וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני נערי גבעות הואשמו בהצתת כנסיית "הלחם והדגים"

ינון ראובני נאשם שהצית בחודש שעבר את האתר הנוצרי הקדוש שלשפת הכנרת מתוך אידיאולוגיה דתית קיצונית. חברו לפשע, יהודה אסרף, נאשם בסיוע לאחר שנתן לו את רכבו. השניים פעלו בהתארגנות שניסתה לפגוע בביקור באפיפיור ונחקרו במסגרת הצתת מתחם הדורמציון

צילום מסך

כתב אישום הוגש היום (רביעי) לבית המשפט המחוזי בנצרת נגד ינון ראובני, בן 20 מאופקים, בגין הצתת כנסיית "הלחם והדגים" בחודש שעבר. יחד עמו, נאשם גם יהודה אסרף, בן 19 מאלעד, בגין סיוע מאחר שנתן לו את מכוניתו לביצוע הפשע. לצד כתב האישום ינקטו צעדים מנהלתיים נגד שלושה חשודים אחרים.

מפרטי כתב האישום עולה כי ב-18 ביוני, סביב השעה 03:30 בלילה, הוצת מבנה במתחם כנסיית הלחם והדגים, אחד מהאתרים הקדושים לנצרות בתחומי מדינת ישראל. על הקיר בזירת ההצתה רוססה הכתובת "והאלילים כרות יכרתון" - ציטוט מתפילת "עלינו לשבח", המתייחס לביטול עבודה זרה. כתוצאה מההצתה נפצעו קל משאיפת עשן שניים מעובדי המתחם ונזק כבד נגרם למבנה.

קצה החוט בחקירה היה מכונית סובארו שחורה שצולמה במצלמת אבטחה באזור הכנסייה. בבקשת המעצר נכתב שסימני הצמיגים נמצאו בדרך עפר סמוך לכנסייה. הדבר הוביל לבדיקת מצלמות אבטחה בתחנות דלק, והנאשם המרכזי, ראובני, נראה ממלא דלק בבקבוק חלב של שני ליטר בתחנת דלק בלטרון – אותו בקבוק שנמצא באזור הכנסייה במרחק של שלושה קילומטרים משם. החקירה התפתחה ובהמשך אף נמצאו כפפות ועליהן DNA של ראובני.

לקריאה נוספת:
מאות הגיעו להזדהות עם הכנסייה שהוצתה: "נמשיך לזרוע אהבה"
אלפים הפגינו מחוץ לכנסיית "הלחם והדגים": "תהיה אינתיפאדה"
עשרות תקיפות, אפס כתבי אישום: למדינה אין פתרון נגד "תג מחיר"?

ינון ראובני ויהודה אסרף אלעד נאשמים בהצתה של כנסיית הלחם והדגים סמוך לכנרת, יולי 2015. ערן גילווארג
פעילות אנטי נוצרית. ראובני ואסרף בבית המשפט, הבוקר/ערן גילווארג

לפי המשטרה מדובר בחמישה צעירים שהפעילו התארגנות המונעת מאידיאולוגיה קיצונית. החברים בקבוצה היו פעילי נוער גבעות. התארגנות זו פועלת מאז 2013 ושואפת לשנות את סדרי המשטר ולקרב את "הגאולה" בכמה שלבים. בין היתר, ההתארגנות הסיתה לפגיעה בנקודות תורפה בישראל. בראש התשתית עומד פעיל מירושלים שהתגורר באחרונה במאחזים ביהודה ושומרון והורחק משם בצו מנהלי בשל מסוכנותו, וכיום מתגורר בצפת.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

ניסו לחבל בביקור האפיפיור ונחקרו בחשד להצתת מתחם הדורמציון

בתחילת הדרך החלו ניצני פעילות של ההתארגנות, שהתמקדו בפעילות אנטי נוצרית. כך הושחת רכוש במנזר דיר ראפת באפריל 2014. זאת ועוד, ההתארגנות ניסתה לחבל בביקור האפיפיור בארץ במאי 2014, אולם הדבר לא הסתייע. בשנה האחרונה החלה התשתית לבצע פיגועי טרור משמעותיים יותר של הצתת בתים פלסטינים מאויישים - בחרבת אבו פלאח ב-23 בנובמבר 2014 ובא-דיראת שבדרום הר חברון בדצמבר 2014.

הנאשם ראובני הורחק כמה פעמים מיהודה ושומרון בצו מנהלי בשל פעילות אלימה נגד ערבים ורכושם, וכן בשל מידע שהצביע על חשד למעורבות ולביצוע כמה הצתות של רכוש וקודשי דת של פלסטינים באזור. הוא נחקר באחרונה במשטרה גם בחשד למעורבות בהצתה במתחם הדורמציון בירושלים בפברואר האחרון והורחק לחצי שנה בצו מנהלי מיהודה ושומרון ומירושלים. שותפו לפשע, אסרף, מתגורר בחצי השנה האחרונה במאחזים של פעילי גבעות.

הצתה בכנסיית טבחה ליד הכינרת, יוני 2015. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
"עבירות רכוש". מבנה הכנסייה לאחר השריפה, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

המקרה פוענח לאחר חקירה של שירות הביטחון הכללי (שב"כ) והיחידה לפשיעה לאומנית של מחוז יהודה ושומרון. החוקרים עצרו חמישה חברי התארגנות אשר על פי החשד עמדה מאחורי פיגוע הצתה זה ופיגועי שנאה נוספים. לצד כתב האישום, ינקטו צעדים מנהלתיים נגד שלושה חברים בהתארגנות.

המעורבים הנוספים בפרשה עם שלושה צעירים, בהם קטין. מרדכי מאייר, בן 18, תושב מעלה אדומים, הורחק באחרונה בצו מנהלי מיו"ש ומירושלים בשל חשד למעורבות בכמה אירועים של הצתת רכוש של פלסטינים באזור. גם הוא נחקר באחרונה בחשד להצתת הדורמציון בפברואר האחרון. חשוד נוסף, משה אורבך, בן 24 מבני ברק, מתגורר בשנים האחרונות במאחזים של פעילי הגבעות והורחק אף הוא בצו מנהלי מיו"ש בשל מעורבותו בהנעה לפעילות אלימה נגד ערבים. הקטין, בן 17 מרמלה, גם הורחק בצו מנהלי בשל מידע לגביו שהצביע על חשד למעורבות באירועים של השחתה והצתה של כלי רכב השייכים לערכים.

עורך הדין איתמר בן גביר מארגון "חוננו", המייצג את הנאשם ראובני, אמר כי גורמי האכיפה מפריזים בחשיבות שהם מייחסים למקרה ופועלים בצביעות. "המשטרה, הפרקליטות והשב"כ התייחסו לתיק הזה כמו אל תיק רצח. כשהוצת גן ילדים בלוד, כשמוצתים בתי כנסת, כשנפגעים בתי קברות - אין שום חקירה. יש תחושה של אפליה, קיפוח ורדיפה. מדובר בעבירה של נזק לרכוש ושב"כ חקר בצורה כל כך אינטנסיבית. להפתעתי כשפוגעים בקודשי ישראל הוא לא חוקר כך. הלקוח שלי עמד בפני חקירה קשה מאוד", אמר.

עו"ד אהרון רוזה, המייצג את הנאשם אסרף, הוסיף: "כתב האישום מייחס ללקוח שלי רק מתן אמצעים לביצוע פשע וקשירת קשר לפשע, כאשר ברור מניסוחו כי למרשי אין קשר להצתה וגם לא הייתה לו ידיעה שעומדת להתבצע כזאת - נתון עובדתי שידוע לי רק היום ואולם לצוות החקירה ידוע בוודאי זה זמן רב. מדובר בהתנהלות לא תקינה, שכן לבתי המשפט השונים בשלבי המעצר הוצגו מצגים שהם למעשה מצגי שווא, תוך הטבעת אופי ביטחוני לחקירה, שאין לו שום בסיס".

מבוכה לשב"ס: הנאשמים "נשכחו" במעצר בשל תקלה טכנית

שני הנאשמים "נשכחו" הבוקר בבית המעצר בשעה שהיו צריכים להיות מובלים לבית המשפט המחוזי בנצרת לדיון בעניינם. לפי הודעת הפרקליטות, שירות בתי הסוהר (שב"ס) לא הביא את העצורים "בשל תקלה טכנית".

הדיון בעניינים נקבע לשעה 08:30. עו"ד בן גביר ביקש להזיז את שעת הדיון בשל המרחק מביתו שבחברון, אולם הבקשה נדחתה ורק עם התייצבות עורכי הדין בבית המשפט התבררה הטעות. "זו חלמאות. לא יכול להיות שיד ימין של המדינה לא יודעת מה יד שמאל עושה. קשה להבין איך בעידן המחשב שוכחים להביא עצורים", תקף בן גביר.

הצתה בכנסיית טבחה ליד הכינרת, יוני 2015. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
"והאלילים כרות יכורתון". הכתובת שרוססה על קיר במבנה הכנסייה, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

לפני כשבועיים נעצרו כמה חשודים בפרשה ההצתה שאירעה בחודש שעבר, בעקבות התפתחות בחקירה הסמויה שניהלו שירות הביטחון הכללי (שב"כ) והיחידה לפשיעה לאומנית במחוז יהודה ושומרון של המשטרה. בית משפט השלום בנצרת האריך מאז את מעצרם. צו איסור פרסום הוטל על יתר פרטי החקירה ועל פרטיהם של החשודים.

לאחר מעצרם הוציאו השב"כ והמשטרה צו חריג המונע מהחשודים מפגש עם עורך דין למשך חמישה ימים. עורכי דינם, אהרון רוזה ועדי קידר, הגישו עררים דחופים לבתי משפט השלום והמחוזי בירושלים נגד הצו. "הצו החריג, אשר מתיר למנוע מעצור מפגש עם עו"ד, שמור לעבירות ביטחון חמורות בלבד ולא לעבירות רכוש כגון בתיק זה", טענו עו"ד רוזה וקידר. רוזה הוסיף: "אני שב ומוחה על השימוש הגורף בנושא איסור מפגש, אמצעי קשה ובלתי-מידתי אשר מיועד לשבירת רוחם של נחקרים, וכאשר העבירה הביטחונית שמודבקת לחקירה היא מלאכותית".

הכנסייה, שנמצאת בסמוך לכפר נחום, הוצתה ב-16 ביוני. על קיר הכניסה נמצא הכיתוב "והאלילים כרות יכורתון". כתוצאה מהשריפה נפגעו שני בני אדם באורח קל משאיפת עשן - תיירת בת 19 ואחד מעובדי המקום, בן 79. נזק כבד נגרם לחדר האירוח ולמחסן של הכנסייה, וחדר התפילה ניזוק מעשן. כוחות הכיבוי הצליחו לעצור את התפשטות האש בטרם אחזה במבנה התפילה העתיק, שבו פסיפס מהמאה החמישית, והמבנה לא נפגע.

(עדכון ראשון: 09:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully