וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הדלפת הבגרויות - נהלים חדשים: התלמידים ייסגרו כשעה בכיתות

שורת שאלוני הבחינות שדלפו לרשת בחודשים האחרונים הביאו להנחיות חדשות של משרד החינוך. בין השאר, נקבע כי התלמידים ייכנסו לכיתות 45 דקות לפני תחילתן וכי הבחינות יישלחו לבתי הספר באינטרנט ולא בדואר

קרדיט: צילום: שלומי גבאי עריכה: ניר חן

(הדלפת הבגרויות - דיון באולפן וואלה! NEWS)

סערת הבגרויות: בעקבות ריבוי המקרים בחודשים האחרונים של הדלפת שאלוני בחינה בבתי הספר התיכוניים, הודיע הערב (רביעי) משרד החינוך על שינוי היערכות לבחינות הבגרות כבר ביום שני הקרוב, מועד בחינת הבגרות בשפות. תכנית ההיערכות מחדש נרקמה לאחר דיון חירום שקיימה אתמול מנכ"לית המשרד, מיכל כהן, עם אנשי חינוך מהמגזר הכללי והערבי ובשיתוף חברי כנסת מהמגזר הערבי.

בתכנית החדשה נקבע כי כמה ימים לפני הבחינה, מנהל בית ספר ימנה צוות קבוע לניהול התהליך במהלך מועדי הקיץ. צוות זה יהיה היחיד שייחשף לתהליך השיגור, לשאלונים עצמם ולתפעול הצילומים. ביום הבחינה, ישלח משרד החינוך לכל בית ספר את שאלון הבחינה באינטרנט 45 דקות לפני תחילתה. בהתאם לזאת, במועדי הבחינות הבאים לא יהיה צורך בהבאת השאלונים מסניפי הדואר, אלא אם כן המשרד ינחה אחרת. על בית הספר לדאוג להודיע לתלמידים הנבחנים להגיע לחדרי הבחינה 45 דקות לפני תחילתה.

עוד בנושא:
"לא יכול להיות ששיטת המבחנים לא שונתה משנות ה-60"
תרבות הדלפת הבגרויות: תופעה מגזרית או בעיה של כולנו?
הבגרות באנגלית דלפה; התלמידים נבחנו בשאלונים חלופיים

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
מעתה, ייסגרו בכיתה 45 דקות לפני תחילתה. נבחנים בבגרות במתמטיקה/בן קלמר

נציג מנהל בית הספר יצלם את השאלון, יהדק אותו על כל מרכיביו בסיכת הידוק ויצרף את הנספחים הנדרשים. כמו כן, הוא יעבירם לתלמידים הנבחנים בחדרי הכיתות ביחד עם מחברות הבחינה הריקות, עליהן ישיבו התלמידים את תשובותיהם, בהתאם להנחיות המצויות בכל שאלון בחינה ובכל מקצוע שבו הם נבחנים. במידה שהשאלונים או הנספחים מודפסים בצבע, בתי הספר רשאים לשכפל את השאלונים גם בצבע המקורי שנשלח.

התלמידים ישיבו על גבי מחברות בחינה ריקות אשר מיועדות לסריקה (עם סיכת אומגה ופס טשטוש פנימי שאין לכתוב עליו). המחברות יארזו במנת מחברות לפי ההנחיות הרגילות ויצורף אליה דוח בחינה מדויק ועל פי סדר הישיבה בחדרי הבחינה, כך שניתן יהיה לבדוק ולספור את מספר המחברות בזיקה לתלמידים ולמספרי תעודת הזהות שלהם. כל זאת על פי הכללים וההנחיות של אגף בכיר בחינות. אחרי השלמת הבחינה המחברות תימסרנה לנאמן של בית הספר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתחילת השנה נרשמו כמה מקרים של הדלפת שאלונים של בחינות בגרות. ביום שני האחרון דלפו לרשתות החברתיות שאלוני בחינת הבגרות באנגלית, שיועדה לשעה 17:00 בכפר עארה. בתום התייעצות חירום במשרד החינוך הוחלט לקיים את הבחינות במועדן עם שאלונים חלופיים. כמו כן, הוחלט להאריך את הבחינה ב-30 דקות. ביום חמישי שעבר ביטלה מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, שתי בחינות בגרות בעברית למגזר הערבי בעקבות הדלפות. הבחינות שבוטלו היו בשאלונים בהבנה והבעה ובלשון וספרות ברמת שתי יחידות לימוד. בעקבות ביטול השאלונים נקבע מועד חלופי. בחינה נוספת בלשון נערכה כסדרה בשעה 11:00.

ב-15 בינואר הורתה מנכ"לית המשרד לבטל את בחינת הבגרות בספרות למגזר הערבי, לאחר שהתברר שהשאלון הועבר בווטסאפ ודלף לפייסבוק. בעקבות ההחלטה, כ-14 אלף תלמידי כיתות י"א-י"ב לא ניגשו לבחינה.

מנהל שמתנגד לתכנית: "הכיוון הכללי נכון, אך הביצוע חפוז"

"במהלך השבועות האחרונים אנו עדים להתנהגות פושעת של קומץ עברייני פורע חוק. קומץ, אשר אינו בוחל בשום דרך ובלבד שתושג מטרה פסולה אחת, הדלפתן של שאלוני הבגרות ופגיעה במערכת החינוך הישראלית כולה", אמרה היום המנכ"לית כהן. "משרד החינוך לא יכול להשלים עם מציאות זו ועל כן אנו עורכים שינוי במתכונת ביצוע בחינות הבגרות של קיץ תשע"ה. מדובר בשינוי המצריך הערכות מיוחדת ואת התגייסותם של בתי הספר, הצוותים החינוכיים, הרשויות המקומיות וגופים נוספים. אנו נחושים לעשות הכל כדי לאפשר את המשך קיומן של בחינות הבגרות במועדן ולשמור על טוהר הבחינות".

מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר, מסר: "שוב, לא התייעצו עם מנהלי בתי הספר אלה שיודעים טוב מכולם מה נכון ומה מתאים לבתי הספר. רק לפני שבוע פרסם משרד החינוך חוזר שבו הוא אוסר על מנהלים להתקרב לחדרי בחינות הבגרות ופתאום הוא שוב סומך על מנהלי בתי הספר ומעביר לידיהם את קודש הקודשים – שאלוני בחינות הבגרות לצילום ושכפול. הכיוון הכללי נכון, אך הביצוע חפוז ולא מקצועי. ישנם בתי ספר שלא מחוברים לרשת האינטרנט. לבתי הספר שמחוברים לאינטרנט צפויים קשיים גדולים מאד להתחבר לאתר משרד החינוך שלבטח יקרוס. בתי ספר גדולים שיצטרכו לשכפל בזמן קצר אלפי דפי מבחן יתקשו לעשות זאת בתוך 45 דקות. לממש את התכנית החדשה בתוך ארבעה ימים נראה לי חפוז מדי. יש להיערך בצורה זהירה ויסודית".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד:revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully