וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרוזים מתגייסים למען אחיהם שבסוריה: "כמו צו 8"

14.6.2015 / 7:49

הדיווחים שמגיעים מבני משפחותיהם מעבר לגבול, לפיהם אסד נטש אותם בהר הדרוזים, מדאיגים את בני העדה. הם פועלים לגיוס כסף, ולצד פנייה לישראל נפגשו עם נציגי צבא מארה"ב: "נגן עליהם בלי היסוס"

צילום: ד"ר משהור ספא

הטבעת ההולכת ומתהדקת סביב צווארם של הדרוזים בסוריה מגיעה לנקודת רתיחה חדשה ומתסיסה בהתאמה את אחיהם בישראל. למרות הטבח ב-22 הדרוזים באזור אידליב שבצפון סוריה על ידי ארגון ג'בהת א-נוסרה, עיניהם של הדרוזים בישראל נשואות בחרדה בעיקר להר הדרוזים ולבירתו סוו'דה שבדרום סוריה, שם נמצא הריכוז הגדול בעולם של בני העדה. הם פועלים בכמה חזיתות, כשבין השאר מנסים לגייס תרומות לסיוע הומניטרי, מגבשים תמיכה בינלאומית ובד בבד מקיימים מתחת לפני השטח מגעים עם גורמי ביטחון בכירים בישראל.

"מדיניותה המוצהרת של ישראל היא שהיא לא מתערבת בנעשה בסוריה ואנחנו מקבלים את זה בהבנה ובאהבה. גם אנחנו לא מתערבים אבל יש לנו קווים אדומים", אומר השר לשעבר סאלח טריף. "אנחנו פועלים עכשיו כעדה, כישות דתית להגנה על האחים שלנו. אנחנו נמצאים במצב 'הכן', ממש כמו צו 8, כך שאם יהיה משהו שיחייב את ההתערבות שלנו, אנחנו לא נהסס ונעשה את זה".

לדברי טריף, בארץ ישנן "הרבה משפחות שהגיעו לכאן לפני 1948 מהר הדרוזים שיש להן שם קרובי משפחה ממעגל ראשון. אם יהיה צורך לחצות את הגבול כדי להגן על הילדים והנשים שם, נעשה את זה בלי היסוס. זה קרה במלחמת האזרחים בלבנון כשהיו עימותים בין הדרוזים למארונים וכאן זה עלול להתרחש בעוצמה גדולה יותר".

עוד בוואלה!NEWS:
"גיהנום משפטי": המסלול המפרך בדרך לאזרחות ספרדית
נתניהו בשיחות סגורות: מגבה את ההחלטה להשעות את ח"כ חזן
חיילים טורקים תועדו צופים באנשי דאעש מונעים מפליטים לברוח

הפגנה של הדרוזים בישראל למען אחיהם בסוריה. באדיבות ד"ר משהור ספא, תמונות גולשים
הפגנת הדרוזים בצפון למען אחיהם בסוריה, אתמול/תמונות גולשים, באדיבות ד"ר משהור ספא

הר הדרוזים נמצא בסמוך למשולש הגבולות בין סוריה, ירדן וישראל - באזור חמת גדר. לדברי השר לשעבר סאלח טריף, בהר הדרוזים חיים יותר מ-600 אלף דרוזים ועוד כ-180 אלף פליטים, ביניהם גם סונים ונוצרים שברחו אליו במהלך מלחמת האזרחים. זאת מאחר שהיה מוגן יחסית ליתר האזורים ונותר בשליטתו של אסד בו תומכות עדות המיעוטים בסוריה.

הטבח והדאגה הגוברת מהאיום על ההר הוציאו אתמול (שבת) אלפים מבני העדה לרחובות בכמה כפרים בגליל ובכרמל. מכל כפר יצאו קריאות שונות. חלקם דרשו שממשלת ישראל תתערב צבאית ותציל את הדרוזים בסוריה, אחרים ביקשו שבוגרי היחידות הקרביות בצה"ל יחצו בעצמם את הגבול להגן על אחיהם במדינה השכנה. נוסף על כך, היו גם כאלה שביקשו להביע תמיכה וסולידריות עם אחיהם מעבר לגבול.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

ריכוזי הדרוזים בסוריה

"הדרוזים נותרו על ההר כמעט לבדם מול דאעש וג'בהת א-נוסרה כשהם מצוידים בתחמושת דלה ביותר"

בחודשיים האחרונים החלו הארגונים "המדינה האיסלאמית" (דאעש) וג'בהת א-נוסרה לכתר את הר הדרוזים ממערב וממזרח. לפני כחודש אירע הקרב הראשון בין אנשי דאעש לדרוזים על ההר, שבסיומו הצליחו הדרוזים להדוף את אנשי "המדינה האיסלאמית", לא לפני שאיבדו בקרב חמישה מבני העדה. בשבועיים האחרונים החל אסד להסיג את כוחותיו מהאזור והדרוזים - לדברי בני משפחותיהם החיים בישראל - נותרו לבדם, ללא כל הגנה ועם תחמושת קלה ומועטה ביותר.

"המשפחה שלי גרה בסוו'דה שבהר הדרוזים ודיברתי איתם בפעם האחרונה היום בבוקר. באזור הזה שלטו עד לאחרונה דיביזיה 52 ויחידת העלית 15 של צבא אסד, אבל דאעש הצליח להשתלט עליהם", סיפר אתמול ד"ר משהור ספא מהכפר הדרוזי סמיע שבגליל המערבי, החרד לגורל קרובי משפחתו. "בשבועיים האחרונים אסד הוציא משם את הציוד הצבאי הכבד הכולל טנקים, טילים ומטוסים, הוא פינה את המוזיאון ההיסטורי בסוו'דה ורוקן את כל הבנקים של המשטר. בפועל הדרוזים נותרו על ההר כמעט לבדם מול דאעש וג'בהת א-נוסרה כשהם מצוידים בתחמושת דלה ביותר. בגלל שהאזור הזה היה בשליטת אסד והוא עדיין נחשב כזה, חוקי המדינה תקפים על ההר ובמסגרתם חל איסור על החזקת כלי נשק פרטיים".

"אסד רוצה לנקום בהם"

ביום שישי הצליחו הדרוזים להדוף את ניסיונותיהם של הארגונים האיסלאמיסטיים. יום לפני כן נפלו לראשונה פצמ"רים בשכונות בלב ליבה של בירת ההר סוו'דה. אחד הפצמ"רים גרם למותו של שיח' דרוזי בן 85. כמו במרבית הקרבות הקשים שליוו את מלחמת האזרחים, גם כאן קיימות גרסאות סותרות באשר לזהות היורים. לדברי ד"ר ספא, בני משפחתו סיפרו כי דאעש וג'בהת א-נוסרה קיבלו אחריות על ההפגזה, אבל משפחות אחרות שגרות על ההר מאמינות דווקא בגרסה אחרת.

לוחמי ג'בהת א-נוסרה בעיר אריחא, צפון סוריה, 29 במאי 2015. רויטרס
אנשי ג'בהת א-נוסרה בעיר אריחא בצפון סוריה/רויטרס
"מי יכול לשגר מתוך סוו'דה? רק הכוחות של אסד"

"דיברנו היום עם ההורים של אשתי שגרים בסוו'דה בשכונה שבה נפלה אחת מפצצות המרגמה", סיפר בסוף השבוע א' ממג'דל שמס, שביקש לטשטש את זהותו מחשש לשלום משפחתו. "אבל מי הפיל את הפצצה הזאת? משטר אסד בעצמו. התושבים שם אומרים שהשיגור היה מתוך סוו'דה. מי יכול לשגר מתוך סוו'דה? רק הכוחות של אסד. ולמה זה קורה? כי אסד רוצה לנקום בהם. יש היום בהר הדרוזים 30 אלף אזרחים שחלקם ערקו מהצבא שלו וחלקם הם סרבני גיוס. הם עשו את זה עוד לפני האיום הממשי שהחל על הר הדרוזים מטעמי מצפון. הם הגיעו לשלב שבו הם אומרים שהם לא מוכנים להגן יותר על משטר אסד. הם אמרו לאסד שהם רוצים להגן רק על הר הדרוזים במידת הצורך. עכשיו הם משתמשים בנשק שהיה להם מהשירות הצבאי כדי להגן על עצמם".

כומר מסמיע תורם במבצע ההתרמה של הדרוזים בישראל למען אחיהם בסוריה. באדיבות ד"ר משהור ספא, תמונות גולשים
"האווירה שם מאוד מתוחה". כומר מסמיע תורם במבצע ההתרמה, אתמול/תמונות גולשים, באדיבות ד"ר משהור ספא

בשבועות האחרונים החלו כפרי הדרוזים בגליל, בכרמל ובגולן לגייס תמיכה בינלאומית. לפני שבוע נפגשו השיח' מועפק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל והשר לשעבר טריף עם נציגים מדיניים וצבאיים בשגרירות ארצות הברית בישראל. בפגישה ביקשו השניים מארצות הברית תמיכה בהדיפת דאעש מהר הדרוזים. ביום שישי שבו השניים מפגישה אחרת שקיימו עם גורמים מדיניים וצבאיים בכירים בעמאן שבירדן. על פי גורם המעורה בפרטים, הצליחו השניים לגייס את תמיכתם. הגורם הוסיף כי הירדנים הבטיחו לשתף פעולה עם העדה לצורך שמירה על ההר הן באמצעות קשריהם עם צבא סוריה החופשי והן באמצעות קשריהם עם השבטים הבדואים היושבים בחוראן שבשיפולי ההר.

"הר הדרוזים נמצא בסמוך לגבול עם ירדן והוא חוצץ בינה לבין סוריה לאורך כ-70 קילומטרים. לירדן יש אינטרס אסטרטגי, כי אם דאעש יכבוש את הר הדרוזים אז הוא יישב על הגבול הירדני ויאיים על היציבות שלהם", הסביר הגורם. "לירדנים יש אינטרס אסטרטגי שהר הדרוזים יישאר ניטרלי וימשיך לחצוץ בינם לבין דאעש ויתר הארגונים האיסלאמיסטיים הקיצוניים. מעבר לזה שלממלכה ההאשמית יש קשר היסטורי עם הדרוזים והיא רוצה לשמר אותו. המנהיג הדרוזי אל אטרש שנלחם נגד המנדט הצרפתי, קיבל בירדן מקלט אחרי שהוא הותקף על ידי הצרפתים".

"האווירה מאוד מתוחה"

נוסף על התמיכה הבינלאומית, מנסה ההנהגה של העדה הדרוזית לגייס תרומות כדי לסייע לאחיהם, בעיקר בציוד הומניטרי. "אנחנו מארגנים להם כספים גם כדי שהם יוכלו לקנות בו נשק כדי להגן על עצמם. זה מרגש לראות איך כאן בישראל יש אחווה בין העדות והדתות. בנוסף לדרוזים, בכפר סמיע חיים גם נוצרים ומוסלמים. יחסי השכנות והאחווה בינינו גרמו לרבים מהם להתגייס ולתרום למען האחים שלנו", אומר ד"ר ספא. "על חלק מהנשק שאסד השאיר שם הם הצליחו להשתלט, אבל זה לא יספיק להם. האווירה שם היא מאוד מתוחה ואי אפשר לדעת מתי הארגונים האיסלאמיסטיים הקיצוניים יתקיפו אותם ומה יהיה היקף המתקפה".

הפגנה של הדרוזים בישראל למען אחיהם בסוריה. באדיבות ד"ר משהור ספא, תמונות גולשים
"אם דאעש יכבוש את הר הדרוזים אז הוא יישב על הגבול הירדני". הפגנת הדרוזים בצפון, אתמול/תמונות גולשים, באדיבות ד"ר משהור ספא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully