וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב הרפורמה באבחון לקויות למידה: שביתה הוכרזה בארגון המורים

26.11.2014 / 19:40

הארגון מוחה על ההנחיה החדשה של משרד החינוך, לפיה אבחון לקויות קלות יבוצע ברובו על ידי בית הספר, אך במקרים מסוימים כמו הקראת שאלון הבחינה, רק 10% יאושרו במוסד הלימודים והשאר יעברו לוועדה מחוזית. רן ארז: "מה יעשו הורים שילדם לא הוכנס למכסה הבית ספרית?"

ארגון המורים הכריז היום (רביעי) על עיצומים במתן אבחונים לתלמידים לקויי למידה, ועד הפעולה של היועצות החינוכיות שהחל עם המאבק תומך בהחלטה זו. רן ארז, יו"ר ארגון המורים, שיגר הערב איגרת לכלל המורים שבה הוא קורא להם לא לשתף פעולה עם דף ההנחיות שהוציא משרד החינוך לפני כשבועיים, ולפיו צוותי בתי הספר יאבחנו את לקויי הלמידה הקלים ללא צורך באבחון חיצוני, ואילו בשאר מבקשי האבחונים, כמו תלמידים הזקוקים לבחינה בעל פה ייאלצו הצוותים לקיים "סלקציה" של 10% בלבד מהמקרים שיאושרו בבתי הספר. התלמידים האחרים עם הלקויות הקלות, כמו גם תלמידים בעלי לקויות קשות יותר, יועברו לאישור הוועדות המחוזיות. ועד הפעולה של היועצות החינוכיות יקיימו כנס חירום בנושא בשבוע הבא.

"בחוזר שיצא ממשרד החינוך במטרה להקטין את תופעת 'התנפחות הבועה' של לקויי הלמידה, הוחלט במשרד החינוך להגביל את בתי הספר במתן הקלות רק ל- %10 מהתלמידים", כתב ארז למורים. "מה יקרה אם מדובר בהורים שלוחצים שבנם יהיה בין ה-%10 ? ואז אם יוכנס, הוא יהיה על חשבון ילד אחר שאולי באמת זקוק לכך? מה יעשו ההורים שהילד שלהם לא הוכנס במכסה הבית ספרית? האם הם לא יפנו לבתי משפט לדרוש פרוטוקולים של הוועדות הבית ספריות, לעיין בדוחות, לדרוש שקיפות? איך המורים והמנהלים יעמדו בתופעה זו?" תהה ארז.

בסוף האיגרת הובהר למורים על העיצומים הכלל ארציים בנושא: "אין לטפל באבחונים ובהקלות הניתנות לתלמידים לקויי למידה, אין למלא טפסים ואין להשתתף, בשום אופן, בוועדות הבית ספריות לקביעת הקלות ואחוז התלמידים הזכאים להקלות; זאת עד להודעה חדשה מארגון המורים, שתבוא רק לאחר שהנושא יוסדר בהסכם עם משרד החינוך".

עוד בוואלה! חדשות:
נתניהו בדיון סוער: "אצל השמאל, אם לא פינית - לא עשית"
גשם בלי סוף: פתיחת החורף הגשומה ביותר זה 20 שנה
למרות ההבטחות: משרד החינוך ממשיך לנכות שכר ממורים

ארז גם מציין כי לדעתו כל תעשיית האבחונים אינה "בריאה" לתלמידים. "הקלות אלו לא יינתנו להם בעתיד כאשר הם יתחילו לעבוד במקום עבודה כזה או אחר", כתב ארז והוסיף: "גם אם היו משלמים תוספת שכר למורים, לא הייתי ממליץ להם לתת יד למצב זה, שבא לשפר רק את מיקום ביה"ס או הישוב בטבלת הרייטינג של אחוז הזכאות לבגרות, שמאחוריה אין ממש".

לימודים. ShutterStock
"הדבר נועד רק לשפר את מיקום בית הספר או הישוב בטבלת הרייטינג של אחוז הזכאות לבגרות"/ShutterStock

כאמור, משרד החינוך פרסם לפני כשבועיים חוזר מנכ"ל חדש בנושא האבחונים שעיקרו היה הקלה על תלמידי כיתות י' בעלי לקויות למידה המבקשים תוספות זמן לבחינות, שיוכלו לקבל את האישור בבית הספר במקום לפנות למכון אבחון חיצוני ולשלם אלפי שקלים. במשרד החינוך הסבירו כי מתן ההנחיות החדשות נועד "להפחית בצורה ניכרת את הצורך באבחונים לסוגיהם, לצד הגברת האוטונומיה של הצוותים החינוכיים, כאשר המשמעות הינה הקלה משמעותית בנטל הכספי להורים".

אך גורמים מקצועיים שבדקו את ההנחיות החדשות, בכללם גם אנשי אקדמיה מתחום החינוך מצאו כי לא מדובר בבשורה של ממש אלא בתוספת עבודה לא מתגמלת ומיותרת לצוותים הבית ספריים, שאינם מיומנים לקבוע איזה תלמיד הנו לקויי למידה ואיזה לא. כמו כן, דף ההנחיות החדש אינו מבטל את "תעשיית מכוני האבחון החיצוניים", שמלבד הקלות מסויימות כמו הארכת זמן למבחנים והגדלת גודל האותיות בשאלון מפנה את כל שאר לקויי הלמידה הרבים חזרה למכוני האבחון הפרטיים, כשעלות אבחונים בהם נעה בין 1,000 ל-4,000 שקלים לאבחון.

"העמסת בירוקרטיה מיותרת על המורים והמנהלים"

"אין פונקציה בתוך בית הספר שמבינה בתחום לקויי הלמידה ויכולה לעשות את זה", אומרת נועה ענבר, יועצת חינוכית וממקימי וועד הפעולה של היועצות החינוכיות. "מלבד זאת, מדובר בהעמסת בירוקרטיה מיותרת על המורים ומנהלי בתי הספר. היועצות והמורים צריכים למלא המוני טפסים, להכין תיקי תלמידים ולקיים ועדות על גבי ועדות".

ענבר הוסיפה: "המטרה היא לסנן את מספר המבקשים ואנחנו בעד, אבל במקום לעשות סדר הם מקימים עוד ועוד מנגנוני סינון כאשר הדרך הנכונה היא הקמת מרכז אבחונים ארצי שיהיה מפוקח על ידי משרד החינוך, ושתהיה תקנון על ידי המאבחנים. ההורים צריכים לשלם על האבחונים סכומים בהתאם ליכולתם הכלכלית, עם אפשרויות מימון והשתתפות של קופות החולים".

ההצעה למרכז אבחון חצי ממשלתי אינה חדשה. יותר מחמש שנים מנסות היועצות החינוכיות בארגון המורים לקדם את התכנית, אך לא הצלחה. זאת על אף שוועדות מקצועיות שהוקמו במשרד החינוך לאורך השנים ובחנו את הנושא תמכו בו.

"יש פה פגיעה מהותית בתלמידים", הוסיפה ענבר, "אנחנו היועצות יודעות שהמקצוע שלנו חשוב. ילדים חיים היום בעולם לא פשוט, עם כל הרשתות החברתיות שמעמיסות, הם צריכים אותנו לדברים אחרים ולא בשביל שנמלא טפסים".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully