עבורן.

גור זברה בן שבוע ואמו, גן החיות "פרנקלין פארק", בוסטון, ספטמבר 2010. Steven Senne, AP
לפחות תפטרו מזבובים/AP, Steven Senne

עוד בנושא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully