וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת יוצאי אתיופיה: יותר מעשרה מפגינים נעצרו

מאות שוטרים אבטחו את ההפגנה בתל אביב, סמוך לעזריאלי. מהמשטרה נמסר כי חוקרים מפרשה 512 הובאו לתגבור הכוחות. בין המפגינים כאלו הקוראים לנהוג באלימות: "חייבים שהאירוע יצא משליטה"

צילום: יותם רונן, מאצ'י הוף, עריכה: ליאור קירשנר

כ-200 יוצאי אתיופיה הפגינו אמש (רביעי) סמוך למגדלי עזריאלי שבתל אביב וחידשו את מחאתם. המפגינים אמרו כי הם נחושים להמשיך עד שלא ייענו דרישותיהם. "אם צריך – נשבית את תל אביב גם היום", סיפרה אחת המפגינות. בין היתר, נשאו המפגינים שלטים עם הכיתוב "אל תתנו זכות לגזענות" וצועקים "שוטר אלים צריך להיות בפנים". יותר מעשרה מפגינים נעצרו.

במהלך ההפגנה פרצו עימותים בין המפגינים לשוטרים. המוחים פרצו את מחסום המשטרה והחלו לחסום את דרך בגין לכיוון צפון, ובתגובה המשטרה חסמה את הגישה למקום. ניצב בנצי סאו הורה לשוטרים, בהם כוחו יס"מ ומג"ב, לפנות בכוח את המפגינים. השוטרים, מצוידים באלות קסדות וציוד לפיזור הפגנות, הקיפו את המפגינים במטרה להדוף אותם חזרה למדרכה.

המשטרה חסמה לתנועה את הירידה לנתיבי איילון צפון במחלף השלום, ופתחה אותה כעבור זמן קצר. לפי המשטרה, עשרות בלשים וחוקרי היחידה המרכזית (ימ"ר) תל אביב, שעובדים בימים אלו על בדיקת החשדות בפרשה 512, הובאו לתגבור הכוחות.

"האם השלטון היהודי יכול לעשות מעשה כזה ולהמשיך באפליה כנגד הקהילה האתיופית? עובדי משרד הקליטה התעלמו מאתנו", סיפרה סלהואדגו, אחת המפגינות. "התקבלו כל מיני איומים מצד המשטרה וכוחות מתוגברים לא יעצרו את המוני החבר'ה, שעושים את דרכם לכאן".

לקריאה נוספת:
"הנשירה הסמויה" של יוצאי קהילת אתיופיה ממערכת החינוך
התקשורת בעטה לנו בבטן הרכה | דעה
מאות יוצאי אתיופיה הפגינו בת"א: נבלם ניסיון לחסום את איילון

הפגנת בני העדה האתיופית, 3 ביוני 2015. מגד גוזני
הפגנת בני העדה האתיופית, 3 ביוני 2015/מגד גוזני

טרם ההפגנה פרסמה המשטרה כי להערכתה, גורמים קיצוניים בקרב המפגינים מסיתים לאלימות ועל כן נקבע כי מאות שוטרים יאבטחו אותה. גורם במשטרת תל אביב אמר כי הם לא מתכוונים לאפשר התפרעויות, מעשי ביזה ותקיפת שוטרים, כפי שאירע בהפגנה הגדולה במרכז תל אביב בתחילת החודש שעבר, שבה נפצעו עשרות בני אדם. "ננקוט ביד קשה כלפי מי שיפר את החוק", אמר.

במהלך היום פורסמו ברשתות החברתיות הודעות של בני העדה המזדהים כמארגני ההפגנה. בהודעות הם דרשו מבני העדה להגיע לתל אביב כדי להפגין ולבצע פעולות אלימות במסגרת המחאה. בין היתר, הם קראו לבצע מעשי ביזה, לתקוף אזרחים ושוטרים ולחסום כבישים. "חייבים שהאירוע יצא משליטה", כתב אחד המארגנים. "לפוצץ ולברוח, להתיש את אימא שלהם. חייבים להכאיב חזק – הכאב הכי חזק הוא להכות אזרחים ולגרום למלחמת גזעים".

הפגנת בני העדה האתיופית, 3 ביוני 2015. מגד גוזני
ההפגנה בתל אביב, אמש/מגד גוזני

בשל החשש מהפגנה אלימה הורה מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב סאו, להסית כוחות גדולים של המשטרה, המשתתפים בתרגיל פיקוד העורף השנתי, כדי לאבטח את ההפגנה. נוסף לכך, קיים ניצב סאו ישיבת הערכת מצב עם גורמי המודיעין של המחוז וכן עם מפקדי המרחבים. "התמונה המודיעינית שמצטיירת מדאיגה ולכן נערכנו בהתאם", אמר גורם במשטרה.

דוברת מחוז תל אביב במשטרה, סגן-ניצב הילה חמו, אמרה לוואלה!NEWS כי "המשטרה מאפשרת מחאה לגיטימית, אך לא תאפשר הפרעות סדר, פגיעה באזרחים ושוטרים או רכוש. ננקוט אפס סובלנות למי שינהג באלימות או ינסה להפר את הסדר הציבורי".

"עדה שלמה תשא באחריות?"

לאחר שנודע על חידוש מחאת יוצאי אתיופיה, קיבלה ענבר, ממארגנות ההפגנה, שיחת טלפון מאיימת. הדובר בצד השני הזדהה כשוטר וניסה להביא לביטול ההפגנה.

שוטר: ענבר?

ענבר: כן.

שוטר: מדבר קצין אג"ם בתל אביב. אנחנו עוקבים אחרי ההתנהלות, אני שואל עוד פעם אם אתם רוצים להגיש בקשה מסודרת כי זו הפגנה לא מאורגנת ואתם תשאו באחריות פלילית.

ענבר: מי יישא באחריות פלילית, עדה שלמה? עדה שלמה מארגנת את זה. עדה שלמה שכואב לה מהבטחות.

שוטר: בסדר, מי שבשורה הראשונה הוא בין המובילים, זאת את, ואת תשאי באחריות פלילית.

ענבר: מי אמר שאני מובילה? עדה שלמה מפרסמת בפייסבוק. זה כאב של 30 שנה.

שוטר: לא נכנס לזה. כרגע אתם אמורים להגיע בלי אישור לבצע הפגנה לא חוקית.

ענבר: סליחה, אני מגיעה מחר בלי אישור לעזריאלי. אני לא יודעת למה צריך אישור להגיע לעזריאלי, להגיד שכואב ונמאס לי. זכותי המלאה...

שוטר: אז אני מודיע שבמידה שיהיו הפרות סדר וירדו לכביש, אתם וכל המארגנים, שאת מביניהם, תשאו באחריות הפלילית.

(עדכון ראשון: 15:10)

יוצאי אתיופיה קוראים לקיים הפגנה אלימה בתל אביב  יוני 2015. פייסבוק, צילום מסך
אחת ההודעות שפורסמה שלשום/צילום מסך, פייסבוק
הפגנת בני העדה האתיופית, 3 ביוני 2015. מגד גוזני
הפגנת בני העדה האתיופית, 3 ביוני 2015/מגד גוזני
הפגנת בני העדה האתיופית, 3 ביוני 2015. מגד גוזני
הפגנת בני העדה האתיופית, 3 ביוני 2015/מגד גוזני
הפגנת בני העדה האתיופית, 3 ביוני 2015. מגד גוזני
הפגנת בני העדה האתיופית, 3 ביוני 2015/מגד גוזני
הפגנת בני העדה האתיופית, 3 ביוני 2015. מגד גוזני
הפגנת בני העדה האתיופית, 3 ביוני 2015/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully