וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על מח"ט כפיר: "התיעוד צריך להדליק נורה אדומה"

14.6.2015 / 20:35

המח"ט הטיל על שניים מהחיילים שתועדו מכים פלסטיני בג'ילזון 28 ימי מחבוש. חייל שלישי נידון ל-30 ימי ריתוק. באוגדת איו"ש מתחו ביקורת על העונשים הקלים שקיבלו החיילים, בהשוואה לנזיפה החמורה שקיבל המ"פ

צילום: פלסטין.טי.וי

(תיעוד: חיילי צה"ל מכים פלסטיני במהלך הפרת הסדר בג'ילזון, שישי האחרון)

מח"ט כפיר, אלוף-משנה אשר בן לולו, ערך הבוקר (ראשון) תחקיר לתקרית שאירעה שלשום במחנה הפליטים ג'ילזון שליד רמאללה, ובמהלכה תועדה הכאתו של אחד המפגינים בידי חיילים. בתחקיר לקחו חלק מפקד הגדוד וכלל המעורבים באירוע. המח"ט קבע בתום התחקיר כי עצם קיום המעצר היה נכון ולגיטימי, אך הדרך שבה התבצע הייתה שגויה. עוד קבע כי אופן ההתבטאות של אחד הלוחמים אינו תואם את ערכי צה"ל ואת ההתנהגות המצופה מחייל בצה"ל.

אל"מ בן לולו החליט להתחשב בנסיבות ולהטיל על החיילים עונשים קלים - החייל אשר נצפה מקלל את הפלסטיני נשפט על ידי מפקד הגדוד ל-30 ימי ריתוק, ושני החיילים שנצפו "מפעילים כוח לא מידתי" במהלך המעצר נשפטו ל-28 ימי מחבוש על תנאי. עם זאת, כשבחן המח"ט את תפקודו של מפקד הפלוגה שנכח בחלק מהאירוע בשטח, הוא בחר להחמיר ולנזוף בו – דבר הגורר השלכות משמעותיות על עתידו של המ"פ.

עוד בוואלה חדשות:
הפלסטינים נגד הדוח של ישראל: "ביצעה פשעי מלחמה לעיני המצלמות"
הסתדרות הרופאים נגד ההזנה בכפייה: "נורה לרופאים שלא לציית"
אחרי כשמונה חודשים: חללית המחקר "פילאי" שלחה אות חיים

גורמים באוגדת איו"ש אמרו הערב כי המח"ט בחר להחמיר עם המ"פ מאחר ונמצאו ליקויים בתפקודו בכול הנוגע לפיקוד על הלוחמים ולהכנות למשימה. כמו כן, נמצא כי לא תפקד ברמה המקצועית שהייתה מצופה ממנו בזמן האירוע, כולל שליטה בכוח, ולאחר האירוע.

חיילי צה"ל מכים פלסטיני בכפר ג'ילזון בסמוך לרמאללה, 12 ביוני 2015. טוויטר, צילום מסך
"המעצר התבצע בצורה שגויה". התקרית בג'ילזון, שלשום/צילום מסך, טוויטר

גורם באוגדת איו"ש מתח ביקורת על העונשים הקלים שניתנו לחיילים. "אם הדיווח לא היה יוצא בכלי התקשורת הפלסטינים, הוא לא היה מגיע לשולחן המח"ט כמו שקרה בפועל, וזה אמור להדליק נורה אדומה", אמר. "השאלה היא אם נזיפה למ"פ אמורה להעביר את המסר לשאר הקצינים שמתמודדים עם הפרות סדר כל שבוע. אנחנו עומדים בפתח של מערכת דה-לגיטימציה ומצופה מהמפקדים בשטח לגלות רגישות לנושאים דומים. למצלמות בשטח יש כוח הרסני".

למרות שעל הלוחמים הוטלו עונשים קלים במיוחד, לוחמים אחרים מתחו ביקורת על החלטת המח"ט. "לנזוף במ"פ ולרתק לוחם או להכתים לוחמים אחרים בעונש על תנאי זו בושה", ציינו כמה לוחמים. "הייתה אלימות של הפלסטינים. המ"מ נפצע ולוחמים יכלו למות. לא הכול צולם במצלמות. זה לא היה פלסטיני תמים".

עם כניסתו של אל"מ בן לולו לתפקיד מפקד החטיבה הוא הנהיג יד קשה בכול הקשור לסוגיות ערכיות. זאת, בין היתר, בעקבות אירועים קודמים והשם הרע שדבק בחטיבה. כדי להמחיש את קלות העונש שהוטל על הלוחמים, נזכרו הערב גורמים בחטיבה כי המח"ט החליט לפני כשנתיים להדיח לוחם על בעיטה בפלסטיני במהלך פעילות מבצעית.

חיילי צה"ל מכים פלסטיני בכפר ג'ילזון בסמוך לרמאללה, 12 ביוני 2015. טוויטר, צילום מסך
"זה לא היה פלסטיני תמים"/צילום מסך, טוויטר

מהחקירה שערך המח"ט עולה גם כי מדובר בהפרת סדר אלימה שנמשכה כמה שעות, ובמסגרתה הושלכו לעבר הלוחמים בקבוקי תבערה, סלעים ואבנים. במהלך האירוע אף נפצע מפקד מחלקה מזריקת אבן שפגעה בפניו ופונה עם חשש לסדק בארובת עינו. החקירה העלתה כי האדם המתואר בסרטון ניגש לחיילים בניסיון לעורר פרובוקציה, ולאחר שלא נענה לקריאותיהם של החיילים לעצור - ואף אחז בנשקו של אחד המפקדים - הם החליטו להפעיל כוח על מנת לעצור אותו.

תיעוד האירוע פורסם ברשת "פלסטין טי.וי", ובו נראים חיילי צה"ל כשהם מכים את אחד הנוכחים. בשלב מסוים, ארבעה חיילים נראים מכים יחד את הפלסטיני ואחד מהם מקלל אותו. גם בכלי תקשורת פלסטיניים נוספים דווח על העימותים הקשים בין הצדדים.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 17:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully