וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכתב המרגש של מנהיג העדה החרדית למי שהציל אותו בשואה

15.7.2015 / 7:30

ניקולס ווינטון זכה לכינוי "שינדלר הבריטי", לאחר שהציל בתקופת הנאצים 669 ילדים, בהם גם יצחק טוביה וייס. הרב, שגילה על כך לאחרונה, לא הספיק לפגוש את וינטון אך שלח מכתב למשפחתו: "אומץ לבו ייזכר לעד"

הרב יצחק טוביה וייס, מנהיג  "העדה החרדית", יולי 2015. ברוך אוביץ, בחדרי חרדים,
"היו בודדים שאזרו עוז להתגבר על האימה". הרב יצחק טוביה וייס/ברוך אוביץ, בחדרי חרדים

הרב יצחק טוביה וייס בן ה-89, מנהיג הזרם החרדי האדוק "העדה החרדית", גילה לפני כחצי שנה כי מי שחילץ אותו בתקופת הכיבוש הנאצי בהיותו בן 12 הוא ניקולס וינטון, יהודי בריטי שיזם את חילוצם של 669 ילדים, רובם הגדול יהודים מצ'כוסלובקיה. וייס תכנן לפגוש אותו בביקורו באנגליה, אך הביקור לא יצא לפועל. לפני שבועיים וחצי הלך וינטון לעולמו והוא בן 106. הרב וייס, שנחשב לדמות חרדית בכירה, שיגר מכתב למשפחתו של וינטון: "גם אם הוא כבר לא נמצא איתנו, זכרונו נמצא עם כל אלה אשר חיים בזכותו".

וינטון, שזכה לכינוי "שינדלר הבריטי", נולד להורים יהודים ממוצא גרמני והתנצר יחד עם הוריו כשהיה צעיר. בשנת 1938, בעת שעבד כסוכן בורסה, הוזמן לפראג על ידי חברו שסייע לפליטים, מרביתם יהודים, שנמלטו מחבל הסודטים שנפל בידי גרמניה הנאצית. וינטון ראה את התנאים הקשים במחנה הפליטים והחליט לפעול כדי להעביר את הילדים היהודים למדינות שיסכימו לקבלם. רוב הילדים נשלחו לבריטניה וכמה נשלחו לשבדיה. וינטון מצא בתים למאות ילדים ובהתחלה אף מימן מכיסו את הדרוש.

לקריאה נוספת:
הסתה מבית: נחשפה רשימת קצינים חרדים המעודדים גיוס לצה"ל
"מטילים אימה": חרדים מנסים למנוע פתיחת בריכה ציבורית בשבת
"לא פחות מהיסטוריה": ביטאון ש"ס פרסם מודעה של מפלגת החרדיות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכתב ששלח הרב יצחק טוביה וייס למשפחתו של ניקולס וינטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז, גילו מקורבי הרב וייס, בהם חיים קוטלר, מבכירי הסופרים של העדה החרדית, כי הוא היה בין מאות הילדים שניצלו על ידי וינטון. המידע הפך לשיחת היום בקרב משפחתו. הם אספו מסמכים ועדויות המוכיחים זאת וחרף גילו המבוגר, הצליחו לתאם בין השניים פגישה, אולם זו לא הספיקה להתקיים. במכתב ששיגר וייס למשפחתו של וינטון הוא הגדיר אותו כ"איש שסיכן את חייו כדי להציל חיים, תוך כדי חירוף נפש".

וייס שיתף במכתבו את סיפור האישי שלו. "הוא הצליח להציל את החיים שלי באופן אישי עם מספר גדול של אנשים אחרים. זכרו הנאצל, אומץ הלב ומסירות הנפש שלו, ימשיכו להיות איתנו לתמיד ובכך תנוחמו", כתב.

"באותה תקופה חשוכה ורוויית שפיכות דמים", הוסיף הרב, "היו אנשים בודדים שאזרו עוז להתגבר על האימה, האיומים והאלימות, כדי לקום ולשמור על האנושיות. אביכם היה באותה אליטה נבחרת, של קומץ אנשים שהייתה להם את האמונה המצפונית והנחושה, להציל מאות ואלפים ממוות בטוח. אני נמלא יראת כבוד מאופיו האצילי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לא רק שהוא סיכן את הכול כדי להציל חיים, הוא גם לא ציפה לאות הערכה או כבוד", הוסיף הרב במכתבו. "במשך עשרות שנים גם אני לא ידעתי מי היה המציל שלי, בגלל הענווה הבלתי רגילה שלו, עד שהסוד התגלה על ידי אחרים. אני וכל המשפחה שלי, ילדים, נכדים ונינים, אשר זוכים לחיות כעת - לא היינו כאן אם לא בזכות אביכם הגדול. פועלו האדיר לא יישכח ויישאר חקוק באותיות זהב לנצח כאחד ממעשי הגבורה העוצמתיים שנרשמו בהיסטוריה".

הרב הוסיף כי אם אחד מבני משפחתו של וינטון יגיע לביקור בישראל, הם מוזמנים להיפגש עמו. "צרו קשר עם המזכיר שלי כדי להיפגש עמי. לפחות תהיה זו הזכות שלי להביע את תודתי לנצר ממשפחתו של המציל שלי", סיכם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"פועלו האדיר לא יישכח ויישאר חקוק באותיות זהב". תעודה מילדותו של הרב/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully