וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לחשוף את סודות היקום: חודשה פעילות מאיץ החלקיקים

6.4.2015 / 1:20

המדענים במרכז המחקר הפיזיקלי שעל גבול שוויץ-צרפת הפעילו מחדש את מאיץ החלקיקים הענק - באורך של 27 קילומטרים - לאחר שנתיים של שיפוצים, שנועדו להכפיל את עוצמתו. "יכול להיות שנמצא דברים מאוד בלתי-צפויים. זה כל כך מרגש"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בתום שנתיים של שיפורים ושיפוצים, המדענים במרכז המחקר הפיזיקלי CERN, שנמצא בשטחן של שוויץ וצרפת, הפעילו אתמול (ראשון) מחדש את מאיץ החלקיקים הענק LHC, שנועד לדמות את המפץ הגדול. בכך, מקווים החוקרים לחשוף נתונים חדשים שיסבירו את התעלומות הגדולות של היקום שבו אנו חיים, וישפכו מעט אור על חקר "היקום השחור", אשר קיים לטענת המדענים מעבר ליקום המוכר לנו.

מאיץ החלקיקים תוכנן ונבנה מחדש, כך שעוצמתו הוכפלה. "זה נפלא לראות שהכול הולך טוב, אחרי השיפוץ המקיף", סיפר בהתרגשות מנכ"ל CERN, רולף הויר. המתחם התת-קרקעי כולל מנהרות באורך של 27 קילומטרים, שנועדו לאפשר התנגשויות בין חלקיקים במהירות הקרובה למהירות האור. עם זאת, המדענים מצפים שהתנגשויות החלקיקים יחלו רק בעוד כמה חודשים או שנים.

חקירת מיליארדי ההתנגשויות בניסויים במאיץ החלקיקים בשנים 2013-2010, הובילו לכמה הישגים מדעיים. בראשם, הוכחת קיומו של בוזון היגס, "החלקיק האלוהי", שזיכתה את המדענים בפרס נובל לפיזיקה. "יכול להיות שנמצא דברים מאוד בלתי-צפויים", טען אוליבר בוקמולר, מדען במרכז המחקר. "זה מה שהופך את זה לכל כך מרגש".

עוד בוואלה חדשות:
ישראל התקבלה לארגון המפעיל את מאיץ החלקיקים
יום חג למדע: פיזיקאים איתרו את "החלקיק האלוהי"
פרס בינלאומי לחוקר דנ"א מאוניברסיטת תל אביב

(עדכון ראשון: 20:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully