וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש מח"ש: "המשטרה נגועה בניצול גס של יחסי מרות"

27.1.2015 / 9:57

אורי כרמל, ראש המחלקה לחקירות שוטרים, התייחס באירוע בירושלים לטלטלה במשטרה. "החקירות שניהלנו יצרו סכר. הלחץ הקיים מקיומן של מערכות יחסים פסולות מאיים למוטט את הסכר ולהפילו". וינשטיין: "אל לנו לשפוך את התינוק עם המים"

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

ראש המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים (מח"ש), אורי כרמל, התייחס הבוקר (שלישי) לשורת הפרשות המביכות שנחשפו לאחרונה בצמרת המשטרה. "ניכר שהחקירות שניהלנו בשנים האחרונות פרצו סכר", אמר כרמל באירוע של מח"ש בירושלים. "המשטרה נגועה בכפייה וניצול גס של יחסי מרות, ניגוד עניינים אישיים. הלחץ הקיים במשטרה כתוצאה מקיומן של מערכות יחסים פסולות הפוגעות הן בנשים צעירות וזוטרות והן במרקם הארגוני, מאיים למוטט את הסכר ולהפילו".

לדבריו, "כשסכר זה יקרוס, והוא בשלבי קריסה מתקדמים, תהפוך סביבת העבודה במשטרה עבור שוטרות צעירות לבטוחה, איכותית ונקיה מהטרדות מיניות ומתופעה של ניצול מרות ביחסים שבינו לבינה. מח"ש לא תשקוט עד לפיצוח החקירה והגעה לחקר האמת".

טלטלה בצמרת המשטרה || כל הכותרות החמות:
אחריות אינה ניתנת לחלוקה | יעקב בורובסקי
טובות הנאה, מרמה והטרדות מיניות: הניצבים שפרשו בעידן דנינו
העדויות נגד ניצב מור נחשפות: "הוא שלח מסרונים סוטים"

ראש מח"ש אורי כרמל, סינמטק ירושלים ינואר 2015. צילום מסך, עומר מירון
"מח"ש לא תשקוט עד לפיצוח החקירה והגעה לחקר האמת". אורי כרמל, הבוקר/עומר מירון, צילום מסך

"אין לי ספק", המשיך כרמל, "שכיום מחלחלת במשטרה בכלל, ובקרב הפיקוד הבכיר בפרט - הכרה ברורה כי ישנם גבולות אסורים בכל הנוגע ליחסי מפקד-פקודה, יחסים שהמשפט מתייחס אליהם כנגועים בסכנת גלישה ל'מדרון חלקלק' של ניצול יחסי מרות, שהמשפט רואה אותם כנגועים בפוטנציאל של התנהלות בניגוד עניינים מצדו של המפקד, ולסכנת השחתה של שוטרות צעירות וניתובן למערכת יחסים לא שוויונית, המבוססת על מתכונת של 'תני וקחי, כל זאת על חשבון משאבי המשטרה, תוך זיהום טוהר הליך קבלת ההחלטות, ופגיעה חמורה באמון השוטרים במפקדים, ובאמון הציבור במשטרה כולה".

"למען הסר ספק", ציין כרמל, "אנחנו במח"ש מאמינים גדולים באהבה, וחסידים של האימרה: 'עשו אהבה – לא מלחמה'. ברם, למיטב הבנתנו, אין בין הסיפורים שמגיעים אלינו למחלקה לבין רומן או מעשה אהבה שבינו לבינה, דבר וחצי דבר. כתוצאה מפריצת הסכר, וחיובו של קצין בכיר בדין משמעתי על שלא העביר דיווח על מעשה הטרדה מינית שהגיע לידיעתו, קיבלנו במהלך השנה דיווחים רבים בתחום זה, והמידע זורם. הדברים הגיעו לשיא שלא ידענו כמותו בשבוע האחרון, בחקירות איכותיות שביצענו".

בסוף דבריו, התייחס כרמל לשיתוף הפעולה שנוקטת מח"ש עם המרכז לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית. "בעקבות החקירות והפרשיות של השנים האחרונות, וניהול משפט מורכב המצוי בימים אלה בעיצומו (נגד ניצב ניסו שחם - י"א), העמיקה בנו ההכרה שאין בכוחנו לתת תמיכה מספקת לקורבנות העבירה ולשוטרות, שחוו ניצול יחסי מרות במתכונת כזו או אחרת, וכי מתחייבת העמקת המומחיות בנושא מקצועי רגיש זה וגיוס שותפים אסטרטגיים", אמר. "לאחר עבודת מטה מסודרת מול מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, יצרנו תכנית עבודה משותפת, כל זאת מתוך מחויבות מלאה לנפגעים ולנפגעות עבירה ולנשים שנפלו קורבן לניצול מרות, ומתוך הכרה בחובתנו להנגיש להם, ככל הניתן, תמיכה נפשית שלא תמיד יש בכוחנו להעניק".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
מגבה את סגל הפיקוד הבכיר במשטרה. וינשטיין/טלי מאייר

במהלך האירוע דיבר גם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, והביע אמון בסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה, חרף הפרשות האחרונות. "המשטרה נמצאת בעין הסערה הציבורית", אמר וינשטיין. "רשות האמונה על אכיפת החוק נבחנת ביכולתה להתמודד עם הדברים. לא לטייח או להסתיר אותם מעיני הציבור. ואולם, לא ניתן להתעלם מן הסכנה שבמתקפה משולחת-רסן נגד הארגון כולו".

"אל לנו לשפוך את התינוק עם המים", הדגיש וינשטיין. "שוטרי ישראל פועלים במקצועיות, בלא מורא וללא פניות - מגדול ועד קטן. יש לי אמון מלא במפכ"ל המשטרה, יש לי אמון מלא בסגל הפיקוד של המשטרה, בקציניה ובשוטריה. אנחנו, היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה וכל מערכת אכיפת החוק, צועדים יחד עם המשטרה למימושן של מטרות משותפות. אנו צועדים ביחד תוך שיתוף פעולה מלא".

ניצב ניסים מור, יוצר מחקירתו במח"ש, ינואר 2015. נועם מושקוביץ
יפשוט את המדים? ניצב ניסים ביציאה מחקירתו במח"ש, אמש/נועם מושקוביץ

הפרשה האחרונה שמטלטלת את המשטרה נחשפה אתמול, ובה מעורב סגן מפכ"ל המשטרה, ניצב ניסים מור, בחשד שהטריד מינית לפחות שבע שוטרות. החקירה החלה בלילה שבין ראשון לשני בעקבות חשד לכך שמור הטריד מינית בחודשים האחרונים שוטרת זוטרה שנזקקה לסיועו, וכן שביצע בה מעשה מגונה תוך ניצול יחסי מרות. אולם, במהלך יום האתמול התברר כי קיים חשד שלפחות שבע שוטרות נוספות הוטרדו על ידי מור. חלקן הגיעו למשרדי מח"ש והעידו נגדו.

לידי וואלה! חדשות הגיעו קטעים מעדויותיהן של כמה מתלוננות. אחת מהן שטחה בפני החוקרים את השיטה שבה נקט לדבריה ניצב מור. "הוא שלח לי מסרונים מאוד בוטים וקשים", סיפרה. "אני ביקשתי את עזרתו, ואז הוא התחיל להסתמס איתי במסרונים סוטים מאוד". בידי חוקרי מח"ש מצויים המסרונים שלכאורה שלח סגן המפכ"ל מור לשוטרות. בין היתר, כתב הניצב באחד המסרונים: "מה הייתי עושה לך". לפי החשד, מור ניסה לשבש מהלכי משפט ולהשמיד ראיה.

שוטרת אחרת הודתה בפני החוקרים: "ניהלתי עמו רומן". במח"ש חושדים כי כמה שוטרות נוספות ניהלו רומן עם מור, וחוקרים חשד לכך שהוא התערב בקידומן בתוך המשטרה, שלא כדין. במח"ש סבורים כי יש תשתית ראייתית חזקה נגד מור. לוואלה! חדשות נודע כי במסגרת החקירה, הוא הודה בקיום קשר אינטימי עם כמה שוטרות בהסכמה. מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו ביקש ממנו לפרוש מתפקידו.

פרשה נוספת שניצבת בעין הסערה בימים האחרונים קשורה לניצב קובי כהן. בשבת האחרונה הודיע כהן על פרישתו מתפקידו כמפקד מחוז ש"י, בשל החשד לכך שקיים קשר אסור עם פקודה שלו. החקירה בנדון החלה בעקבות תלונה אנונימית שהתקבלה במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), שעליה דווח לראשונה בוואלה! חדשות לפני כשבועיים. כהן, המכהן בתפקיד הבכיר משנת 2013, חשוד כי במהלך כהונתו בתפקיד החל להתכתב עם שוטרת בפייסבוק ועל פי החשד אף הבטיח לה כי ייקח אותה לפולין, על אף שלא שובצה לנסיעה, שבה עמד כראש המשלחת מטעם המשטרה.

על פי תוכן ההתכתבות, שהגיע לידי מח"ש, כהן הבטיח לכאורה לשוטרת כי אם היא "תיצמד אליו", ותתלווה אליו למסע המשטרה לפולין, "יהיה לך טוב", כלשונו. בהתכתבות נראה לכאורה כי הקצין הבכיר אף הבטיח לשוטרת שהיא תקודם בארגון. כמו כן, מההתכתבות עולות מחמאות של הקצין לשוטרת, שבהן תיאר כמה הוא "מחבב" אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully