וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תקרא לי ג'ובניקית: השוטרות שהפכו למגן אנושי בירושלים

7.3.2015 / 18:30

הציבור נחשף לסיירות משמר הגבול בעיקר לאחר שכמה מהן נפגעו בפיגוע הדריסה אתמול, אך השוטרות שמרכיבות את היחידה הפכו במשך השנים לחשובות ביותר במשטרה. הן מוצבות בתפקידי חוד בירושלים ושומרות על הסדר והשקט בבירה

צילום: קבוצת תקשורת ירושלים והעוטף , חטיבת דוברות המשטרה עריכה: ניב פוקס

הן אמנם אינן מוגדרות לוחמות, אך הן מתפקדות ככאלה לכל דבר ועניין: שש שוטרות משמר הגבול שנפגעו בפיגוע הדריסה בירושלים אתמול (שישי) משתייכות לסיירות משמר הגבול – יחידה שהמשרתות בה הפכו במשך השנים לחשובות ביותר במשטרה. הציבור אמנם נחשף ליחידה רק בעקבות הפיגוע אתמול, אך השוטרות המרכיבות אותה, שמוצבות כמעט בכל צומת מסוכן בעיר הבירה, הפכו כבר מזמן למגן אנושי מפני מחבלים.

סיירות משמר הגבול הוקמה בשנת 1997. היחידה מורכבת כולה משוטרות, ברובן המוחלט שוטרות בשירות חובה, שהתגייסו לתפקידים של תומכות לחימה. על אף שאינן מוגדרות לוחמות ונחשבות "ג'ובניקיות", המשטרה מגדירה את תפקידן של הסיירות כתפקיד מבצעי לכל דבר. לצורך השוואה, לוחמת מג"ב עוברות הכשרה של רובאי 05 בעוד ההכשרה של הסיירות מורכבת מטירונות רובאי 02 וקורס אקדח בסיסי בבסיס הדרכה של מג"ב.

הפיגוע בירושלים - כותרות נוספות:
גיבורי היום: האנשים שנטרלו את המחבל בבירה משחזרים
"ראיתי את החברות שלי עפות באוויר": עדויות מהפיגוע

אימונים של סיירות משמר הגבול. חטיבת דובר המשטרה, חטיבת דובר המשטרה
שוטרות סמ"ג באימון/חטיבת דובר המשטרה, חטיבת דובר המשטרה

הסיירות מצוידות באקדח ברטה. לעיתים קרובות, הן מוצבות בתפקידי חוד בתוך ירושלים, בין היתר בכניסות לשוק מחנה יהודה, בכיכר ספרא ובכיכר החתולות. יש לציין כי בניגוד לשוטרות המרכיבות את היחידה, הקצינות האחראיות עליהן הן לוחמות בהכשרתן.

בתוך החיל עצמו, מקפידים לבצע הפרדה משמעותית בין לוחמות ולוחמי משמר הגבול לבין סיירות. למעשה, מפקד מג"ב ניצב עמוס יעקב החליט לפני שלוש שנים להפריד מחלקות של סיירות משמר הגבול מתוך פלוגות מג"ב ליחידה אורגנית אחת, בפיקודה של רפ"ק לינור לוי, שהפכה לקצינה הראשונה במשמר הגבול שמפקדת על יחידה מבצעית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"הסיירות מהוות גורם מכריע בתחושת הביטחון של תושבי ירושלים"

על אף שלעיתים שוטרות בסיירות מרגישות שהן "אאוטסיידריות" ביחס ללוחמות שעוברות הכשרה מלאה, במשמר הגבול מספרים כי הן מבצעות תפקידים במוקדי חיכוך רגישים ומורכבים. כפועל יוצא מכך, במחזור האחרון, החליט ניצב יעקב להגדיל משמעותית את כוח האדם של סיירות משמר הגבול ליותר מ-120 שוטרות. "הסיבה בגינה החלטנו לקדם את היחידה וכמעט להכפיל את סדר הכוחות היא ההבנה שהסיירות מהוות גורם מכריע בתחושת הביטחון של תושבי ירושלים", הסבירו גורמים בחיל.

אחרי הפיגוע אתמול, הפכו הסיירות לגיבורות היום. גם מפכ"ל המשטרה רב ניצב שיבח את עבודתן. "עכשיו זה הזמן שעם ישראל יראה מה סיירות מג"ב עושות כל השנה", אמר לאחת השוטרות שנפצעו.

אימונים של סיירות משמר הגבול. חטיבת דובר המשטרה, חטיבת דובר המשטרה
השוטרות באימון/חטיבת דובר המשטרה, חטיבת דובר המשטרה

"יצאנו לכיוון הרכבת הקלה מכיוון בסיס יהודאי", שחזרה בשיחה עם וואלה חדשות עדי חייל, בת 19, אחת השוטרות שנפצעו בפיגוע. לדבריה, היא וחברותיה היו בדרך לתחילת משמרת. "דיברתי עם הקצינה שלי (שבט אוקה, י"א) ופתאום בפנייה משיח ג'ראח פנה רכב ועלה עלינו. אני הייתי בין הראשונות שנפגעה. מאז אני לא כל כך יודעת מה קרה. שמעתי הרבה צעקות ויריות. זה היה אירוע נורא קשה, והיה לי קשה לנשום, עד שהגיע חובש שעזר לי. נשכבתי על הרצפה".

לדברי חייל, עוד בטרם הפיגוע, ובעיקר לאחר פיגוע הדריסה הקודם, במהלכו נפגע קשה נהג היחידה, ישנם דגשים והתרעות כלליות על פיגועי דריסה. "תמיד מודיעים לנו על זהירות ועל אפשרות לפיגוע דריסה או דקירה", אמרה, "כמו שהיה לפני שבועיים וזה עלה בתדריכים".

רב-פקד לינור לוי, קצינת משמר הגבול. חטיבת דובר המשטרה, חטיבת דובר המשטרה
מפקדת היחידה, רפ"ק לינור לוי/חטיבת דובר המשטרה, חטיבת דובר המשטרה

חייל תיארה את תחושות הגאווה והשליחות שהיא מרגישה מאז הצטרפה ליחידה, ובפרט אחרי הפיגוע אתמול. "מצאתי את המקום הנכון", ציינה. "אם המחבל היה פוגע באזרחים אחרים, אז אני גאה שזה יצא לי. אנחנו מאוד נותנים נוכחות. תמיד פונים לחשודים, הם רואים אותנו בכל מקום, אי אפשר לפספס אותנו".

היא סיפרה כי לעיתים קרובות מקבלות הסיירות פידבקים חיוביים מקצינים בכירים בעקבות תפיסות של שוהים בלתי חוקיים ואנשים הנדרשים לחקירה. "תמיד אומרים לנו שאנחנו מביאות תפיסות יותר טובות, בעיקר הלוחמים, אם זה גנבים, דרושי חקירה, ו'פליליסטים'", אמרה.

"פגשתי חוסן אמיתי הזירת הפיגוע"

מפקדת היחידה, רפ"ק לינור לוי, אמרה שלמרות שישנן לעיתים שוטרות שאינן רוצות לשרת ביחידה, היא לא מוותרת על אף אחת. "אתן לך דוגמא", סיפרה. "באה אליי פעם אחת שוטרת ואמרה לי 'אני לא אהיה פה'. הוחלט לשחרר אותה וביום השחרור היא באה אליי ואמרה לי 'תשאירי אותי, נבהלתי, לא הבנתי מה אני עושה'".

לוי עצמה גם הייתה עדה לפיגוע. "התקשרה אליי קצינה ואמרה לי 'תרשמי, יש פיגוע דריסה'. היא נתנה לי שם של הקצינה שמעורבת. הגעתי לכיוון האירוע, פגשתי שוטרות שעוזרות לפצועים. פגשתי בנות נסערות מהאירוע. בכל זאת, חברות שלהן נפגעו. אבל עדיין, הן דיווחו בקשר, עזרו, סייעו, הביאו מים. פגשתי חוסן אמיתי".

מפקח שבט אוקה, אחת מקצינות משמר הגבול שנפצעה בפיגוע הדריסה. חטיבת דובר, חטיבת דובר המשטרה
הקצינה שבט אוקה שנפצעה בפיגוע/חטיבת דובר המשטרה, חטיבת דובר

לוי הגיעה לבקר את הקצינה שנפגעה בפיגוע בבית החולים שערי צדק בירושלים, מפקח שבט אוקה, שהיא לוחמת שהוצבה לפקד על סיירות משמר הגבול. "עכשיו היא בסדר", סיפרה לוי. "כואב להן עדיין, אבל זה מכות יבשות. הן מבינות שזה עלול היה להסתיים הרבה יותר גרוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully