וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הסערה: ישונה הנוסח לחיילות על תפקודן ב"צוק איתן"

25.1.2015 / 19:13

ארבע חיילות זכו למכתב הערכה על פועלן במהלך המבצע בעזה, ובו צוין כי הן "לא איבדו את העשתונות", ניסוח שעורר ביקורת חריפה. דובר צה"ל הודיע על תיקון הנוסח, והתנצל: "הן ראויות לכל הערכה ואני מצר אם נפגעו"

חמ"ל התצפיתניות של חיל האיסוף הקרבי בכיסופים. דובר צה"ל
חמ"ל התצפיתניות של חיל האיסוף הקרבי בכיסופים/דובר צה"ל

בעקבות הסערה שעורר נוסח מכתב ההערכה לחיילות שזכו לציון לשבח במבצע "צוק איתן", הודיע היום (ראשון) דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, כי ישונה תוכנו. במכתב ההערכה שיקבלו ארבע חיילות בצה"ל צוין כי הן "לא איבדו עשתונות" על אף הקושי, מה שעורר ביקורת על האופי השובניסטי של הנוסח.

"החלטנו בצה"ל לשנות את הנוסח במכתבי ההערכה שהחיילות עתידות לקבל, והם לא יכללו את החלק שבו צוין כי הן 'לא איבדו את העשתונות', מסר תא"ל אלמוז. "הן הצילו חיי אדם, סייעו לפעילות המבצעית ותפקדו בצורה שראויה לשבח. לכן הן ראויות לכל הערכה ואני מצר במידה ונפגעו".

עוד ידיעות בנושא הצל"שים מ"צוק איתן"
"חששתי שאם נאחר יהיו חטופים": צל"ש ללוחם מהקרב בשג'אעיה
הצל"ש ה-54 - ללוחם שהסתער על מחבלים במטרה להגן על חייליו
"עשיתי מה שמוטל עליי": צל"ש למ"פ שחילץ לוחמיו עם סולם ופטיש

הנוסח המקורי גרר כאמור תגובות נזעמות, בעיקר מקרב ארגוני נשים וממשפחות החיילות. "הצמדת המושג 'איבוד עשתונות' לנשים מעידה על תפיסה סטראוטיפית המדירה נשים ומתייחסת אליהן בצורה פוגענית", אמרה ורד סויד, מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה. "האם ייתכן שימוש בקריטריונים שונים בין חיילות לחיילים? תרומת נשים לצה"ל הינה משמעותית. יש להסיק מסקנות לניסוחים באופן שיכלול הטמעת חשיבה מגדרית והתייחסות שוויונית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב ההערכה שקיבלה סמלת רוני ג'קסון/מערכת וואלה!, צילום מסך

את מכתב ההערכה קיבלו כאמור ארבע חיילות, ובסך הכל זכו לצל"ש 54 חיילים וחיילות בעקבות המבצע הצבאי ברצועת עזה בקיץ האחרון. הארבע הן סגן ד"ר רגינה פיקמן, שבעת המבצע הייתה קצינת רפואה בגדוד "מחץ" 605 של חיל ההנדסה, סמלת רוני ג'קסון, תצפיתנית בגדוד האיסוף הקרבי "נשר", שזיהתה את חדירת 13 המחבלים בקיבוץ סופה, רב-טוראי נועה טייטל, בקרית שליטה במוצב חיל הים באשדוד, שזיהתה את חדירת חוליית המחבלים בקיבוץ זיקים וסמלת ליהי מאיר, תצפיתנית בגדוד האיסוף הקריב "נשר", שזיהתה חדירה של חמישה מחבלים לבושים במדי צה"ל אל שטח ישראל.

במכתב שקיבלה מטעם מפקד חיל הים אלוף רם נכתב לרב"ט טיטל, בקרית שליטה בת 19 ממודיעין, כי "למרות הקושי הרב הטמון בזיהוי אויב בשטח סבוך ומורכב, לא איבדה רב-טוראי נועה טיטל את עשתונותיה והזעיקה את מפקדיה". הנוסח המתוקן טרם פורסם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully