וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית המהפכנית למלחמה בזיהום: "אזורי אוויר נקי" בחיפה

11.8.2015 / 15:00

המשרד להגנת הסביבה הציג מתווה יוצא דופן שבמסגרתו יוכרזו "אזורי אוויר נקי", תוגבל כניסת כלי רכב המונעים בדיזל ויוגבר הפיקוח על התעשייה. בתכנית יושקעו 330 מיליון שקלים, והיא צפויה לצאת לדרך כבר בשנה הבאה

צילום: אבי כהן, ערן גילווארג; גדי וינסטוק

חיפה תהיה העיר הראשונה בישראל שבה יוכרזו "אזורי אוויר נקי" במתחמים מרכזיים, שבהם מבני מגורים ממוקמים בסמוך לכבישים סואנים – כך הכריז היום (שלישי) השר להגנת הסביבה אבי גבאי, במסיבת עיתונאים שנערכה בקריית הממשלה בתל אביב. גבאי הציגה תכנית חומש כוללת, שנועדה לצמצם את זיהום האוויר והסיכונים הסביבתיים במפרץ חיפה, במסגרת מתוכננים גם צמצום של כ-50% בפליטות המזהמים האורגניים הנדיפים מהתעשייה ומבתי הזיקוק, הגברת הפיקוח על התעשייה באמצעות סיורים וביקורת, בדיקות פתע וניטור רציף בארובות ובדיקות לדליפות לא מוקדיות וחיוב התקנת מערכות ייעודיות לצמצום פליטות אדי דלק בתחנות הדלק, בעת תדלוק כלי רכב בבנזין. בתכנית יושקעו 330 מיליון שקלים במשך חמש שנים והיא תובא לאישור הממשלה בחודש הבא.

השר גבאי ציין כי עיר הנמל הצפונית נבחרה להיות הראשונה שבה תיושם התכנית. "צריך לזכור שבחיפה יש עומס גדול מאוד של מתקני תעשייה, אקלים ומבנה טופוגרפי המקשים על פיזור המזהמים. כל אלו יוצרים עומס גדול מאוד בזיהום, ואנחנו רוצים לטפל בזה". לדבריו, התכנית תיושם בהמשך גם בתל אביב ובירושלים, ובתוך שנה היא תתחיל לפעול במפרץ חיפה.

לקריאה נוספת:
מחצית ממקרי הסרטן בילדים באזור חיפה - בשל זיהום האוויר
נאחז באוויר: לאן הולך מכאן משבר הזיהום בחיפה?
עשרות הפגינו נגד הזיהום בחיפה: "אנשים מתים בשקט"

המשרד להגנת הסביבה הציג תכנית להפחתת זיהום האוויר במפרץ חיפה. אבי כהן
"רוצים לטפל בזיהום הגדול". השר אבי גבאי/אבי כהן
באזור מפרץ חיפה יש כמות גבוהה במיוחד של פליטות מזהמים אורגניים נדיפים ובהם חומרים מסרטנים או חומרים החשודים כמסרטנים

לפי נתוני מרשם הפליטות וההעברות של מזהמים לסביבה (מפל"ס), באזור מפרץ חיפה יש כמות גבוהה במיוחד של פליטות מזהמים אורגניים נדיפים ובהם חומרים מסרטנים או חומרים החשודים כמסרטנים. רמת הפליטות במפרץ חיפה, לפי המשרד, היא עדיין גבוהה ביחס לאזורים אחרים בארץ. בנפת חיפה ישנה תחלואה ותמותה עודפת ביחס לממוצע הארצי בתחלואת הסרטן, במחלות לב, במחלות נשימה ובכללם גם אסטמה לילדים.

עם זאת, לצד פליטת החומרים המזהמים, עולה ממסמכי התכנית כי אין באזור זיהום אוויר חריג ביחס לריכוזי אוכלוסין אחרים בישראל, אך נמדדו ריכוזים גבוהים של חלקיקים נשימים שמקורם בזיהום מתחבורה ומסופות אבק. זאת ועוד, נמצאה חריגה שנתית בריכוז החנקן הדו-חמצני בתחנת הניטור התחבורתית בחיפה תחתית. "הנתונים מצביעים על כלי הרכב כמקור זיהום בעייתי במפרץ חיפה", נכתב במסמכי התכנית. "כמו כן, התקבלו ריכוזים העולים על ערך היעד השנתי במזהם פורמאלדהיד (שמקורו בין היתר בשריפת דלקים בתעשייה ובתחבורה – ע"ח)".

עוד באותו נושא

המשרד להגנת הסביבה ימליץ: מפרץ חיפה - אזור מוכה זיהום

לכתבה המלאה
מבט לחיפה מחוף קריית חיים, אפריל 2015. ראובן קסטרו
רמת הפליטות במפרץ חיפה גבוהה בהשוואה לאזורים אחרים. מיכל האמוניה במפרץ/ראובן קסטרו

יותר מ-200 ערים באירופה הנהיגו בשטחיהן אזור מופחת פליטות, והכניסה של רכבי דיזל מזהמים אליהן הוגבל. במשרד להגנת הסביבה טוענים כי הניסיון שנצבר בערים אלה, מעיד על צמצום מפגעי הרעש והזיהום באזורים המוכרזים. על מנת ליישם את הכרזת אזורי "אוויר נקי", יוקם צוות משותף עם עיריית חיפה ועם משרד התחבורה במטרה להנהיג בתוך שנה בלבד אזור שאליו תוגבל כניסת רכבי דיזל.

ארגון הבריאות העולמי הגדיר את הפליטה ממנועים מהסוג הזה מסרטנת, ובמשרד להגנת הסביבה מדגישים כי כ-75% מהחלקיקים המזהמים מגיעים מרכבי דיזל, למרות שהם מהווים רק 20% מכלי הרכב שעל הכבישים. ההגבלה תתבצע באמצעות מתן תמריצים לצמצום הנסיעה של כלי רכב מהסוג הזה, ובעיקר משאיות ואוטובוסים, על ידי הפחתת אגרת הנסיעה במנהרות הכרמל בשיעור של כ-40% - מ-86 שקלים ל-56 שקלים. במשרד להגנת הסביבה אומרים כי תנועת משאיות בעלות מנועי דיזל באזור מפרץ חיפה היא גדולה במיוחד, בגלל התנועה בין המפעלים התעשייתיים והנמל אל שאר חלקי הארץ ובחזרה. בנוסף לזאת, כל צי התחבורה הציבורית במפרץ חיפה מבוסס על מנועי דיזל.

מבט לחיפה מחוף קריית חיים, אפריל 2015. ראובן קסטרו
"עומס גדול מאוד של מתקני תעשייה". חוף הים בחיפה על רקע המפעלים בעיר/ראובן קסטרו

כמו כן, במסגרת התכנית ייתן המשרד תמיכות בהתקנת מסנני חלקיקים וברכש משאיות ואוטובוסים המונעים בגז טבעי. "רכבי דיזל מזהמים ידרשו לנסוע בכבישים עוקפים את 'אזור האוויר הנקי', ומרוחקים יותר מריכוזי אוכלוסין או להתקין מסנן חלקיקים", נכתב במסמך. "המשרד להגנת הסביבה ישתתף במימון התקנת מסנני חלקיקים תוך מתן עדיפות לתחבורה ציבורית ולבעלי רכב דיזל שיתקשו לממן את מלוא עלות ההתקנה. המשרד יממן עד 50% מעלות ההתקנה לכ-800 רכבי דיזל כמשאיות ואוטובוסים בהתאם לאמות מידה שיפורסמו לציבור".

בנוסף לכך, המשרד יישם פרויקט ראשון לאוטובוסים המונעים בגז טבעי, באמצעות הפעלת מסוף תחבורה ציבורית שישרת לפחות 30 אוטובוסים מונעי גז, ותהיה בו תשתית תדלוק ותחזוקה. "לאור הכדאיות הכלכלית לשימוש בגז טבעי לאוטובוסים בישראל, מוערך כי בהינתן תמיכה ממשלתית ראשונית, ירכשו אוטובוסי גז טבעי נוספים ללא המשך סבסוד", נכתב במסמכי התכנית שהוצגה. עוד נכתב כי לצורך צמצום זיהום האוויר מציי רכב כבד גדולים, בכוונת המשרד לעדכן את הדרישות שנקבעו בהוראות לצמצום זיהום אוויר לחברות אגד ודן. "ההוראות יחייבו את הפחתת פליטת החלקיקים בי היתר באמצעות התקנת מסנני חלקיקים והצטיידות באמצעי הנעה חלופיים", נכתב.

בתי זיקוק נפט חיפה. ערן גילווארג
מפעלי בזן במפרץ חיפה/ערן גילווארג

התכנית הוכנה בתיאום עם משרדי האוצר, משרד הבריאות ומשרד התחבורה ובשיתוף עם עיריית חיפה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה במפרץ חיפה. היא מתפרסמת היום באתר המשרד להגנת הסביבה לצורך שיתוף הציבור, שם תוצג גם כתובת אלקטרונית ייעודית ובה הציבור יוכל להציג את הערותיו במהלך השבועיים הקרובים.

מנכ"ל המשרד, דויד לפלר, אמר כי מיד לאחר אישור הממשלה יחלו הצוותים המקצועיים, בשיתוף הגורמים הרלוונטיים, לבנות את פרטי התכנית. על פי הערכתו, העבודה המשותפת תימשך כמה חודשים וייתכן כי כבר במהלך שנת 2016 יחל לפעול הפיילוט בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully