וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ניסתה לשתול "אקדח מעשן" בתכנית הגרעין האיראנית

מסמכים מסווגים של הביון האמריקני, שנחשפו במהלך משפטו של עובד ה-CIA שהורשע בהדלפת מידע, מצביעים על פרויקט שתכליתו השתלת ראיות כוזבות במסמכיהם של בכירים איראנים. סבא"א תבחן מחדש מידע מודיעיני שהתקבל בחקירת תכנית הגרעין

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. AP Photo/Vahid Salemi, AP
"זה נראה כמו בעיה רצינית". מתקן להעשרת אורניום בנתנז/AP, AP Photo/Vahid Salemi

מסמכים מסווגים של סוכנות המודיעין המרכזית של ארצות הברית, CIA, שהוצגו לבית המשפט בווירג'יניה, חושפים כי הסוכנות ניסתה להשתיל ראיות לפיתוח נשק גרעיני במסמכיהם של נציגי איראן למטה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בווינה - כך דווח אמש (שישי) ברשת "בלומברג" האמריקנית. "הסיפור הזה מצביע על אפשרות שלפיה סוכנויות ביון זרות יחליטו להשתיל 'אקדח מעשן' באיראן, כדי שסבא"א תמצא אותו", אמר פיטר ג'נקינס, שליח בריטניה לשעבר לסוכנות. "זה נראה כמו בעיה רצינית".

על פי אחד המסמכים שנחשפו במהלך משפטו של ג'פרי סטרלינג, עובד הסוכנות לשעבר שהורשע בהדלפת מידע מסווג - מברק משנת 1997, "המטרה היא לשתול את פיסת ההונאה המשמעותית הזאת בנוגע לתכנית הנשק הגרעיני האיראנית, ובכך להביא אותם למבוי סתום, שיבזבזו את הזמן ואת הכסף שלהם". לפי פרוטוקול בית המשפט האמריקני, סטרלינג היה חלק מתכנית ה-CIA לבצע תרמית במדענים איראניים, באמצעות הזנת שרטוטים שעברו שינוי למחשבי המשלחת האיראנית לסבא"א.

לקריאה נוספת על הגרעין האיראני
ארה"ב במסר לישראל: "מודאגים מההדלפה המגמתית משיחות הגרעין"
ארגנטינה: לכלול חקירת הפיגוע בקהילה היהודית בשיחות הגרעין
איראן: כישלון השיחות יגרום למפלת רוחאני ולעליית הקיצונים

ראש הסוכנות לאנרגיה גרעינית של אירן, פריידון עבאסי, נואם בכנס של סבא"א בווינה, 20 ביוני 2011. Ronald Zak, AP
פריידון עבאסי, ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, נואם בכנס של סבא"א/AP, Ronald Zak

כעת, גורמים דיפלומטים הודו כי חשיפת ה"עוקץ" שביצעה ה-CIA עלולה להביא את פקחי האו"ם להעריך מחדש לפחות את חלק מהראיות הקיימות בנוגע להתקדמות תכנית הגרעין. שני גורמים דיפלומטים המעורים בפרטי חקירת סבא"א בנוגע לאיראן הבהירו כי הפקחים בווינה ככל הנראה יבחנו מחדש מידע מודיעיני שהתקבל, ובו גם שרטוטים של רכיבי נשק גרעיני שהעבירו האמריקנים לחוקרים בחודש פברואר 2000.

סבא"א היא סוכנות של האו"ם, ובסמכותה לקבוע אם הממשלה האיראנית ניסתה לפתח נשק גרעיני. מסקנות החקירה עשויות להוביל להחלטה בינלאומית בנוגע להטלת עיצומים או להסרתם. בעבר, בכירים איראנים האשימו את סבא"א בביסוס החקירה על מסמכים מזויפים, אולם הסוכנות מעולם לא הודתה באפשרות שכזו. מסבא"א נמסר כי היא מבצעת "הערכה מקיפה" של כל מידע שמתקבל.

על אף שהפרויקט האמריקני פעל ככל הנראה בתחילת שנות ה-2000, קיימת חשיבות לבחינת המידע, מכיוון שתיק החקירה של סבא"א מתבסס ברובו על מידע ראשוני משנים אלה. הגורמים הדיפלומטים הסבירו בנוסף כי הסוכנות מסתמכת בין היתר גם על תצלומי לוויין ועל מידע ממקורות פתוחים, בנוסף למידע מודיעיני מסווג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ג'ון קרי, מוחמד ג'וואד זריף וקתרין אשטון – שיחות הגרעין, וינה – 20 בנובמבר 2014. רויטרס
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף ונציגת האיחוד האירופי לשיחות הגרעין קתרין אשטון/רויטרס

בתוך כך, סבא"א שחררה ביום חמישי את הדוח הרבעוני שלה בנוגע לאיראן, בו צוין כי חלו עיכובים בחקירה, שנכנסה לשנתה ה-12. "בעוד שהסוכנות ממשיכה לוודא כי לא נעשה שימוש לרעה בחומר הגרעיני המוצהר, החוקרים לא יכולים לקבוע כי כל החומר הגרעיני באיראן הופק למטרות שלום", נכתב בדוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully