וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחסום הבירוקרטי שמונע מתינוקות ישראלים לעזוב את נפאל

4 תינוקות שנולדו בהליך פונדקאות עדיין שוהים בנפאל, שבה רעש אדמה נוסף היום גבה את חייהם של 36 בני אדם. בעוד בישראל אישרו לזרז את הגעתם, הרשויות בנפאל מסרבות לאפשר להם לצאת. ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

צילום: רויטרס, בית חב"ד; עריכה: ניר חן

זוגות הישראלים השוהים בנפאל עם תינוקות שנולדו בהליך פונדקאות היו יכולים לעזוב את המדינה עוד בטרם אירעה רעידת האדמה הנוספת היום (שלישי), שבה נהרגו 36 בני אדם וכאלף נוספים נפצעו, אילו היו מצטרפים לטיסת המשלחת הישראלית שיצאה בחזרה ארצה אתמול. אלא שבשל מחסום בירוקרטי נמנע מהם לצאת עם התינוקות מהמדינה מוכת האסון.

בשגרה, על תינוק המגיע לעולם בפונדקאות בחו"ל לעבור בדיקת רקמות שתוכיח קשר דם לאזרח ישראל, הליך שאורך כחודש. בשל המצב הקשה בנפאל בעקבות רעידת האדמה הקשה לפני שבועיים וחצי, הודיעו משרדי הפנים והחוץ על הנחיות חדשות לתינוקות ששהו בנפאל בעת הרעש, וכן לתינוקות שייוולדו שם עד אמצע יולי. במסגרת הנוהל המזורז שעליו הכריזו המשרדים, הם התירו לתינוקות להגיע לישראל וכאן לבצע את בדיקת הרקמות. הליך זה היה אמור לארוך שבוע בלבד.

אלא שכשביקשו ההורים לצאת בטיסה של המשלחת הישראלית, שנחתה בארץ הבוקר, התברר להם כי שלטונות נפאל אינם מאפשרים יציאה מהמדינה ללא ציון אזרחות ספציפית לתינוקות. בישראל, מנגד, לא מאפשרים לציין אזרחות ישראלית לתינוקות ללא בדיקת הרקמות האמורה, מה שיוצר בעיה ביציאת התינוקות מהמדינה.

עוד בוואלה! NEWS:
הכוח הולך ונעלם: השנה הקשה של הרב יאשיהו פינטו
לראשונה בעזה: מרכזים דתיים שיעים במימון איראני מלא
בכיר בארגון הפשע של יצחק אברג'יל נעצר בחשד להלבנת הון

רעש עז נוסף הכה בנפאל. צילום מסך
"תוציאו אותנו מפה. יואב אלעני מחוץ לבית החולים בקטמנדו/צילום מסך

בנפאל נמצאים כעת ארבעה תינוקות בני יומם, ובהם זוג תאומים. יואב אלעני ומורן בן דרור יצאו לנפאל ביום ראשון, יממה אחרי שהפונדקאית שלהם ילדה את בנם ואת בתם. "אנחנו מתרגשים מאוד", אמר אלעני בשיחה עם וואלה! NEWS ביציאתו לנפאל, לאחר שהשניים ניסו להביא ילדים לעולם במשך שבע שנים.

אחרי הרעש היום, בעוצמה של 7.3 בסולם ריכטר, סיפר אלעני: "היינו עם הילדים בפגייה, כשהתינוקת עדיין מחוברת לצינור הזנה, וגם התינוק מחובר לצינורות שונים. כל הבניין רעד. כשהתחלתי לחוש את האדמה רועדת תלשתי את הצינורות שחיברו את הפגים שלנו, עם השיניים תלשתי, וברחנו החוצה". אלעני פנה בדבריו לרשויות בישראל בבקשה שיסייעו לחלץ אותם מהמדינה. "תוציאו אותנו מפה. מדינת ישראל, שימו את כל הניירות בצד ותוציאו אותנו מפה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
תושבים אחרי רעש אדמה בנפאל - בקטפור, קטמנדו, 12 במאי 2015. AP
תושבים בעקבות רעידת האדמה הנוספת בנפאל, היום/AP

כעת ההורים שוהים באוהל מחוץ לבית החולים עם התינוקות, שנולדו בטרם עת במשקל 1.65 ק"ג בלבד כל אחד, וזקוקים לטיפול רפואי. "הם שוהים ברחוב, חסרי אונים ולא ממש יודעים מה עליהם לעשות", אמר מאיר אלעני, אחיו של יואב, השוהה בארץ ומנסה לסייע לאחיו לשוב לארץ.

האח סיפר כי הם רצו לעזוב את המדינה אתמול בלילה, אולם לא התאפשר להם להטיס את התינוקות עם הציוד והליווי הרפואי הדרושים. "כעת הם בחוץ בזמן שהם אמורים להיות מבודדים ולקבל טיפול מתאים. אני מקווה שהמדינה שוב תפעל בצורה שפעלו בסיבוב הקודם ותחלץ אותם משם בהקדם האפשרי".

תושבים אחרי רעש אדמה בנפאל - בקטפור, קטמנדו, 12 במאי 2015. AP
תושבים אחרי רעש אדמה בנפאל - בקטפור, קטמנדו, 12 במאי 2015/AP

תינוק נוסף השוהה כעת מחוץ לבית החולים בקטמנדו הוא אורי קרן, תינוק שנולד בשבוע שעבר בבית החולים בסיוע רופאי המשלחת הישראלית. בשל העובדה שאורי נולד פג, עליו לשהות באינקובטור במשך חודש. אביו, עמית, שוהה עמו בקטמנדו, אך אמו, אפרת, נשארה בארץ עם בנם בן השנתיים השניים היו אמורים להצטרף בקרוב.

"הם היו ערוכים לצאת לקטמנדו, אבל הרעידה טרפה את כל התכניות", אמרה סבתו של אורי, תהילה לנדאו. "הם שהו בבית החולים בעת הרעידה עם אורי, פג שנולד במשקל 1.2 ק"ג, ועכשיו והם יושבים באוטו. אורי כל הזמן על ידיו של עמית". לדבריה, עד אתמול עשו ההורים מאמצים עילאיים כדי להחזיר את אורי לארץ בטיסה של המשלחת הישראלית שחזרה לארץ הבוקר, אך הוא זקוק לאינקובטור והמטוס ששלחו לא התאים לכך. "עכשיו אנחנו ניצבים בפני מציאות אחרת, רק רוצים שיוציאו אותם משם", הוסיפה הסבתא.

אורי נולד עשרה ימים אחרי רעידת האדמה, כשהפונדקאית הייתה בחודש השביעי להריונה. היא ילדה בבית החולים הנפאלי כשלצדה הרופאים הישראלים ד"ר ראובן קידר וד"ר גיל דינור, מומחה לפגים. "הם סייעו מאוד, ובמהלך הלידה ואחריה. הם הגיעו כמה פעמים ביום לבית החולים לבדוק את אורי ולייעץ", סיפרה לנדאו. "עכשיו עמית שם ללא הצוות הרפואי הישראלי. על כן אני מקווה שמהר מאוד יוכלו להחזירם ארצה".

(עדכון ראשון: 12:10)

לפניות לכתבת: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully