וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפה הונאת מס בינלאומית בהיקף 120 מיליארד דולרים

תחקיר בינלאומי שופך אור על התנהלות סניף בנק HSBC בז'נווה, שסייע להונאות מס של מלכים, סוחרי נשק, יהלומנים וזמרי רוק. ברשימה מופיעים 6,554 חשבונות בנק הקשורים לישראל, עם הון כולל של כ-10 מיליארד דולרים

בנק HSBC  בהונג קונג. AP
סניף של HSBC, הבנק הגדול ביותר בבריטניה/AP

הזרוע השוויצרית של הבנק הבריטי HSBC, הגדול בבריטניה והשני בהיקף פעילותו בעולם, סייע לעשרות אלפים מלקוחותיו האמידים ביותר להונות את רשויות המס בהיקף כולל של כ-120 מיליארד דולרים – כך נחשף אמש (ראשון) בתחקיר מקיף בשיתוף כמה כלי תקשורת, בהובלת "הקונצורטיום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים", שפורסם במקביל בעיתון הצרפתי "לה מונד", בעיתון הבריטי "גרדיאן" וברשת BBC, ושפך אור על מערכת בינלאומית מסועפת של הונאה.

על פי החשיפה, הבנק סייע לכ-30,000 לקוחות להסתיר את שווי נכסיהם מעיני הרשויות, וייעץ להם כיצד לחמוק מרשויות המס במדינותיהם. הנתונים המדאיגים מציבים את ישראל במקום השישי בעולם בהיקף ההונאות הללו, עם סכום מוערך של 9.9 מיליארד דולרים המקושרים לפרשת הענק, שזכתה לכינוי "סוויס-ליקס".

6,554 לקוחות, יותר מחמישית ממספר הלקוחות ששמם נקשר בפרשה, מקושרים לישראל, ו-49% מהם הם אזרחי המדינה. בין היתר, מפורט בתחקיר סיפורו של איש העסקים וסוחר הנפט יונתן קולק, אחיינו של טדי קולק, לשעבר ראש העיר ירושלים.

"קולק הוא סוחר נפט ידוע, שעבר עבור חברות ברחבי העולם, מסינגפור ועד לונדון ומוסקבה (...) הוא מקושר ל-19 חשבונות של HSBC והיה 'הבעלים שביושר' של לפחות 10 מהם. שישה מהחשבונות נסגרו לאחר מכן. בסך הכל, החשבונות הפעילים שקולק היה מקושר אליהם ב-2006/7 החזיקו 72 מיליון דולר".

עוד בוואלה! חדשות:
אחרי דרעי, גם ביהדות התורה רומזים: נמליץ על נתניהו
חודש לפיגוע בפריז: "היהודים יעזבו, השאלה היא מתי"
למרות החשד שהתעללה בנער במצב צמח - המטפלת שוחררה ממעצר

עבדאללה מלך ירדן – וושינגטון, 3 בפברואר 2015. רויטרס
עבדאללה מלך ירדן, בשבוע שעבר בוושינגטון/רויטרס

במקום הראשון מבחינת כמות הלקוחות המעורבים בפרשה נמצאת שוויץ, עם 11,235 מעורבים. אחריה נמצאת צרפת עם 9,187 לקוחות ואחריהן בריטניה, ברזיל ואיטליה. ארצות הברית ממוקמת במקום השביעי, מקום אחד אחרי ישראל, עם 4,183 לקוחות המעורבים בפרשה.

מבחינת היקף ההונאות נמצאת שוויץ במקום הראשון עם 31.2 מיליארד דולרים המקושרים לפרשה. אחריה נמצאת בריטניה עם 21.7 מיליארד דולרים ואחריהן נמצאות ונצואלה, ארצות הברית וצרפת.

בין השמות המעורבים בפרשה נמצאים מלך ירדן עבדאללה השני, מלך מרוקו מוחמד השישי, השחקן כריסטיאן סלייטר ומעצבת האופנה דיאן פון פירסנברג. בפרשה מעורבים גם מנכ"לים, מנהיגי מדינות ובני משפחות מלוכה, וגורמים המזוהים עם סחר בנשק, סחר אסור ביהלומים ומתן שוחד. חלקם אף מופיעים ברשימות האו"ם של גורמים אשר נאסר הסחר עמם. כמו כן, נמצאו חשבונות של מקורבי נשיא סוריה בשאר אסד, נשיא מצרים המודח חוסני מובארק ונשיא תוניסיה המודח בן עלי.

עבדאללה מלך ירדן, כך מציין התחקיר, מקושר לחשבון שנוצר ב-2004 תחת שמו של בכיר בארמון המלוכה. לחשבון מקושרים שלושה חשבונות בנק נוספים, ובסך הכל הכיל החשבון 41.8 מיליון דולרים בשנים 2007-2006. עורכי דינו של המלך אמרו בתגובה כי "המלך פטור מתשלום מסים" וכי "החשבון נועד לעסקים רשמיים".

על פי הנתונים, HSBC אפשר ללקוחות המעורבים בהונאת הענק למשוך כמויות גדולות של כסף במזומן, במטבעות זרים אשר כמעט ואינם בשימוש בשוויץ, שיווק תכניות שיסייעו להם להימנע מתשלום מסים באירופה, הקים בשיתוף עם חלק מהלקוחות חשבונות "שחורים" בלתי-מוצהרים, ונתן לפושעים בינלאומיים לפתוח חשבונות בנק.

מדובר בהדלפה הגדולה ביותר של מידע בנקאי בהיסטוריה, אשר שופכת אור על כ-30 אלף חשבונות. כל הנתונים מתייחסים לשנים 2005-2007. לטענת הבנק, "אנו מכירים באחריותנו על ההתנהלות בעבר". בהצהרה רשמית, נטען כי הזרוע השוויצרית פעלה באופן עצמאי מההנהלה בלונדון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully