וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל הופתעו: מאות חיילים סובלים מפוסט-טראומה מ"צוק איתן"

6.1.2015 / 8:31

ועדה של חיל הרפואה מצאה שמספר גבוה של לוחמים סובלים ממצוקה נפשית בעקבות המבצע. "חשבנו שיהיו פחות תגובות קרב מבעבר - והתבדינו". בין הסיבות לעלייה בתגובות: הפצמ"רים וריבוי המנהרות

חיילים בוכים צוק איתן. AP
"חושבים שהחזרה לשגרה היא גישה נכונה אבל יש לה מחיר במקרים מסוימים"/AP

מאות לוחמים אובחנו כסובלים מפוסט טראומה בעקבות מבצע "צוק איתן" - כך מצאה ועדת מומחים מיוחדת לתגובות קרב במחלקה לבריאות הנפש בחיל הרפואה. בתום המבצע קרא חיל הרפואה ללוחמים שהשתתפו במערכה להגיע ולעבור אבחון, ולפני כשבוע וחצי סיימה הוועדה את פעילותה.

"חשבנו שיהיו פחות תגובות קרב מבעבר - והתבדינו", אמר לוואלה! חדשות גורם מקצועי המצוי בפרטי עבודת הוועדה הצבאית. "בשונה ממלחמות עבר, מתווה הלחימה ב'צוק איתן', שכלל התמודדות עם מנהרות ופגיעת פצמ"רים שאי אפשר להסתתר מהם, עשו משהו ללוחמים".

עוד ידיעות צבא וביטחון בוואלה! חדשות
תושבי עוטף עזה על פינוי החיילים: "מפקירים אותנו"
7 לוחמי גולני נפקדים: "נתנו לנו משימות של צעירים"
יעלון בוחן אפשרות להכריז על "להב"ה" ארגון טרור

"במהלך מבצע 'צוק איתן' ליווה מערך בריאות הנפש את הכוחות בשטח לכל אורך ההכנות והלחימה", נמסר מדובר צה"ל. "גורמי בריאות נפש מקצועיים הוצבו בקרבת הכוחות הלוחמים ובזמן ההכנות לכניסה הקרקעית הועברו סדנאות הכנה מנטלית ללוחמים בשטחי הכינוס, והפעילו, לראשונה, את תוכנית מוביל גיוס חוסן נפשי (מג"ן) המלמדת את הלוחמים כיצד לזהות מצוקות ולסייע לחבריהם בשטח בזמן אמת".
עוד נמסר כי גורמי בריאות הנפש בשטח שמרו על קשר עם המפקדים לאורך הלחימה, ייעצו להם וטיפלו בכל מי שנזקק לכך. "בסיום המבצע החל מערך בריאות הנפש באיתור יזום של חיילים הזקוקים לעזרה נפשית במסגרת פרויקט 'שומר איתן'". חיל הרפואה מזמין את מי שמרגיש צורך לפנות בטלפון
03-73777007.

גורמים צבאיים מחיל הרפואה שנחשפו לעבודת הוועדה המיוחדת של חיל הרפואה הסבירו כי חיל הרפואה עשה ככל שביכולתו לזמן אליו חיילים בשירות סדיר, קבע ומילואים להגיע לאבחון ולאחר מכן במידת הצורך לקבל טיפול נפשי. אחד הגורמים אמר אמש, בצל הטענות של לוחמים בחטיבת גולני כי אינם מקבלים טיפול נפשי אף שביקשו, כי מפקדים רבים בצה"ל אינם מבינים את משמעות התהליך שהרכיב חיל הרפואה כדי להתמודד עם תגובות הקרב מ"צוק איתן". "אנחנו חושבים שהחזרה לשגרה היא גישה נכונה, אבל יש לה מחיר במקרים מסוימים", אמר הגורם.

"אלה הסימנים לפוסט-טראומה"

קצין בכיר בגולני דחה את טענותיהם של חמישה לוחמים מגדוד 12 בחטיבה שנלחמו ב"צוק איתן" והתלוננו כי לא אפשרו להם לראות קצין בריאות נפש (קב"ן). החמישה ברחו בשבוע שעבר מאימון החטיבה בצפון, חזרו ביום חמישי שעבר ליחידה, נשפטו על ידי המג"ד לעשרים ימי מחבוש, ונמלטו שוב. הקצין הסביר כי הוקמה ועדה בתוך החטיבה שעוקבת אחר החיילים שדיווחו על מצוקות נפשיות אחרי מבצע "צוק איתן" ומלווה אותם. על הלוחמים אמר: "הם לא ברחו בגלל מצוקה כלכלית אלא משום שלא נוח להם, משום שקשה להם". הגורם המקצועי מחיל הרפואה לא שלל את האפשרות שהם סובלים מפוסט-טראומה: "אלו בדיוק הסימנים לפוסט-טראומה וראוי שיבדקו זאת, גם אם זה לא נראה למפקדים".

בהקשר זה הביא הגורם הצבאי את סיפורו המרגש של שירן אמסילי, לוחם פלוגה ג' בגדוד 51 בחטיבת גולני, שעל חלקו בקרב המפורסם בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה קיבל את צל"ש הרמטכ"ל. הענקת הצל"ש עמדה בסימן שאלה משום שחודשים אחרי המלחמה השתתף אמסילי במרד חמור בגדוד 51 ונשפט על כך ל-56 ימי מחבוש. בתוך כותלי הכלא הוא נשפט לארבעה ימים נוספים על התפרעות.

למרות זאת, ובהתחשב בטראומה שעבר אמסילי במלחמה -איבד עשרה חברים בקרב, נפצע מרסיסי רימון, סירב להתפנות, נלחם ופינה פצועים - החליט הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי להבדיל בין העונש החמור שקיבל להענקת הצל"ש.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully