וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאים קטנים והיכרות השטח: האתגר בלכידת רוצחי הפעוט הפלסטיני

יהושע בריינר, כתב לענייני משפט, וואלה!NEWS

1.8.2015 / 0:30

כמה כתבי אישומים עומדים בבתי המשפט נגד מעורבים בפעולות "תג מחיר", שלראשונה הלילה גבו חיים, אך למערכת יש קושי מרכזי - שתיקת הנחקרים. רק השבוע זוכו שלושה פעילי ימין באחד מתיקי הדגל של הפרקליטות

צילום: רויטרס, דובר צה"ל, רבנים למען זכויות אדם, אריאל חרמוני - משרד הביטחון; עריכה: טל רזניק

הרצח המזעזע של התינוק הפלסטיני ופציעת בני משפחתו בכפר דומא הסמוך לרמאללה, יהווה מבחן עצום למערכת אכיפת החוק בישראל. לראשונה מאז החלה תופעת "תג מחיר" בשטחי יהודה ושומרון ב-2008 ובמהלך השנים החלה לזלוג גם אל תוך שטחי הקו הירוק, פעולות הנקם של פעילי הימין הקיצוני גבו גם חיים. הכתובת הייתה על הקיר, לצד ריסוסי הגרפיטי הילדותיים שנערי הגבעות נוהגים להשאיר אחריהם בפעולותיהם. בקבוק תבערה על רכב פלסטיני סמוך לבת עין, בקבוק תבערה אל תוך בתים מאוכלוסים באל מועייר ובחווארה, היה זה רק עניין של זמן עד שבית יתלקח על יושביו. בכל המקרים, לא נמצאו המבצעים.

אירועי הלילה בדומא פוגשים את כלל המערכות העוסקות בפעולות "תג מחיר" - המשטרה, השב"כ והפרקליטות - בנקודת זמן קריטית ומשמעותית. מבחינת המשטרה, תיק החקירה צפוי ליפול על כתפי היחידה לחקירת פשעים לאומנים היושבת במחוז ש"י ושולטת על שטחי הגדה המערבית ועל כתפיו הדקות עוד יותר של מפקד היחידה, סגן-ניצב אודי לוי. אנשיו של לוי, המכונים בפי נוער הגבעות ימ"ר חמניות, הגיעו השבוע לשיא מקצועי לאחר שבעבודת נמלים של ממש הראויה לכל שבח הצליחו לפענח בעמל רב את הצתת כנסיית "הלחם והדגים" בכנרת.

לקריאה נוספת:
עימותים בגדה אחרי רצח הפעוט הפלסטיני; נתניהו שוחח עם אבו מאזן
עדות מרגעי האימה: "ראינו את ההורים בוערים - ולידם רעולי פנים"
הרמטכ"ל כינס התייעצות ביטחונית; חשש שרצח הפעוט יבעיר את הגדה

עלי דוואבשה שנרצח בפיגוע בכפר דומא. רויטרס
הלוויית התינוק שנרצח בהצתת הבית בכפר דומא, היום/רויטרס
הידע והניסיון שנרכשו בתיק הלחם והדגים עשויים לסייע רבות בפיענוח הרצח הלילה בדומא

לראשונה הוגש כתב אישום נגד מציתי כנסיות ומסגדים. ההצלחה במקרה הזה היא מכופלת. שוטריו של לוי, ביחד עם אנשי השב"כ, מגיעים אל בית המשפט המחוזי בנצרת עם ראיות של ממש בידיהם. דגימות די.אן.איי, צילום של אחד הנאשמים ממלא בקבוק בבנזין בתחנת הדלק בלטרון ותיעוד נסיעתם של הנאשמים צפונה ובחזרה. זהו הישג חסר תקדים ליחידה שהוקמה לפני כשלוש שנים לאחר כישלונות חוזרים ונשנים של המשטרה בפיצוח מעשי "תג מחיר". הידע והניסיון שנרכשו בתיק הלחם והדגים עשויים לסייע רבות בפיענוח הרצח הלילה בדומא. במהלך השנים הצליחה היחידה גם לפענח פשעים נוספים, קטנים יותר, אבל רדיפת הפעילים, מעקב אחריהם והטרדתם הצליחו להביא להפחתה בכמות המעשים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

פעילי הימין מכירים את השטח טוב מגששי הצבא ומהמשטרה

עם זאת, לא בטוח שכל מה שעבד שם יעבוד גם עכשיו. עיקר הקושי של המשטרה בפיענוח פשעי "תג מחיר" מצוי פעמים רבות באירועים המתרחשים בתוך שטחי יהודה ושומרון. פעילי הימין, בוגרי גבעות ומאחזים, מכירים את המטעים ואת השטח יותר טוב מגששי הצבא ואנשי הזיהוי הפלילי המשטרתיים. הם יודעים כיצד להגיע לכפרים וכיצד לשוב מהם מבלי לעבור תחת עיני מצלמות הצבא. בניגוד לזירת פשיעה בתוך ישראל, עד הגעת כוחות המשטרה לזירה באזור פלסטיני מיושב עוברים בזירה תושבים מקומיים, מכבי האש המקומיים, כוחות ביטחון ושכנים. כל אלה מזהמים את הזירה, פוגמים בראיות ומקשים על איסוף ממצאים.

הצתה בכנסיית טבחה ליד הכינרת, יוני 2015. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
כנסיית הלחם והדגים שהוצתה בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין
את הרוח הקנאית של צעירי הגבעות קשה לעצור

גם בפרקליטות ובשב"כ מגיעים לחקירה הנוכחית במצב טוב בהרבה מאירועים קודמים. פעילים מרכזיים הנחשבים למסיתים ולמבצעים של פעולות "תג מחיר" מצויים תחת עיניהם הפקוחות ובצווים מנהליים של אלוף פיקוד מרכז מצליחים להרחיק אותם מאזורי החיכוך. חקירת הלחם והדגים הצליחה לשים במעצר את פעיל הימין משה אורבך, פעם איש גבעות תמהוני שהתיישב במבנים נטושים והיום רוח פעילה וחיה בקרב הימין הקיצוני. גם פעיל הימין מאיר אטינגר, נכדו של הרב מאיר כהנא, מצוי תחת זכוכית מגדלת. בכירים במערכת אכיפת החוק משננים את שמותיהם של הפעילים המרכזיים בעל פה, אבל את הרוח הקנאית של צעירי הגבעות קשה לעצור.

ב-2013 הוכרז ארגון "תג מחיר" התאחדות בלתי מותרת, הגדרה בחוק המאפשרת למשטרה ולשב"כ להתייחס לפעיליה כאילו היו ארגון טרור. גורמי החקירה והמשפט העוסקים בעניין יודעים שלא מדובר בארגון טרור קלאסי. אין הנהגה ברורה, הפעולות הינן של תאים קטנים המורכבים משניים עד ארבעה פעילים הממדרים האחד את השני לחלוטין מחשש שסוכני שב"כ מושתלים בתוכם.

התחילה הריסת בתי דריינוף בבית אל, יולי 2015. צילום: הלל מאיר, סוכנות תצפית, מערכת וואלה! NEWS
הרקע לפעולות הנקם? הריסת "בתי דריינוף" בבית אל, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, צילום: הלל מאיר, סוכנות תצפית

"תג מחיר" הוא רעיון שנע בין כמה עשרות בודדות של אנשי גבעות ונוער נושר משטחי ישראל שמצא אידיאולוגיה מדבקת בגבעות. הרקע לפעולות הנקם משתנה: לעיתים מדובר בפינוי מאחז או מבנה, כדוגמת "בתי דריינוף" השבוע, לעיתים בעקבות פיגוע ולעיתים על רקע אירועי חיכוך בהר הבית. הכתובת "יחי המלך המשיח" המזוהה עם חסידי חב"ד שנמצאה בבית השרוף בדומא יכול אולי לרמז על בית גידולם של עשביית הטרור - הרב יצחק גינזבורג, ראש ישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר ואיש חב"ד מוכר וידוע אשר מתורתו יונקים אותם עוללים את רעיון "תג המחיר" ואשר אין בינו לבין היהדות ולו דבר.

בית המשפט לא האמין לנאשמים, ולמרות זאת זיכה אותם

בבתי המשפט מצויים עתה כמה כתבי אישום בענייני "תג מחיר" שמעידים על הקושי המרכזי עימה מתמודדים השב"כ, המשטרה והפרקליטות: שתיקת הנחקרים. רק השבוע זוכו שלושה פעילי ימין בבית המשפט המחוזי בבאר שבע באחד מתיקי הדגל של הפרקליטות במאבק ב"תג מחיר". זאת למרות שהם נתפסו ארבעה קילומטרים מכלי רכב שהוצת בכפר מדרום לחברון.

בית המשפט לא האמין למילה של הנאשמים לאחר שלא השמיעו כל גרסה בעת חקירתם ושמרו על זכות השתיקה, אבל למרות זאת זיכה אותם. לפרקליטות לא הייתה ביד ולו ראיה ישירה אחת שקשרה אותם למעשה, על אף שלל מידע מודיעיני שהיה ברשותם. המידע שהביאו אנשי שב"כ המכונים "קרן" ו-"להב" לא תורגם לראיות ממשיות. תיק דומה מצוי בבית המשפט המחוזי בירושלים. שם נאשם צעיר בן 18 בניקוב צמיגים וריסוס כתובות באבו גוש. גם כאן שתק הנאשם בחקירתו והמשטרה התקשתה לאסוף ראיה ישירה. התיק כולו נסיבתי ותלוי ביכולות ההוכחה של פרקליטות מחוז ירושלים בשכנוע בית המשפט.

מימין נחמן טוויטו, משמאל שלמה טוויטו, הנאשמים בהצתה של בית הספר הדו לשוני. יולי 2015. ג'וש בריינר, מערכת וואלה!
"היה שווה את המחיר". מציתי בית הספר הדו לשוני בבית המשפט, בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, ג'וש בריינר
העונש גרם אפילו למבצעים לגחך מול עיני השופט צבי סגל

הרשעתם של שני פעילי ארגון להב"ה בהצתת בית הספר הדו לשוני בירושלים הוא מקרה חריג. ההבדל בין המקרים ברור: הפעילים נפלו בתרגילי החקירה של המשטרה והשב"כ ודיברו. אם היו שומרים על שתיקה, הסיכוי להפללתם היה קלוש. אלא שפה נכנסת הרגל המסיימת של בתי המשפט. על אף שהודו בביצוע המעשים, גזר עליהם בית המשפט עונש קל של עד שנתיים וחצי שנות מאסר. העונש גרם אפילו למבצעים לגחך מול עיני השופט צבי סגל. "היה שווה את המחיר", אמר אחד מהם ביציאתו. האם חקירת הרצח הלילה תהיה שונה? לאור חומרת המעשה, אין ספק שהמשטרה והשב"כ ישקיעו את מירב המאמצים להגיע אל המציתים, אולם כשהעונשים הנגזרים על המבצעים "שווים את המחיר", קיים ספק אם יש מישהו שמורתע מלזרוק בקבוק תבערה אל תוך בית מאוכלס במשפחה עם תינוק.

(עדכון ראשון: 19:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully