וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברכה אמר למשפחתו "אני יוצא לשאוף אוויר" והתאבד בירייה

כשיצא ראש יאח"ה מביתו הבוקר הוא נראה נסער וטרוד. משפחתו מיהרה לפנות לעמיתו ולחברו הטוב תנ"צ אבי נוימן, והוא דרש לפתוח בסריקות. כעבור עשר דקות נמצאה גופתו. וינשטיין: "היה קצין משטרה הגון". דיווח מאולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן, צילום: מאצ'י הוף

ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), תת-ניצב ברכה, יצא הבוקר (ראשון) מביתו שבמודיעין כשהוא נראה נסער וטרוד. "אני יוצא לשאוף אוויר", אמר כשנפרד מבני משפחתו. סערת הרגשות שבה היה נתון עוררה את חשדם של בני משפחתו, ואלה מיהרו להתקשר לחברו הקרוב תת-ניצב אבי נוימן, ראש מחלקת ההדרכה במשטרה ואיש סודו של ברכה מאז שירתו השניים כקצינים ביחידה המרכזית של תל אביב.

נוימן, שאותו גם שיתף ברכה בימים האחרונים במצוקות שלו, מיהר להתקשר למשטרת מודיעין ודרש לפתוח בסריקות ולבצע איכון למכשיר הטלפון המשטרתי של ברכה. לאחר כעשר דקות נמצאה מכונית הטויוטה של ברכה בסמוך לבית, כשהוא בתוכה, ירוי בלבו וללא רוח חיים.

לזירת ההתאבדות הגיעה כל צמרת פיקוד המשטרה, ובראשם ממלא מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו, וחבריו הקרובים של ברכה, הן בלהב 433 והן במטה הארצי. "זה יום קשה לכולנו, ואנו צריכים לעשות חשבון נפש", אמר גורם בכיר במשטרה.

עוד על ההתאבדות של תנ"צ ברכה:
החוקר שהפך לאימת הפוליטיקאים: מי היה תנ"צ אפרים ברכה?
"אם נתת לי שקל אני שם את ראשי תחת גרדום, מוריד אותו ומתאבד"

פרסומים מכפישים ונידוי מחוגים דתיים - התקופה הקשה של ברכה

ברכה, בן 55, נשוי ואב לארבעה, עבר לאחרונה תקופה לא פשוטה. במקביל למעורבותו בחקירות רגישות, בחשיפות ובגיוס עדי מדינה בשורת פרשות חשובות, הוא נאלץ להדוף גל הכפשות בכלי התקשורת. בשבוע שעבר פרסם יואב יצחק באתר News1 כי עיתונאי "מעריב" אבירם זינו הגיע ביוזמתו למח"ש ומסר התכתבות שלו עם תנ"צ ברכה שבה מסר לו לכאורה מידע על פרשת מעונות ראש הממשלה וחקירה פלילית נגד שרה נתניהו, דבר שהתברר כלא נכון. האתר כינה את ברכה "מסוכן לציבור", אף שמח"ש כלל לא זימנה את ברכה לחקירה, ובמחלקה טוענים כי הבדיקה לא העלתה ממצאים פליליים כלל.

תת ניצב אבי נוימן מחוץ לביתו של אפרים ברכה, מודיעין. ראובן קסטרו
חברו של ברכה, תנ"צ אבי נוימן/ראובן קסטרו

הפרסומים נגד ברכה, שהאשימו אותו ללא סיוג בשחיתות, לא התמקדו בו בלבד, ושמו למטרה גם את אחיו ואת בנו. ברכה שקל תחילה לתבוע את יצחק תביעת לשון הרע, אולם בהמשך החליט שלא לעשות זאת. בשלב מסוים, לאחר שבג"ץ דחה על הסף עתירה שהוגשה בדרישה לפתוח נגדו בחקירה פלילית, הסכים ברכה להתראיין בנושא, על מנת לנקות את שמו ולהסביר שנאלץ לדווח על השוחד שמסר לו הרב יאשיהו פינטו בלב כבד. עם זאת, במשטרה לא נתנו לו אישור להתראיין ונמנעה ממנו האפשרות להציג את הצד שלו.

נוסף על כך, לאחרונה הקימו חסידיו של הרב פינטו עמוד פייסבוק ששמו "צדק תרדוף - למען האדמו"ר פינטו", ובו כתבו, בין היתר, כי גרר את הרב פינטו לפרשת השוחד שבגינה נגזר על הרב עונש מאסר. לאחר הפרסומים על חקירת מח"ש, הם חגגו: "סופו של ברכה במשטרה קרוב מאי פעם".

מחוץ לביתו של אפרים ברכה, מודיעין. ראובן קסטרו
אבל מחוץ לביתו של ברכה/ראובן קסטרו

מלבד ההאשמות בשחיתות, פורסם בתקשורת כי ברכה אינו נמצא ביחידה בשבועות האחרונים וכי הוא עובד באופן חלקי בלבד. זאת אף שהסיבה להיעדרותו הייתה חופשה משפחתית.

מאז הסגיר את הרב פינטו נודה מכל מסגרת דתית, כולל קהילתו. כל ניסיון לטהר את שמו בקרב חוגים דתיים לא צלח, ומקורביו מספרים שזה גם היה אחד הגורמים למצב הנפשי הירוד שבו היה נתון בשבועות האחרונים. לפי מקורביו, הוא הסתגר בביתו והמעיט לדבר עם אנשים. "הוא במצב נפשי קשה, על סף הניסיון לפגוע בעצמו", סיפרו מקורביו בתקופה האחרונה. לאחר הפרסומים סיפרו המקורבים כי ברכה אמר: "פינטו לא יירגע עד יום מותי". במשטרה ובסביבתו של הרב מפנים אצבע מאשימה כלפי התקשורת: "אתם הרגתם אותו בגלל הפרסומים ובגלל ההדלפות מהרב פינטו. מילים הורגות", אמר קצין בכיר במשטרה.

ניצב בנצי סאו לביתו של אפרים ברכה, מודיעין. יותם רונן
ממלא מקום המפכ"ל בנצי סאו מגיע לזירה/יותם רונן

במשרד המשפטים פרסמו הודעה בעקבות האירוע ובה נמסר כי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, פרקליט המדינה שי ניצן ופרקליטות המדינה כולה "מרכינים ראש למשמע הידיעה על מותו. תנ"צ ברכה היה קצין משטרה הגון וברוך כישרונות, אמיץ ומסור בכל מאודו לשלטון החוק. במשך שנים הוא שירת בשורות המשטרה במגוון תפקידים והיה ממובילי המאבק בשחיתות השלטונית ובפשיעה בכללותה". עוד צוין בהודעה כי היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה עבדו בשיתוף עם ברכה שנים ארוכות בתיקים רגישים וקשים מאין כמותם. "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה משתתפים באבלה העמוק של המשפחה ושל משטרת ישראל", נמסר.

עורכת הדין של ברכה, אפרת נחמני בר, סיפרה כי לא דיברה עמו בחודש האחרון. "אני חושבת שהיום הזה הוא יום קשה מאוד לשלטון החוק במדינת ישראל", אמרה עו"ד נחמני בר, "משום שהעובדה שקצין כמו ברכה בסופו של דבר כרע תחת מסכת הלחצים ההכפשות וניסיונות הסיכול הממוקד שהיה נתון להם תקופה ארוכה חייבת להטריד כל אדם שחפץ במשטרה לוחמת ללא חת בעלת יושרה ללא פגם ממש כפי שתנ"צ ברכה היה". היא אמרה כי התרשמה ששורת גורמים בעלי אינטרס ברור חברו ויצרו סביבו "טבעת מתהדקת" והוסיפה: "לעתים דווקא אנשים ישרי דרך מתקשים במיוחד להתמודד עם מסכת כל כך קשה של הכפשות ושל רמיסת שמם הטוב".

גלי גינת השתתפה בהכנת הידיעה.

תת ניצב אפרים ברכה התאבד סמוך לביתו במודיעין, יולי 2015. ראובן קסטרו
תת ניצב אפרים ברכה התאבד סמוך לביתו במודיעין, יולי 2015/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully