וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאום נתניהו בקונגרס: השחורים מחרימים, היהודים מתלבטים

14.2.2015 / 11:03

שלושה סנאטורים דמוקרטים הודיעו שיחרימו את דבריו של ראש הממשלה, אך רבים אחרים אמרו כי חרף ההתנגדות להתנהלותו, בכוונתם לנכוח. לפי סקר חדש, הציבור האמריקני סבור שעל אובמה לפגוש את נתניהו. תמונת מצב

צילום: רויטרס, קובי אליהו; עריכה: יאיר דניאל

קצת יותר משבועיים לפני התאריך המתוכנן לנאומו של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס האמריקני, הולך ומתברר מי יהיה נוכח באולם במהלך האירוע השנוי במחלוקת. במקביל, סקר בנושא שפורסם שלשום (חמישי) באתר "האפינגטון פוסט" הציג תוצאות מעניינות: 47% מהנשאלים אמרו כי הזמנת נתניהו לקונגרס "אינה ראויה", אך במקביל 46% אמרו כי הם מצפים מחבר הקונגרס המייצג אותם לנכוח בעת הנאום.

עד כה, הודיעו שלושה סנאטורים דמוקרטים כי בכוונתם להחרים את הנאום, בהם פטריק ליהי, החבר הוותיק ביותר בסנאט, שכינה את התנהלותם של נתניהו והרפובליקנים "ביזיון". נוסף על כך, קבוצה הולכת וגדלה של חברי קונגרס דמוקרטים מתכוונת להחרים את הנאום, כאשר את המגמה מובילים חברי הקונגרס השחורים, שרואים בהתנהלותו של נתניהו עלבון אישי כלפי הנשיא ברק אובמה.

עוד על סערת הנאום בקונגרס
מתרחבת המחאה: גם הסנאטור הכי ותיק יחרים את נאום נתניהו
נתניהו: "נחוש לנאום בקונגרס"; אובמה: "מה בוער לו?"
מקורות ישראליים: נתניהו שוקל לנאום בקונגרס בדלתיים סגורות

מבין חברי ה"תא השחור" בקונגרס שיחרימו את הנאום, בולט חבר הקונגרס צ'ארלי רנגל מניו יורק, שנחשב לאורך עשרות שנים לאחד התומכים הגדולים ביותר של ישראל בוושינגטון. רנגל כתב אמש בחשבון הטוויטר שלו: "ביבי, אם אתה רוצה לחלוק על מדיניות החוץ של הנשיא שלנו, אני אפגוש אותך בוועידת איפא"ק, אבל לא בקונגרס". גם חבר הקונגרס ג'ון לואיס, דמות מיתולוגית של התנועה לזכויות האזרח ומי שנוהג להזכיר בנאומיו את התמיכה הנלהבת של מרטין לותר קינג בציונות ובישראל, הודיע כי יחרים את הנאום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ומנהיג המיעוט הרפובליקני ג'ון בוהנר. רויטרס
ננסי פלוסי לצד נתניהו. מאחור: יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר, שהזמין את ראש הממשלה לנאום/רויטרס

בירושלים חששו בתחילת המשבר - במיוחד לאחר שסגן הנשיא ג'ו ביידן הודיע כי לא יגיע - מסחף של ממש במפלגה הדמוקרטית, שיותיר את נתניהו בפני קונגרס מפוצל על פי קווים פוליטיים. כעת ההערכה היא שרוב קטן של הדמוקרטים בכל זאת יופיעו לנאום. בבדיקה שערך אתר החדשות The Hill, התברר כי מבין 27 חברי הקונגרס היהודים-דמוקרטים, לפחות 14 יגיעו לנאום, זאת לצד עוד כעשרה שמגדירים עצמם מתלבטים.

"יש הרבה דמוקרטים שיבחרו בקו של מנהיגתם בקונגרס, ננסי פלוסי, שהביעה ביקורת קשה כלפי הנאום וקראה לנתניהו לבטל אותו, אבל הדגישה שאם הוא בכל זאת יתקיים, היא תגיע לשמוע אותו", אמר לוואלה חדשות גורם בממסד היהודי בוושינגטון. "הרבה אנשים באמת נקרעים בין הנאמנות שלהם למפלגה, לבין האהדה שלהם לישראל. זו טרגדיה שהגענו למצב שאנשים צריכים לבחור בין שני הדברים הללו".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה במהלך נאום בבית הלבן, 09 בפברואר 2015. רויטרס
הציבור סבור שעל הנשיא היה להיפגש עם נתניהו. אובמה, השבוע/רויטרס

סנאטורית חשובה נוספת במפלגה הדמוקרטית, שכבר פרסמה הודעה ברוח דומה, היא ברברה בוקסר מקליפורניה. לדבריה, "אני מודאגת מאוד מכך שפוליטיקה מפלגתית הוזרקה אל תוך מערכת היחסים הזו, שתמיד הייתה גדולה יותר מפוליטיקה. ובכל זאת, אני מתכננת להגיע לנאום". אלא שבינתיים, הרוב הגדול במפלגה הדמוקרטית יושב על הגדר ומחכה להתפתחויות. כך, למשל, הסנאטור קורי בוקר, אחד משני הסנאטורים השחורים היחידים, הידוע כתומך נלהב של ישראל, אמר כי טרם קיבל החלטה אם להגיע.

אלי ויזל לאובמה: "תגיע לקונגרס"

הסקר שפורסם ב"האפיגנטון פוסט" בנושא הנאום מראה כי הציבור האמריקני לא רואה בעין יפה את ההתנהלות של הרפובליקנים בפרשה, כאשר כמחצית מהנשאלים אומרים כי אין זה ראוי להזמין מנהיג זר לקונגרס מבלי לתאם זאת עם הבית הלבן. רק רבע מהנשאלים חושבים אחרת. מנגד, כ-58% מהנשאלים אמרו כי לדעתם הנשיא אובמה צריך להיפגש עם נתניהו, צעד שהבית הלבן פסל על הסף כבר בתחילת הפרשה.

ראש הממשלה נתניהו זכה לתמיכה משמעותית אתמול גם מחתן פרס נובל לשלום, אלי ויזל, שהודיע כי בתחילת השבוע הבא בכוונתו לפרסם בעיתון "ניו יורק טיימס" מודעה גדולה בעד הנאום. ויזל יפנה במודעה לנשיא אובמה, שאותו הוא מכיר היטב -השניים אף ביקרו יחדיו במחנה ההשמדה בוכנוואלד - ויפציר בו לפגוש את נתניהו ולא להתנגד לנאומו. בין השאר יכתוב לנשיא: "אני אהיה בקונגרס בעת הנאום, תגיע גם אתה".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully