וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי הדממה: רכזי השב"כ שפועלים נגד בכירי המבוקשים

2.4.2015 / 12:15

מאז הקמת המדינה מנהל השב"כ מלחמת צללים נגד ארגוני הטרור ביהודה ושומרון ובעזה, תוך גיוס סוכנים, הכשרתם והפעלתם לשם מניעת הפיגוע הבא. בכתבה שתתפרסם במגזין סוף השבוע של וואלה תתאפשר הצצה נדירה לעולמו של רכז השב"כ שאחראי על הסוכנים

זירת הפיגוע ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים, 21 במרץ 2002. AP
השב"כ הפעיל סוכנים שתכילתם סיכול פעולות טרור מבעוד מועד. פיגוע בירושלים ב-2002/AP

מאז הקמתה, מנהלת מדינת ישראל מערכה משולבת נגד הטרור שמאיים לפגוע באזרחיה. שירות הביטחון הכללי (שב"כ) הפגין לאורך ההיסטוריה יכולות יוצאות דופן בגיוס סוכנים מיהודה ושומרון ומרצועת עזה ובהפעלתם במסגרת מלאכת איסוף המודיעין, שתכליתה סיכול אותן פעולות טרור מבעוד מועד.

תפנית דרמטית ביכולות השב"כ אירעה בשנת 1996, עם חיסולו של יחיא עיאש, שכונה "המהנדס". עיאש, מבוקש פלסטיני בכיר וממקימי הזרוע הצבאית של החמאס, חוסל באמצעות טלפון ממולכד בחומר נפץ. חיסולו העיד על היכולות המשתכללות של השב"כ, שנשענות בעיקר על רכזים שפעלו על מנת לסכל את גלי הטרור ולמנוע ממחבלים מתאבדים לחדור לשטח מדינת ישראל.

עוד בנושא - צבא וביטחון:
גבי אשכנזי מרגיע: "חיזבאללה לא יכול לכבוש את הגליל"
מערכת ההגנה מפני טילי חיזבאללה תיכנס לפעולה כבר ב-2016
יעלון: "המשא ומתן בין איראן והמעצמות לא יתפוצץ"

פעילי חמאס בתוך מנהרת טרור – רצועת עזה, אוגוסט 2014. רויטרס
רכזי השב"כ הרחיבו את גיוס הסוכנים שייעדכנו בזמן אמת על הקמת תשתיות טרור. מנהרת טרור בעזה/רויטרס

בשנת 2000, עם פרוץ האינתיפאדה השנייה, חיפשה מדינת ישראל כלים כדי להתמודד עם גלי הטרור החדשים והמתרחבים, שהביאו למותם של עשרות בני אדם מדי חודש. אחת הדרכים שהציע השב"כ הייתה לקדם את "תכנית הסיכולים הממוקדים", המבוססת על איסוף מודיעין ועל סיכול של "פצצות מתקתקות".

רכזי השב"כ נדרשו להרחיב את גיוס הסוכנים שיחדרו לעומק ארגוני הטרור הפלסטינים ויעדכנו בזמן אמת על הקמת תשתיות טרור ועל חוליות שיוצאות לבצע פיגועים. כמו כן, סימן השב"כ פעילים ומפקדים של פת"ח, של חמאס ושל הג'יהאד האסלאמי כיעדים, ובשילוב עם צה"ל נפתחה מלחמת צללים, שנמשכת עד היום.

הכתבה המלאה תתפרסם במגזין סוף השבוע של וואלה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

רשימת האירועים המסמלים את יריית הפתיחה של השב"כ

בנובמבר 2000 טענו גורמים פלסטינים כי יחידת מסתערבים של צה"ל הרגה את פיראס סבאענה, פעיל ארגון התנזים, סמוך לביתו בג'נין. ב-17 בדצמבר 2000 סמיח' מלעבה, תושב מחנה פליטים קלנדיה ופעיל פת"ח נהרג בהתפוצצות חומר נפץ שהוטמן בטלפון נייד, שככל הנראה קיבל במתנה מהשב"כ. חוסיין עבאיאת, מפקד מקומי בארגון תנזים שארגן ירי על שכונת גילה כמעט מדי לילה, נורה ב-9 בנובמבר ממסוק קרב. איברהים בני עודה, קצין חמאס בכיר, נהרג בהתפוצצות משענת הראש במכוניתו ב-24 בנובמבר 2000. ב-13 בפברואר 2001 הרגו מסוקי קרב של חיל האוויר את מסעוד עיאד, קצין בכיר ב"כוח 17" שהוא המשמר הנשיאותי של ערפאת.

אירועים אלה מסמלים את יריית הפתיחה של השב"כ, אך הם לא היחידים. רשימת האירועים עוד ארוכה וכוללת בין היתר את ראש הזרוע הצבאית של החמאס, אחמד ג'עברי, שחוסל בשנים האחרונות וחיסולו טלטל את הארגון.

ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי, בכנס להגנת המולדת, נובמבר 2010. אורי לנץ
"אתה משחק בחיי אדם ובאותה מידה אתה גם אחראי על חיי אדם". ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי/אורי לנץ

בשני העשורים האחרונים פיתח השב"כ יכולות פורצות דרך בקנה מידה עולמי באיסוף מודיעין על ארגוני טרור, פעילים בכירים, חוליות ממודרות, פעילויות טרור להברחות נשק ובניית מנהרות. "אתה משחק בחיי אדם ובאותה מידה אתה גם אחראי על חיי אדם", אמר ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי, כשהסביר את עבודת הרכז שעל כתפיו אחריות כבדה. "יש דרכים מהירות לפתרון בעיות כמו סוכן שיכול להפוך למחבל, כמו פעולות חילוץ, או חשיפת תשתית טרור. אין פתרונות קבועים לכל משימה", הוסיף.

בכתבה מיוחדת של וואלה חדשות שתתפרסם במגזין סוף השבוע, תתאפשר הצצה נדירה לעולמו של רכז השב"כ המודרני, שמגייס סוכנים מעזה או ממחנות הפליטים ביהודה ושומרון מבלי שביקר שם ולו פעם אחת. הכתבה תחשוף את תהליך ההכשרה של הרכז והדילמות המורכבות שמלוות אותו מדי יום, ובהם החשש שסוכן ייחשף, החשש שפיגוע ייצא לפועל ויביא להרג אזרחים וכן הסיכון הקיומי היומיומי.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • שב"כ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully