וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי: "מעולם לא היינו קרובים יותר להסכם עם איראן"

29.3.2015 / 0:45

שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, אמרה את הדברים בפני עיתונאים וחיזקה את דברי שר החוץ האיראני שאמר: "החלטנו להגיע להסכם, אפשר להתקדם". גורמים המעורים במשא ומתן טוענים כי מסמך עקרונות עשוי להיחתם עד ה-31 בחודש

מערכת וואלה!

(וואלה, הבנתי: כך משכה איראן את כל העולם עד הדד-ליין)

איראן ושש המעצמות קרובות להסכם מסגרת שיהווה את הבסיס להסכם ארוך-טווח על תכנית הגרעין של טהראן - כך מסרו אתמול (שבת) גורמים מערביים ואיראניים המעורים במשא ומתן. שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה בפני עיתונאים: "מעולם לא היינו קרובים יותר להסכם עם איראן". אחד הבכירים ששותפים להערכה זו הוא שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, שאמר כי טהראן מוכנה להתקדם להסכם.

לקריאה נוספת בנושא
דיווח: איראן תורשה להפעיל מאות צנטריפוגות בפורדו
הקשר בין מבצע "סופה נחרצת" בתימן לגרעין האיראני

שרי החוץ של איראן והמעצמות סביב שולחן המשא ומתן בלוזאן, שוויץ, 27 במרץ 2015. רויטרס
שרי החוץ של איראן סביב שולחן המשא ומתן בלוזאן/רויטרס

זריף הביע אופטימיות לאחר פגישתו עם שר החוץ של צרפת לורן פביוס, שמדינתו נוקטת בקו הניצי ביותר מבין ארצות המערב המשתתפות בשיחות הגרעין בשוויץ, ואמר כי טהראן מוכנה להתקדם הלאה. "לפי כל הסימנים אנו יכולים לנוע קדימה, איראן קיבלה החלטה מדינית ללכת להסכם - מתוך כבוד", אמר.

שר החוץ האיראני סיכם את הפגישה בין השניים ואמר כי היא הייתה "מצוינת". לדבריו, "דיברנו על כל הסוגיות, ואני סבור שהגענו להסכמות". נוסף על כך צייץ זריף בחשבון הטוויטר שלו הודעה שלפיה "במשא ומתן, שני הצדדים חייבים להביע גמישות. אנחנו עשינו זאת ואנחנו מוכנים לקראת הסכם טוב, למען כולם. אנו ממתינים שגם השותפים שלנו יביעו נכונות".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי לאחר פגישתו עם שר החוץ האיראני בלוזאן, 27 מרץ 2015. רויטרס
שר החוץ האמריקני קרי בלוזאן, שלשום/רויטרס

נוסף על כך, הודיע נשיא איראן חסן רוחאני כי שוחח בטלפון עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ואמר כי השניים תמימי דעים בצורך להתקדם במשא ומתן. בהודעה שפרסם בטוויטר, כתב רוחאני כי "שנינו הדגשנו את חשיבות ההגעה להסכם".

תאריך היעד לשיחות נקבע ל-31 בחודש. לדברי הגורמים המעורבים במשא ומתן, מסמך מפורט של שניים עד שלושה עמודים עשוי להיחתם בקרוב. עם זאת, הגורמים הבהירו כי עדיין יש סוגיות מרכזיות שטרם נפתרו במסגרת השיחות המתמשכות.

"ייתכן שכמה מהפרטים בהסכם יישארו חסויים"

"הצדדים קרובים מאוד לשלב הסופי ועשויים לחתום או להסכים ולהכריז על כך בעל-פה", מסר גורם איראני בכיר המעורב בפרטי המשא ומתן. גורמים נוספים השמיעו דברים טובים, אך הזהירו כי השיחות עדיין עלולות שלא להניב תוצאות ולהיכשל. שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי דן בימים האחרונים בלוזאן שבשוויץ עם מקבילו האיראני זריף על ההסכם המסתמן, ובמהלך סוף השבוע צפויים להצטרף אליהם שרי חוץ נוספים מיתר המעצמות.

לדברי הגורמים, ישנם דיונים אם לפרסם את פרטי הסכם המסגרת, אך שניים מהם טוענים כי הם ישוחררו בסופו של דבר. עם זאת, כמה מהם הדגישו כי ייתכן שכמה מהפרטים יישארו חסויים. אם יאושר, המסמך צפוי לכסות נושאים מרכזיים כמו מספר הצנטריפוגות שטהראן תוכל להמשיך ולהפעיל, רמת האורניום המעושר שתורשה להחזיק, גודל מאגר האורניום שיתאפשר לה לתחזק, סוגי המחקר הגרעיני ופיתוחו שתוכל לבצע והסרת הסנקציות שפגעו אנושות בכלכלת איראן.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'ואוד זריף וצוות המשא ומתן בלוזאן, שבשוויץ, 27 במרץ 2015. רויטרס
שר החוץ האיראני זריף/רויטרס

עוד הוסיפו הגורמים כי הסנקציות יבוטלו בהדרגה, כשחלק מהן עשויות להיות מוסרות תוך זמן קצר מאוד. נושא מרכזי נוסף הוא משך ההסכם, שלטענת הגורמים יהיה יותר מעשר שנים. לאחר תום התקופה, צפוי להיות משך זמן נוסף שבו צוות מיוחד של האו"ם ימשך לפקח על תכנית הגרעין של טהראן כדי לוודא שהיא אכן למטרות שלום כפי שהמשטר טוען.

עם זאת, טרם ברור אם ההסכם ייחתם באופן רשמי או שהצדדים רק יסכימו עליו בעל-פה. האיראנים התנגדו ארוכות לכתיבת מסמך בשל החשש שהוא יגביל את מרחב הפעולה שלהם במסגרת המשא ומתן על הפרטים הטכניים של ההסכם, שתאריך היעד שלו הוא ה-30 ביוני. הגורמים הבהירו כי גם אם הסכם העקרונות הפוליטי ייחתם בימים הקרובים, זה לא יבטיח את ההגעה להסכם סופי.

(עדכון ראשון: 21:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully