וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: ישראל לא מפלה את הפלסטינים בתחום המים

22.3.2015 / 14:41

לכבוד "יום המים העולמי" של האו"ם, מראה דוח חדש כיצד ארגונים בינלאומיים מציגים נתונים מעוותים על התנהלות ישראל בתחום המים. עם זאת, גורמי ביטחון חוששים ממשבר מים עתידי בעזה

הזרמת מים לירדן הדרומי. ג'יליס
"'מקורות' אינה מרוויחה ממכירת מים לפלסטינים"/ג'יליס

האו"ם מציין היום (ראשון) את "יום המים הבינלאומי", שנועד להעלות את המודעות הבינלאומית לשמירה על מאגרי מים. מדובר במסורת שהאו"ם מקיים מדי שנה מאז 1993. על פי נתונים שפרסם האו"ם לרגל היום השנתי, ב-15 השנים הקרובות צפוי זינוק של כ-55% בביקוש למים ברחבי העולם, ורק ל-60% מאוכלוסיית העולם תהיה גישה סדירה למים בשנת 2030, אלא אם יינקטו צעדים מרחיקי לכת בנושא.

לאורך השנים ניצלו ארגונים פרו-פלסטיניים את התאריך הבינלאומי כדי להעלות לדיון את סוגיית ניצול משאבי המים בגדה המערבית ובעזה על ידי ישראל, כמו גם כדי לקדם את הטענות שלפיהן ישראל מפלה לרעה את הפלסטינים בתחום המים. השנה, לקראת התאריך הקבוע, הוכן דוח בנושא על ידי ארגון NGO MONITOR, הפועל לחשוף יחס מגמתי כלפי ישראל מצד ארגונים בינלאומיים. על פי הדוח שפורסם הבוקר, רבות מהטענות שמושמעות כלפי ישראל בתחום המים אינן מדויקות, בלשון המעטה.

נושא המים עלה לכותרות רק לאחרונה, כאשר אתרי חדשות בינלאומיים פרסמו דיווחים שגויים ושקריים, שלפיהם פתחה ישראל את הסכרים באזור הדרום וגרמה להצפה ברצועת עזה. הדיווחים הללו גרמו מבוכה רבה לכלי התקשורת שפרסמו אותם, אולם על פי הדוח של NGO MONITOR, הם רק חלק מתמונה רחבה יותר של נתונים מעוותים בתחום המים. בארגון מפנים אצבע מאשימה בעיקר לקואליציית ארגונים בשם EWASH, המתמקדת בסוגיות של מים וביוב, וטוענת כי ישראל אחראית למשבר מים של ממש ברצועת עזה, כחלק מהסגר שהיא מטילה על הרצועה.

וואלה חדשות - עוד בכותרות:
ריבלין: "מי ששומעים אותו בעולם כולו, צריך להיזהר במיוחד בדבריו"
7 הילדים שנספו בשריפה בברוקלין ייקברו מחר בירושלים
ריאיון עם הקוסם ש"מרחף" מחוץ לקניון: "רק לא לגמור באמבולנס"

הצפות במרכז רצועת עזה, 22 בפברואר 2015. AP
ישראל לא אחראית. הצפות בעזה/AP

בדוח של NGO MONITOR נכתב כי בניגוד לטענות הללו, "בפועל, לפי הסכמי אוסלו, האחריות לתחום המים הועברה כולה לידי הפלסטינים למעט יישובים ובסיסי צבא ישראליים, ואילו ישראל התחייבה לספק חמישה מיליון מטרים מעוקבים (מ"ק) לשנה לפלסטינים (ישראל הכפילה בשבוע שעבר את אספקת המים לעזה לעשרה מיליון מ"ק בשנה). למרות שיגורי רקטות בלתי פוסקים של חמאס וארגוני טרור אחרים לעבר אזרחיה, ישראל ממשיכה לעמוד בהתחייבויותיה כפי שהוגדרו בהסכם אוסלו. יתרה מכך, למרות התקפות טרור נגדם, אנשי רשות המים הישראלית ממשיכים לתקן ולתחזק את תשתית אספקת המים מישראל לעזה".

עוד טענה של ארגונים בינלאומיים, שהדוח של NGO MONITOR חולק עליה, היא שחברת "מקורות" מפלה את הפלסטינים בגדה המערבית בתחום המים וגובה מהם יותר כסף מכפי שהיא גובה מישראלים. על פי הדוח, "חברת 'מקורות' אינה מרוויחה ממכירת מים לפלסטינים ואף מוכרת להם מים במחיר הפסד, כאשר היא גובה מהפלסטינים 2.85 שקלים לכל מ"ק (בהתאם להסכם המים) בעוד עלות ההפקה עומד על 4.16 שקלים למ"ק. לשם השוואה, 'מקורות' גובה מאזרחי ישראל כתשעה שקלים למ"ק לשימוש ביתי".

הדוח של NGO MONITOR אמנם נועד להפריך האשמות מוגזמות הנשמעות כלפי ישראל בנושא המים, אולם גורמים בכירים במערכת הביטחון בישראל מודים בכך שבכל הנוגע לרצועת עזה, יש צורך בפעולה משמעותית בשנים הקרובות כדי למנוע את היווצרותו של משבר מים ברצועה בתוך כמה שנים. אחת ההצעות הנשקלות היא לערב את מדינות אירופה ואת מדינות ערב כדי להקים מתקן התפלה בעזה. ההערכה העדכנית בישראל היא כי עד שנת 2020 עשויה עזה להידרדר למשבר מים של ממש, אם לא יינקטו צעדים דרמטיים בנושא.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"שימוש בלתי מוסרי בטענות שגויות ואף שקריות"

בשנה שעברה פרצה סערה בישראל לאחר שיו"ר הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ, אמר במהלך נאום חגיגי בכנסת כי ישראל מפלה לרעה את הפלסטינים בתחום המים. שולץ אף הציג במהלך נאומו מספרים שגויים על פרופורציית חלוקת המים בין הצדדים. שר הכלכלה, נפתלי בנט, עזב בזעם את מליאת הכנסת תוך כדי הנאום, מה שגרם למבוכה דיפלומטית בין הצדדים. כמה שבועות לאחר מכן נפגשו בנט ושולץ בבריסל ל"פגישת פיוס" ששמה קץ לפרשה.

מייסד NGO MONITOR, פרופ' ג'ראלד שטיינברג, אמר לוואלה חדשות: "המחקר שלנו מוכיח כי לא רק שישראל עומדת בהתחייבויותיה כלפי הפלסטינים, היא אף מוכרת את המים במחיר הפסד ומספקת פי שניים מהכמות השנתית שאליה התחייבה במסגרת הסכמי אוסלו. חבל שארגונים לא-ממשלתיים, המקדמים לכאורה זכויות אדם ונושאים הומניטריים, משתמשים במשאב טבע כל כך בסיסי וחיוני לצרכים פוליטיים צרים. מעבר לשימוש הבלתי מוסרי בטענות שגויות ואף שקריות, הם עושים זאת כחלק מקמפיין רחב לדה-לגיטימציה ודמוניזציה של מדינת ישראל ואינם מסייעים לפלסטינים לשפר את אספקת המים שלהם".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully