וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בריאלי רוצים ליהנות מתקצוב אך נוהגים בחוסר שקיפות"

משרד החינוך החליט להפסיק את תקצוב בית הספר החיפאי בשל שכר הלימוד הגבוה, ובהנהלה מתריעים כי המוסד בסכנת סגירה. גורמים במערכת החינוך תוקפים: "בית ספר בקשיים לא קונה למנכ"לים שלו רכב ב-160 אלף שקל"

צלם: עומר מירון, עריכה: טל רזניק

בג"ץ דחה שלשום (חמישי) את בקשת הורי התלמידים והנהלת בית הספר הריאלי העברי בחיפה לצו ביניים להחלטת משרד החינוך לבטל את התקצוב בבית הספר החצי פרטי משום שהוא לא עמד בתנאי חוזר מנכ"ל "תשלומי הורים". בעוד התלמידים יצאו לשורת פעולות מחאה נגד הסרת התקצוב ובית הספר העלה חשש מסגירת המוסד, במערכת החינוך יש מי שמטילים ספק בצורך שלו בכספים הללו, ואף מאשימים אותו בחוסר שקיפות.

עם דחיית הבקשה לצו הביניים, קרא בג"ץ להנהלת בית הספר להודיע עד 15 בפברואר אם הם רוצים להמשיך בדיונים בעניינם. אם יחליטו להמשיך בדיונים, יהיה זה רק לאחר החלטת בג"ץ בחודש מאי, בעניין שורת עתירות עומדות של בתי ספר ייחודיים אחרים בנושא תשלומי ההורים, כך שגם המקרה הנוכחי יישפט על פי אותו עיקרון. בינתיים, ההרשמה לבתי הספר בארץ בעיצומה ובהנהלת בית הספר היוקרתי חוששים כי היעדר תקצוב ודחיית עניינם המשפטי בכמה חודשים יביאו לסגירתו. למוסד הוותיק, שבו לומדים כיום מגילאי גן ילדים ועד לי"ב יותר מ-4,050 תלמידים, חלקם בתנאי פנימייה, בוגרים רבים בהווה ובעבר בצמרת הפוליטית והצבאית כמו עזר ויצמן ואמנון ליפקין שחק המנוחים.

עוד ידיעות חינוך:
שליש מהמורים פורשים בתחילת הדרך: "המערכת רקובה מהיסוד"
הילדים נדקרים בבית הספר: "שולחים אותם בבוקר לשדה קרב"
תקנון העירייה: הרשמה לגן - בתנאי שאין טלוויזיה בבית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחאת תלמידי בית הספר/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוזר מנכ"ל "תשלומי הורים" האחרון פורסם במרץ אשתקד וקבע רף מקסימלי של 5,000 שקל בשנה, הכוללים בתוכם את סל תשלומי ההורים השנתיים, שעות תכנית לימודים נוספת (תל"ן) ופעילויות אחר הצהריים בבתי ספר. בית הספר הריאלי, המוגדר "מוסד חינוכי מוכר שאינו רשמי", גובה שכר לימוד של 17 אלף שקל בשנה, כלומר פי שלושה מהמותר בחוזר. תשלום שכר הלימוד הכולל שמקבל בית הספר מכלל התלמידים מגיע לכ-60 מיליון שקל בשנה, והתמיכה הכספית שהעניק לו עד השנה משרד החינוך היה כ-40 מיליון שקל בשנה.

כבר בשנה שעברה הגדיר המשרד את תמיכתו בריאלי כתמיכה של 65% בלבד (עם תמיכה מלאה בתיכון בית הספר), על רקע ליקויים כמו עריכת מיוני קבלה לתלמידי כיתות א' שאינם מקובלים בבתי ספר הנתמכים על ידי הממשלה. את יתרת התקציב אמורים בתי הספר, והריאלי ביניהם, לגבות מההורים. בשנה האחרונה מנסה משרד החינוך להיאבק במוסד החיפאי בדרישה שזה יוריד את גובה תשלומי ההורים לכעשרת אלפים שקל בשל גודלו, זאת על פי הערכת גורמים המצויים בפרטים, והציב זאת כתנאי להמשך התמיכה הכספית. לאחר שקיבלו כמה חודשים להציג מודל גבייה שונה וכשלו במשימה, החליט משרד החינוך להוציא את הפועל את האולטימטום בנובמבר האחרון והתריע כי החל מהשנה הבאה תיפסק התמיכה בבית הספר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"חושבים שהם יכולים לפעול מעל לחוק"

אף שהדיון נסוב סביב התמיכה הכספית, גורם במערכת החינוך סיפר לוואלה! חדשות על מערכת של חוסר שקיפות מצד בית הספר. "הם דורשים שוויון לבתי ספר מקבילים ורוצים ליהנות מקופת המדינה, שאלו כספי ציבור, אבל מצד שני הם עובדים בחוסר שקיפות, לא חושפים מאזני פעילות כמו כמה שעות לימוד וכמה מורים יש בבית הספר, למה גובים מההורים תשלום על אבטחה ותחזוקה. להורים אין מושג על מה הם משלמים בכלל. מדוע תלמידי כיתה א' משלמים 17 אלף שקל כמו תלמידי כיתה ז', כאשר ידוע שלא ניתנים להם אותם השירותים?" תהה הגורם. "יש המון סחבת ותירוצים על גבי תירוצים, והתגובה שלהם על כל הטענות היא 'אנחנו אליטיסטים, אנחנו מיוחדים, יצאו מפה רמטכ"לים וטייסים', ולכן הם חושבים שהם יכולים לפעול מעל לחוק".

גורם אחר המעורה בפרטים הוסיף כי בית ספר בקשיים, שנזקק לתמיכה מהמשלה, אינו מטיס את המנכ"לים שלו לחו"ל כל הזמן או קונה להם כלי רכב ב-160 אלף שקל. "משרד החינוך לא מנסה לסגור את הריאלי, רק אומר להם 'רבותיי, אתם לא שונים משאר בתי הספר המקבילים לכם'. אם כבר לכם יש יכולת גיוס תרומות גדולות יותר מהשאר, אז תשתמשו בהם – אל תחנקו את ההורים".

לטענות אלו מצטרפות טענות רשמיות של משרד החינוך שהושמעו בהליך המשפטי. על פי המשרד, בין היתר, בית הספר אינו מדווח על סל תשלומי ההורים במערכת הממוחשבת של משרד החינוך אף שהוא מחויב לעשות כן. הוא מציין כי הוא מקבל תרומות, אך אינו מפרט בנוגע למקור התרומות ולשימוש שנעשה בהם. "באשר להעסקת עובדי הוראה במוסדות החינוך, מהנתונים שנמסרו למשרד החינוך לא ניתן ללמוד אם מועסקים עובדי הוראה על חשבון כספי ההורים, וכמו כן לא ניתן לדעת מהם השירותים שניתנים ברמת התלמיד הבודד", כתבו אנשי משרד החינוך בתשובתם לבג"ץ. "קיים חשש כי בהתנהלותם ובהתעקשות של העותר ובדרך שבה בחר להתנהל מול משרד החינוך, מבקש הוא להתוות את כללי המשחק בבחינת 'הכול או לא כלום'".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מרגישים שמשרד החינוך נטש אותנו"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאורך כל ההליך המשפטי נקטו תלמידי בית הספר הבוגרים פעולות מחאה. הם הקימו עצומה אינטרנטית ועליה חתומים כ-7,000 בני אדם, וביום רביעי האחרון הם הפגינו בירושלים מול בית המשפט העליון. "יש הנחה שכולנו בני טייקונים פה, אבל זה לא נכון. אנחנו ממעמד הביניים וההורים שלנו עושים ויתורים רבים כדי לשלם את שכר הלימוד הזה", אמר יו"ר מועצת התלמידים בבית הספר, רותם גנץ. "יהיה מבורך אם יורידו אותו, אבל מה שעושה משרד החינוך כרגע זה פשוט לסגור אותנו". לדבריו, החשש העיקרי של התלמידים הוא שב-1 בספטמבר לא יהיה להם בית ספר לחזור אליו. "אנחנו מרגישים שמשרד החינוך נטש אותנו. אנחנו לא שווים יותר, אף אחד לא דואג לנו".

מבית הספר הריאלי נמסר בתגובה: "לצערנו, בחר משרד החינוך להציג בפני בית המשפט מצג שווא תוך ניסיון להשחיר את תרומתו האדירה של בית הספר הריאלי במשך מאה שנות קיומו לעשרות אלפי בוגריו בפרט, ולמדינת ישראל בכלל. מאז הקמתו גבה בית הספר כדין תשלומי הורים, זאת במסגרת היותו מוסד חינוכי חצי פרטי. החלטת בית המשפט מעלה חשש כבד באשר לפתיחת בית הספר בשנת הלימודים הבאה, כש-4,050 תלמידי בית הספר והוריהם לא זכו עד כה לכל פתרון ממשרד החינוך באשר לשאלה היכן ילמדו בשנה הבאה, זאת כשכבר היום ברור לכול כי עיריית חיפה איננה ערוכה לקליטת כל אותם אלפי תלמידי הריאלי. אנו מתכוונים ללמוד את ההחלטה ולהמשיך להיאבק למען המשך קיומו של המוסד החשוב כל כך הזה, ולמען רווחתם של אלפי תלמידים".

לפניות לכתב: revital.blumenfeld@walla.com

(עדכון ראשון: 16:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully