וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: "אם הקונגרס ידחה את הסכם הגרעין, העולם יאשים את ישראל"

25.7.2015 / 0:24

"בעזרת ההסכם, במשך עשר שנים, זמן הפריצה יהיה שנה אחת או יותר. האם ישראל בטוחה יותר כשזמן הפריצה הוא שנה, או חודשיים?", אמר. מוקדם יותר הזהיר מפעולה חד-צדדית של ישראל נגד טהראן: "יהיו לכך השלכות חמורות"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, אמר אתמול (שישי) כי אם הקונגרס האמריקני יצביע נגד קבלת הסכם הגרעין עם איראן, "העולם יאשים את ישראל". לדבריו, עקב כך "ישראל תהיה מבודדת יותר". בנאומו המכון המחקר "המועצה ליחסי חוץ" בניו יורק" האשים את המתנגדים להסכם בכך שהם מאפשרים ל"פחד" ול"אמוציות" להכתיב את שיקול דעתם.

"התחלנו (את המשא ומתן עם איראן) עם זמן פריצה (לפצצה גרעינית) של חודשיים. בעזרת ההסכם, במשך עשר שנים, זמן הפריצה יהיה שנה אחת או יותר. האם ישראל בטוחה יותר כאשר זמן הפריצה הוא שנה, או חודשיים?", שאל קרי את הקהל.

עוד בוואלה!NEWS:
אובמה על איראן: "האם 'משמרות המהפכה' יתחזקו כעת? כנראה שכן"
שחקן הפוקר מהארמון בדמשק מדגים: כך תתחמן איראן את המערב
קרי הגן על ההסכם בסנאט: חסמנו את כל הנתיבים של איראן לפצצה

"שמעתי אנשים אומרים: 'למה שלא פשוט תחריפו את הסנקציות?' אני אגיד לכם למה. כי סין, רוסיה, צרפת, גרמניה והמדינות האחרות לא חושבות שזה דרוש אם החבר'ה האלה (האיראנים) מוכנים לדון ולהגיע להסכם", הוסיף. לדבריו, הסנקציות אמנם הצליחו להביא את איראן לשולחן הדיונים אך נכשלו במניעת התרחבות תכנית הגרעין שלה.

קרי הזהיר כי אם ארצות הברית תיסוג מההסכם, עימות צבאי עם איראן יהפוך למציאותי במיוחד. "נחזור ישר לנקודת ההתחלה, שבה לא היו לנו אלטרנטיבות. איראן מעשירה (אורניום), אין לנו פיקוח, אין לנו דרך לדעת מה הם עושים, ואנחנו לא מונעים את התכנית שלהם. אנחנו נגיע לעימות".

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בשימוע בסנאט על הסכם הגרעין, 23 ביולי 2015. AP
קרי מגיע לדיון בפני ועדת הסנאט, בחמישי/AP

מוקדם יותר הזהיר קרי בריאיון לרשת NBC את ישראל לבל תחליט לתקוף בעצמה את מתקני הגרעין של איראן. "זו תהיה טעות ענקית אם ישראל תנקוט בפעולה חד-צדדית נגד איראן לאחר שנחתם הסכם הגרעין", אמר קרי. לדבריו, לתקיפה כזו "יהיו השלכות חמורות עבור ישראל ועבור האזור כולו ולכן אני לא חושב שזה הכרחי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

קרי אתמול בסנאט: "העסקה חוסמת את כל הנתיבים של איראן לפצצה"

ביום חמישי העיד קרי על הסכם הגרעין בפני ועדת יחסי החוץ של הסנאט. קרי, שיחד עמו העידו גם שר האנרגיה ארסנט מוניץ ושר האוצר ג'ק לו, הותקף בתחילת הדיון בידי. יו"ר הוועדה, הסנאטור הרפובליקני בוב קורקר. קרוקר טען כי קרי "הונה על ידי איראן" במהלך המשא ומתן שהתנהל בין המעצמות לבין טהראן וכי ההסכם יאפשר לאיראן לאסוף בעצמה את הדגימות מהאתר הצבאי בפרצ'ין, אך האחרון השיב לו כי "העסקה חוסמת את כל הנתיבים של איראן לפצצה". קרי הבהיר כי הנשיא ברק אובמה "לא יאפשר" לאיראן לפתח נשק להשמדה המונית.

לדברי קרי, דחיית ההסכם תיתן לאיראן "אור ירוק וגדול" להאיץ את תכנית הגרעין שלה. הוא הדגיש כי אותם המתנגדים להסכם, שאמור להגביל את תכנית הגרעין של טהראן בתמורה להקלה בסנקציות, מעלים חלופות לא-הגיוניות, שאותן הוא כינה "פנטזיות של חדי קרן, שדורשות כניעה מוחלטת של איראן". שר האוצר לו טען בשימוע כי ההסכם לא ימנע מארצות הברית להטיל סנקציות נוספות על איראן בסוגיות של הפרות זכויות אדם.

קרי עוד טען כי "העובדה היא שלאיראן יש עתה ניסיון נרחב בטכנולוגיית מחזור דלק גרעיני", ולכן, הבהיר: "אנחנו לא יכולים להפציץ את הידע שלהם. אנחנו לא יכול להטיל על הידע שלהם סנקציות". שר החוץ האמריקני אמר כי אם הקונגרס ידחה את העסקה שהושגה בווינה, "התוצאה תהיה שההגבלות שהשיגה ארצות הברית" על תכנית הגרעין לא יתממשו. במהלך השימוע ציטט קרי דברים שכתבו במאמר שפורסם בוושינגטון פוסט ראשי השב"כ והמוסד לשעבר עמי אילון ואפרים הלוי, שטענו כי ההסכם טוב לישראל.

(עדכון ראשון: 14:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully