וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כביש הדמים": 87 הרוגים ו-1,399 פצועים בעשר השנים האחרונות

3.2.2015 / 16:25

כביש 31 שבו נהרגו היום 8 בני אדם, מוגדר אחד מהכבישים המסוכנים במדינה. ריבה, שבתה ובעלה נהרגו בכביש: "מה צריך עוד לקרות כדי שיעשו שינוי?". מנכ"ל משרד התחבורה: "יהפוך למיותר ברגע שתושלם העבודה על כביש 6"

תאונת הדרכים סמוך לצומת להבים/צילום: כיבוי אש, בני בן סימון, זוהר גואטה, דוברות מד"א; עריכה: מתן חדד; קריינות: לירון בארי

כביש 31, שבו אירעה היום (שלישי) תאונת הדרכים הקטלנית, גבה בעשר השנים האחרונות את חייהם של 87 בני אדם. מדי שנה נהרגים בו בממוצע תשעה בני אדם ויותר מ-200 נפצעים. רק לפני כשלושה חודשים נהרגו בכביש גבר בן 30 ובתו בת הארבע בתאונת דרכים סמוך לצומת חתרורים שבנגב, לאחר שכלי רכב יצא לעקיפה על קו הפרדה רצוף, ופגע במכונית של ההרוגים, איגנט ומאיה הילצ'נקו.

הכביש, המוביל מצומת להבים לים המלח, נחשב לאחד הכבישים המסוכנים במדינה. בכביש קיים רק נתיב אחד לכל כיוון, ולא קיימת בו הפרדה קשיחה שעשויה למנוע תאונות חזיתיות. בנוסף, שולי הכביש צרים ולא עומדים בתקן, לא מותקנת בו תאורת לילה, והירידות מהכביש ליישובים מסוכנות במיוחד.

עוד על התאונה בוואלה! חדשות:
8 נהרגו בתאונה: "האוטובוס היטלטל, לא הצלחנו להימלט. כמו סרט אימה"
התאונה בצומת להבים: "זה לא גורל, זה רצח"

תאונה של מספר רכבים בצומת להבים. פברואר 2015. יחידה אווירית משטרת ישראל, חטיבת דובר המשטרה
זירת התאונה, היום/חטיבת דובר המשטרה, יחידה אווירית משטרת ישראל

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", מסר כי "כביש 31 הוא 'כביש אדום'. לא רק הנהג אשם בתאונות הדרכים, גם למדינה יש אחריות. אסור לחכות שיהיו עוד הרוגים". מהעמותה נשלחו מכתבים בנושא לשר התחבורה ישראל כ"ץ, לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ולנתיבי ישראל בבקשה לתיקון ושיפור התשתית בכביש.

לדבריו, יש להרחיב את הכביש, כך שיהיו בו שני מסלולים, כמו גם להתקין הפרדה קשיחה בין הנתיבים. אלי לוי, ראש המועצה המקומית להבים, כינה את הכביש "כביש הדמים". לדבריו, "גם הבוקר, שלא במקרה, דיברתי עם מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי. זה הפך להרגל שאחת לשבוע אנחנו מדברים על לקחת את קטע הכביש הקטן הזה – 1,800 מטרים – ולהפוך אותו לארבעה נתיבים".

לטענתו, "הכביש מכיל פי חמש מנפח התנועה שהוא יכול להכיל". הוא הוסיף: "לא היינו צריכים להגיע למספר ההרוגים הזה כדי שמישהו יטפל בזה. המהנדסים משקיעים בתשתיות אחרי תאונות – להשקיע בתשתיות צריך להשקיע בלי קשר לתאונות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
כביש 31. צילום מסך
"ראש המועצה התריע ואמר שהכביש הזה לא בסדר ". כביש 31/צילום מסך

ריבה הילצ'נקו, תושבת תל אביב, הזדעזעה מכך שדבר לא השתנה בכביש שגבה לפני ארבעה חודשים את חייהם של בתה בת הארבע, מאיה, ובעלה איגנט. "עברו ארבעה חודשים מאז התאונה, אנחנו מדינה כל כך קטנה, אי אפשר היה לעשות משהו?". לדבריה, "ראש המועצה התריע ואמר שהכביש הזה לא בסדר העדיפויות של הממשלה וכל הזמן נהרגים בו אנשים. אם מישהו מהמשפחות של האנשים הבכירים בצמרת היה נפגע, ישר היו עושים משהו. זה לא יאומן, איפה הסדר העדיפויות?".

"שמונה אנשים נהרגו, וזה פשוט לא יאמן, זה כל פעם קורה, מה צריך עוד לקרות כדי שיעשו שינוי? אני משתתפת בצערם של משפחות ההרוגים, אני עכשיו ארבע חודשים ויש דברים שעדיין לא השתנו. אני עדיין רצה מניתוח לניתוח. התאונה הרסה לי את החיים, אין לי חצי משפחה, אני כל הזמן חיה בפחד, איך הילדים יסתדרו? היו לנו כל כך הרבה תוכניות לעתיד", היא הוסיפה.

אלצ'נקו קראה לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה לפעול ולעשות דברים "לא רק לפני בחירות".

התקציב הממשלתי: חצי מהסכום שהומלץ על ידי הוועדה הממונה

בוקי הלוי, מהנדס כבישים, הסביר כי החלו עבודות בכביש בקטעים מסוימים, על ידי חברת "דרך ארץ", במטרה לחברו לכביש 6, "חוצה ישראל". לדבריו, "יש חובה ליצור הפרדה פיזית בין נתיבי הנסיעה. הכביש צפוף, וצריך לפעול מיד – כמו שהיה צריך לפעול לפני כמה שנים – בכביש הארור הזה".

בהתייחסות לתאונה הקשה בין טרקטור לאוטובוס, שהביאה למותם של שמונה נשים, הוסיף הלוי כי ניתן היה למנוע אותה "אם הייתה תשתית ראויה עם הפרדה בין שני המסלולים, הנתיבים היו מופרדים אחד מהשני על ידי הפרדה פיזית, והיה שול מספיק רחב שאפשר להימלט אליו בשעת מצוקה". לטענתו "התשתית הנוכחית אינה סלחנית בחיי אדם".

הטיפול במוקדי סיכון בכבישי ישראל נמצא באחריות חברת "נתיבי ישראל", ובכל שנה קובעת וועדה בין משרדית, בה חברים נציגי משרד התחבורה, חברת נתיבי ישראל, משטרת ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, את הצמתים וקטעי הכביש המוגדרים מסוכנים ושיש לשפר את התשתית בהם.

התקציב המוקצה לכך עומד על 200-250 מיליון שקלים בשנה. תקציב זה נמוך באופן משמעותי בהשוואה לתקציב שהומלץ בדוח ועדת שיינין, בו נקבע כי יש להשקיע שני מיליארד שקלים למשך חמש שנים – 400 מיליון שקלים בשנה – לטיפול בקטעי דרך מסוכנים וצמתים מסוכנים.

תאונה של מספר רכבים בצומת להבים. פברואר 2015. אבי אשכנזי, מערכת וואלה!
קרובי משפחה של הנפגעים מחוץ לחדר המיון בסורוקה, היום/מערכת וואלה!, אבי אשכנזי

עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה, אמר בתגובה כי קטע הכביש שבו אירעה התאונה יהפוך למיותר לחלוטין בחודשים הקרובים עם השלמת העבודה על כביש 6. "התנועה בו תרד תוך חודשיים שלושה. נשלים את העבודה לכביש שש דרום אז כל התנועה שהיום עוברת דרך צומת להבים תוסט למעשה דרך כביש שש דרום, שהוא כביש בטוח, דו-מסלולי, דו-נתיבי, עם הפרדה באמצע". את האשמה הוא תולה בממשלות קודמות שלא השקיעו, לדבריו, בכביש. "עם כניסתו של השר כץ לתפקיד הושקעו כמיליארד וחצי שקלים בקטע הכביש החדש. חשוב לציין שהשר ישראל כץ נלחם על תקצוב הכביש הזה, לא ויתר, למרות ניסיונות של גורמי ממשלה שונים לקצץ בתקציב".

על הטענות לפיהן משרד התחבורה מעביר מחצית מן הכספים לטיפול בכבישים אדומים - למרות המלצת וועדת שיינין, אמר יצחקי כי "לא הייתה עוד קדנציה כזאת שהשקיעה בתשתיות ובכבישים אדומים כל כך הרבה כספים. כביש 31 כולו בעבודה, 65 מקבל טיפוך לכל אורכו, כל הכבישים האדומים נמצאים בטיפול, דבר שלא קרה שנים. רק על קטע כביש שש דרום הושקעו מיליארד וחצי שקלים בשנתיים האחרונות".

על התאונה אמר יצחקי כי "זאת תאונה מצערת מאוד, מה שהוזנח שנים עכשיו יטופל. מדובר בגורם אנושי, אבל זה ראשוני וזה נמצא בבדיקה. מיניתי צוות בדיקה מיוחד בראשותו של המדען הראשי במשרד התחבורה, ד"ר שי סופר, והוא יבדוק את הסיבות לתאונה, במקביל לבדיקה המשטרתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully