וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומיים למשאל העם ביוון: המבוססים אומרים כן, העניים - לא

המרוץ הצמוד, שרק הולך ומחריף, חושף את הפצעים הפתוחים בחברה, בין אלה שתומכים בקבלת חבילת הסיוע של האיחוד האירופי למתנגדים. שר האוצר במסר לגרמניה: "מוכן לשכוח את כל מה שקרה בשביל להגיע לעסקה". שליח וואלה!NEWS מדווח מיוון

עריכה: ניר חן

(צפו בדיווח לאולפן וואלה!NEWS, אתמול)

"האירו טוב רק למדינות העשירות, כמו גרמניה וצרפת"

ביום שלאחר נאומו הדרמטי של ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס, שבו האשים את "אירופה הדמוקרטית" בכך שהיא לא מאפשרת "זמן ומרחב" לעם היווני לערוך את משאל העם, הקמפיינים של מחנה ה"כן", שתומך בקבלת תכנית הסיוע שהציע האיחוד האירופי, ומחנה ה"לא" המתנגד, מגיעים לשיא. ברחובות אתונה הורגשה העלאת ההילוך לקראת משאל העם ביום ראשון.

תוצאת משאל העם עוד רחוקה מלהתבהר, אולם הנזק שהוא גרם לחברה ביוון מורגש היטב. הפילוג החריף חושף את הבדלי המעמדות ביוון. מחנה ה"לא" מורכב בעיקר מאזרחים משכילים פחות וממעמד סוציו-אקונומי נמוך, ואילו מחנה ה"כן" מורכב מהאוכלוסייה המשכילה והאמידה יותר. בהתאם לכך, קמפיין ה"לא" מורגש הרבה יותר ברחובות, בעמדות חלוקה בכיכרות המרכזיים ובתחנות הרכבת התחתית ובשלטים ברחבי הערים. קמפיין ה"כן", התומך בעמדת האיחוד האירופי, מורגש הרבה יותר ברשתות החברתיות. תוך יומיים, חשבונות הטוויטר והפייסבוק של הקמפיין זכו ליותר מ-5,000 עוקבים.

עוד בוואלה חדשות:
הקורבנות השקופים של המשבר הכלכלי ביוון
"פרישה מגוש האירו או לא - רק שיחליטו": באתונה מאסו בחוסר ודאות
ראש ממשלת יוון מתעקש: נקיים את משאל העם כרגיל

הפגנה פרו-אירופית בכרתים, יוון, יולי 2015. רויטרס
"כן". מפגין בכרתים, אתמול/רויטרס

סקר שפורסם שלשום, לפני הנאום החריף של ראש הממשלה, חוזה 47% ל"כן" ו-43% ל"לא". נדמה שהמתלבטים יכריעו את הכף, אולם תומכי ה"כן" מתחזקים בימים האחרונים, מאז סגירת הבנקים וההגבלה על משיכת כסף מזומן. התסכול והייאוש גוברים, ומופנים כלפי ציפראס. אותו היוונים יכולים להחליף, אולם את מרקל – לא.

"ההתנהלות של ציפראס מבישה"

באיחוד האירופי הגיבו לדבריו של ציפראס, שטען כי "ניצחון של ה'לא' יחזק את עמדתנו במשא ומתן, ויאפשר לנו להגיע לעסקה טובה יותר עם גוש האירו", והבהירו כי לראייתם, המצב הוא הפוך לגמרי. מנהיגי מדינות האיחוד שבו ואיימו כי יוון תצא מגוש האירו, ונדמה כעת כי אין דבר שקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועמיתיה רוצים יותר מלהיפטר מממשלתו של ציפראס. סגנה של מרקל, זיגמאר גבריאל, אף תיאר את ראש הממשלה היווני ואת שר האוצר יאניס ורופקיס כגורמים ש"אי אפשר להאמין להם ולסמוך עליהם".

שר האוצר של יוון יאניס ורופקיס ביציאה ממשרדו באתונה, יולי 2015. רויטרס
"אי אפשר להאמין להם ולסמוך עליהם". ורופקיס, שלשום/רויטרס

במסגרת הקמפיין הממשלתי לעודד את הציבור היווני להצביע "לא", ורופקיס טען כי יתפטר אם ה"כן" ינצח במשאל העם. עם זאת, הוא טען כי עם ניצחון של ה"לא", הממשלה "מוכנה לשכוח את כל מה שקרה עד כה, בשביל להגיע לעסקה כבר ביום שני". לדבריו, "אנחנו מוכנים לקבל גזרות קשות ולעשות צעדים מחמירים במשק, בתנאי שילכו לקראתנו ולא נגיע שוב למשבר שבו שקענו לפני כמה חודשים".

"ההתנהלות של ציפראס מבישה", טען פייתון, כלכלן יווני שמתכנן להצביע "כן". לדבריו, "נכון שהאירופים מתייחסים אלינו בצורה מגעילה, אבל אנחנו יוון, מדינה פתוחה וחברה חופשית שמייבאת ומייצאת רעיונות לצד סחורות. אנחנו לא קוריאה הצפונית או אלבניה, וציפראס לוקח אותנו לכיוון הזה. אסור לנו לחזור אחורה ולהיסגר".

"איך בדיוק אני אמור להצביע כשאין לי מושג מה יקרה ביום שאחרי?"

פייתון סיפר כי הוא מרחם על הצעירים במדינה, שיצטרכו להחזיר את כל ההלוואות שלקחו ממשלות יוון. לדבריו, "אנחנו חייבים לדון עם האירופים ולהישאר עם האירו. זו בכל זאת הציוויליזציה הכי דמוקרטית ופתוחה, ואנחנו שייכים אליה".

בניגוד אליו, יאניס, שחילק פליירים של קמפיין ה"לא" ביציאה מתחנת הרכבת התחתית אטיקי באתונה, הבהיר: "אני רוצה לחזור לדרכמה. אני רוצה שנתחיל לבנות מאפס כלכלה חדשה משלנו". לטענתו, "נמאס לנו להיות שק החבטות של גוש האירו וכל הזמן להיות חייבים לו ומחויבים להוראותיו. האירו טוב רק למדינות העשירות, כמו גרמניה וצרפת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נמאס לנו להיות שק החבטות של גוש האירו". פליירים של תומכי ה"לא"/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, לא מעטים בציבור היווני מתקשים להבין מי יהיו ההשלכות של תוצאה כזאת או אחרת. "אני לא יודע על מה מצביעים", אמר ואלאדיס, סטודנט לאדריכלות. "על הישארות בגוש האירו? הישארות באיחוד האירופי? על שיפור תנאי תכנית הסיוע? האם ראש הממשלה ילך אם ה'כן' ינצח? איך בדיוק אני אמור להצביע כשאין לי מושג מה יקרה ביום שאחרי?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully