וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקשי מקלט מאריתריאה שעזבו את ישראל הוצאו להורג בידי דאעש

השלושה זוהו על-ידי קרובים ומכרים בארץ. בסרטון שהופץ בתחילת השבוע נראית קבוצה המזוהה עם דאעש רוצחת עשרות גברים שנחטפו בלוב. אחד הנרצחים שהה בישראל שבע שנים לפני שנאלץ לעזוב

עריכה: גדי וינסטוק

שלושה מבקשי מקלט מאריתריאה שעזבו את ישראל למדינה שלישית בקיץ 2014, הוצאו להורג על ידי דעאש. כך עולה ממידע שהגיע לידי המוקד לפליטים ומהגרים. בני משפחה, חברים ומכרים זיהו בנפרד את השלושה, אחרי שסרטון רציחתם הופץ באינטרנט בתחילת השבוע. בסרטון תועדה הוצאה המונית להורג של גברים שזוהו כנוצרים אתיופים.

מדובר בשלושה מבקשי מקלט, שלפחות אחד מהם שהה תקופה מסוימת במתקן חולות. אחרי שעזבו את ישראל, השלושה המשיכו ללוב, מפני שלא הצליחו לקבל מעמד חוקי במדינה שאליה הגיעו מישראל.

השלושה שהו בישראל כשבע שנים, ועזבו את ישראל למדינה שלישית בקיץ האחרון, כשהאפשרויות היו אוגנדה או רואנדה. בניגוד לטענת ישראל, ולפיה מבקשי מקלט שיעזבו את המדינה מרצון יזכו למעמד במדינה שלישית, מבקשי המקלט לא זכו לשום מעמד, ועל כן המשיכו ללוב. על פי עדויות שהגיעו למוקד, במהלך שהותם בלוב נחטפו השלושה עם קבוצת האתיופים הנוצרים שתועדו בסרטון שהופץ בתחילת השבוע, והוצאו להורג עם כל הקבוצה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד ממבקשי המקלט שנראה בסרטון שהפיץ דאעש בלוב./מערכת וואלה!, צילום מסך

ט', אחד ממבקשי המקלט שהוצא להורג, שהה בישראל כשבע שנים ועזב עת שהה בכלא סהרונים, אליו נשלח לחצי שנה בשל אי-התייצבות במועד למתקן חולות. "היה לו מאוד קשה כשקיבל את הזימון לחולות, והוא לא ידע מה לעשות, כך ששליחתו על ידי בית המשפט לכלא סהרונים שברה אותו. כשאמרו לו שאם יחתום על עזיבה מרצון יצא באותו רגע מישראל, ולא יצטרך לשבת בכלא חצי שנה ואז לעבור לחולות לתקופה בלתי מוגבלת, זה מה שהוביל אותו לחתום", מספר חבר של ט' מהקהילה, אמן ביינה, מבקש מקלט מאריתריאה השוהה בישראל שבע שנים ונמצא כעת בחולות. "דודיו בישראל שמעו על האירוע אתמול, והם עצובים וכאובים מאוד, הם לא יודעים מה לעשות, בגלל שגם כאן קשה מאוד".

מסי פסחיה, קרובת משפחתו של ט', גילתה על ההוצאה להורג כשצפתה בתמונות שפרסם דאעש. "ראיתי את התמונה שפורסמה באמצעי התקשורת וראיתי מישהו שמאוד דומה לט'", סיפרה. "יצרתי קשר עם אחיו בנורווגיה והוא אמר שהוא מודאג מאוד, כי הוא ידע שהוא כלוא בלוב. אחר כך פורסם שתפסו קבוצה של אתיופים, והציגו סרטון שבו הם מדברים. ראינו אותו בבירור, והבנו שביניהם יש גם כמה אריתראים. כרגע אנחנו יודעים בוודאות על שלושה, כולל על ט'. אמרו להם לעזוב את ישראל, והם פשוט עשו את זה, וככה הם גמרו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
צעדת הפליטים ממתקן חולות לירושלים, דצמבר 2013. יותם רונן
פליטים צועדים ממתקן חולות לירושלים ב-2013/יותם רונן

"הוא לא סיפר לי או לקרובים אחרים השוהים בארץ כי עוזב כי ניסינו לשכנע אותו תקופה ארוכה שלא יעשה את זה. אמרנו לו שהמצב ישתנה ואנחנו נעזור לו בכל מה שצריך ושלא יקבל החלטה מהירה ולא יאמין למה שמספרים- שיקבלו אותו ויתנו לו מעמד במקום".

עוד סיפרה פסחיה כי מבירורים שעשתה, עולה כי מול הקבוצה שהוצאה להורג הושיבו דעאש קבוצת של 50, ששימשו מעין קהל, אליו מביט ט' בסרטון. "אחד האנשים שהיו איתו בכלא בלוב, משם כנראה דעאש שלפו אותו, יצר קשר וסיפר כי אותה קבוצה הצליחה לברוח. זה מצב מטורף ועצוב כל כך. אנשים כאן עדיין לא מאמינים, ובני הדודים שגדלו איתו במצב קשה מאוד."

"על המדינה לחשוף את ההסכמים עם המדינות השלישיות"

ביינה, חברו של ט' שעזב את ישראל והוצא להורג: "אם היו מראים לנו מסמכים שמעידים שיהיה לנו מעמד, המצב אולי היה אחר. אבל מהסיפורים ומהעדויות, אנחנו מבינים שזו סכנת חיים ממשית. כל תקוותנו היא בבית המשפט ובאלוהים"

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשות האוכלוסין וההגירה על שינוי במדיניותה, במסגרתו מבקשי מקלט שיסרבו לחתום על עזיבת ישראל מרצון, ייחשבו כמי שאינם משתפים פעולה. הם יועברו למשמורת בכלא סהרונים, במטרה להפעיל לחץ על מבקשי המקלט לעזוב את ישראל, כשהחלופה היא כלא או העברה למדינה שלישית.

"המדיניות החדשה של הממשלה מלחיצה מאוד את האנשים כאן, עד כדי כך שיש אנשים שבוחרים לצאת למדינה שלישית אפילו שאנחנו לא יודעים מה יקרה בה. עכשיו אנו רואים שאין לנו מעמד, ולא שום דבר" אומר ביינה, חברו של ט' מהסרטון.

לדבריו, "לאנשים קשה כשלא יודעים מה יהיה בעתיד אחרי חולות, וכל רגע משתנים הדברים. יש אנשים שמוותרים, וחותמים. אם היו מראים לנו מסמכים רשמיים שמעידים שיהיה לנו מעמד, המצב אולי היה אחר, אבל איש לא אומר או מראה שום דבר. מהסיפורים שמגיעים ומעדויות הראייה מלוב, אנחנו מבינים שזו סכנת חיים ממשית. עכשיו כל תקוותנו היא בבית המשפט ובאלוהים. כנראה שנולדנו לסבול".

"החדשות הקשות רק ממחישות את טענתנו לגבי היותן של אותן מדינות שלישות לא בטוחות, כשלא מציעות למבקשי המקלט מקום להשתקע בצורה חוקית ומסודרת, ועל כן ממשיכים הלאה חשופים לסכנות רבות", אומרים במוקד לפליטים ומהגרים. "כעת מתברר שמבקשי המקלט חשופים לסכנות קיצוניות וחמורות משחשבנו. אנו מקווים שהאירוע הזה יגרום למקבלי ההחלטות להתעשת ולהבין שלא יכולים לזרוק אנשים ללא שום ערובות והגנה, וקוראים להם לחשוף את ההסכמים עם המדינות על מנת לבחון את הערובות ואיזה ביטחון ניתן לעוזבים. כרגע, ניכר שאין כאלו".

הפגנת הפליטים בכלא סהרונים. יותם רונן
הפגנת מבקשי מקלט בכלא סהרונים בשנה שעברה/יותם רונן

בסרטון, שהופץ על-ידי קבוצה המזוהה עם דאעש, נראתה הוצאה להורג המונית של עשרות גברים בשני אתרים בלוב. בסרטון, שאורכו 29 דקות, הוצגו שתי קבוצות נפרדות של חטופים. לפי הדוברים בסרטון, שתי הקבוצות הוחזקו בנפרד: האחת במזרח לוב, והשנייה בדרום המדינה.

קבוצה אחת נורתה למוות, והחטופים בקבוצה השנייה מובלים לחוף הים, וראשיהם נערפו בסכינים. בסרטון נראה לוחם רעול פנים של הארגון כשהוא מנוף באקדחו ומוסר הצהרה ארוכה, שבה אמר כי על הנוצרים להתאסלם או לשלם את מס "הג'יזייה" - מס מיוחד שמוטל על נוצרים ועל יהודים לפי הקוראן. לא ברור מי היו השבויים והיכן הם נשבו, וכן לא ידוע כמה בדיוק הוצאו להורג.

"גברים יהרגו, נשים וילדים ישועבדו", איים הארגון בסרטון על נוצרים שלא יפעלו לפי תנאיו. "אנחנו אומרים לנוצרים בכל מקום – המדינה האיסלאמית תגיע אליכם אפילו אם תתבצרו במבצריכם".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully